الیاده، میرچا (۱۳۶۸). آیینها و نمادهای آشناسازی: رازهای زادن و دوباره زادن، ترجمه: نصرالله زنگویی، تهران: آگاه.
الیاده، میرچا (۱۳۸۴). اسطوره بازگشت جاودانه، ترجمه: بهمن سرکارانی، تهران: طهوری.
مجیدزاده، یوسف (1382). گزارش سومین فصل حفریات در محوطه باستانی ازبکی، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
علیزاده، عباس (1383). منشأ نهادهای حکومتی در پیش از تاریخ فارس؛ تل باکون، کوچنشینی باستان و تشکیل حکومتهای اولیه، ترجمه: کورش روستایی، مرودشت: بنیاد پارسه- پاسارگاد.
فاضلی نشلی، حسن (1385). باستانشناسی دشت قزوین از هزاره ششم تا هزاره اول قبل از میلاد، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
فاضلی نشلی، حسن؛ ایلخانی، هنگامه؛ مارقوسیان، آرمینه؛ بشکنی، امیر (1386 الف). «گزارش مقدماتی گمانهزنی و لایهنگاری تپه چهاربنه دشت قزوین، 1385»، در: گزارشهای باستانشناسی (7)، ص355-375، تهران: پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.
فاضلی نشلی، حسن؛ ایلخانی، هنگامه؛ مارقوسیان، آرمینه؛ بشکنی، امیر (1386 ب). «گزارش مقدماتی گمانهزنی و لایهنگاری تپه ابراهیمآباد دشت قزوین، 1385»، در: گزارشهای باستانشناسی (7)، تهران: پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.
ملاصالحی، حکمتالله؛ مشکور، مرجان؛ چایچی امیرخیز، امیر؛ نادری، رحمت (1385). «گاهنگاری محوطه پیش از تاریخی زاغه در دشت قزوین»، در: باستانشناسی 2، ش4، ص26-46.
هول، فرانک (1381). «باستانشناسی دوره روستانشینی»، ترجمه: زهرا باستی، در: باستانشناسی غرب ایران، ویراستار: فرانک هول، تهران: سمت.
Bailey, Douglas W. (1996). "The Interpretation of Figurines: The Emergence of Illusion and New Ways of Seeing", in: Cambridge Archaeological Journal, 6 (2): 281-307.
Bailey, Douglas W. (2005). Prehistoric Figurines: Representation and Corporeality In The Neolithic, London: Routledge.
Berezkin, Y. (1994). "Apatani i drevneyshiy Vostok: al’ternativnaja model’slozhnogo obshchestva [Apa Tanis and the ancient near east: Alternative model of complex society]", in: Kunstkamera: Etnograficheskiye Tetradi, 4: 5-19.
Binford, L. (1962). "Archaeology as anthropology", in: American Antiquity, 28 (2): 217-225.
Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste, Cambridge: Harvard University Press.
Braidwood, R. (1961). "The Iranian Prehistoric Project", in: Iranica AntiquaI, pp. 3-7.
Dimitriadis, G. (2006). "From Paleolithic “Venus” up to the Anthropomorphic Atatue-menhir: the Ideological Evolution of the Human Body in Prehistoric Art", in: International Congress Series 1286: 7-12.
Durkheim, E. (1975). The Elementary Forms of Religious Life, London: Allen and Unwin.
Earle, T. (1978). Economic and Social Organization of a Complex Chiefdom: the Halelea Distinct, Kauai, Hawaii (Anthropological paper, No. 63). AnnArbor: University of Michigan.
Fazeli Nashli, H.; Wong, E.; Potts, Daniel T. (2005). "The Qazvin Plain Revisited: a Reappraisal of the Chronology of Northwestern Central Plateau; Iran in the 6th to the 4th Millennium B.C.", in: Journal of Ancient Near Eastern Studies, pp. 3-82.
Gibson, James (1979). The Ecological Approach to Visual Perception, Boston: Houghton Mifflin.
Hodder, I. (2012). Entangled: An Archaeology of the Relationships between Humans and Things, John Wiley & Sons.
Hodgson, L. (2000). "Art, Perception and Information Processing: an Evolutionary Perspective", in: Rock Art Research, 17 (1): 3-34.
Hole, F. (2010). "A Monumental Failure: the Collapse of Susa", in: Beyond the Ubaid: Transformation and Integration in the Late Prehistoric Societies of the Middle East, eds. R. A. Carter & G. Phillip, pp. 209-26, The Oriental Institute of the University of Chicago.
Ingold, T. (2000). The Perception of the Environment, London: Routledge.
Joffe, A.; Dessel, J.; Hallote, R. S. (2001). "The Gilat Woman; Female Iconography, Chalcolithic Cult, and the End of Southern Levantine Prehistory", in: Near Eastern Archaeology, 64 (1/2): 8-23.
Kreober, A. L.; Kluckhohn, C. (1952). Culture: a Critical Review of Concepts and Definitions, Cambridge: Harvard University Press.
Malafouris, L. (2013). How Things Shape the Mind: a Theory of Material Engagement, MIT Press.
Malek-Shahmirzadi, S. (1977). Tepe Zagheh: a Sixth Millennium B.C Village in the Qazvin Plain of the Central Iranian Plateau: A Dissertation in Anthropology, University of Pennsylvania.
Mashkour, M. Fontugne; Hatte, C. (1999). "Investigations on the Evolution of Subsistence Economy in the Qazvin Plain (Iran) from the Neolithic to the Bronze Age", in: Antiquity, 73: 65-76.
Mellart, J. (1975). The Neolithic of the Near East, New York: Charles Scribner’s Sons.
Negahban, E. O. (1979). "A Brief Report on the Painted Building of Zaghe (Late 7th– early 6th Millennium B.C)", in: Paleorient, 5: 239-250.
Negahban, E. O. (1984). "Clay Figurines of Zaghe", in: Iranica Antiqua, XIX: 1-19.
Service, E. R. (1962). Primitive Social Organization, New York: Random House.
Walsh, R. (2001). "Shamanic Experiences: a Developmental Analysis", in: Journal of Humanistic Psychology, 41: 31-52.
Yakar, J. (2005). "The Language of Symbols in Prehistoric Anatolia", in: Documenta Praehistorica, XXXII: 111-121.