@article { author = {Rezania, Hamid and Etemadi nia, Mojtaba}, title = {Near-Death Experiences; a Survey on Their Nature as Proof of Afterlife}, journal = {Religious Research}, volume = {2}, number = {3}, pages = {89-108}, year = {2014}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2345-3230}, eissn = {2538-4562}, doi = {}, abstract = {This article is a critical survey on Near-Death Experiences (NDE), attempting to discover the details and various dimensions of them as proofs for non-body-dependent consciousness and the continuation of human being’s after death life. The survey shows that although no particular type of the near death experiences can justify the 'Survival Theory', when a combination of them are surveyed in this respect, the survival theory seems more plausible. However, since experiencing biological death of the people having NDE is not provable, it is impossible to build up a theory merely based on this phenomenon about the eventual fate of the human being, s consciousness after irreversible full halt of his brain, s functions, urging one to accept a probable minimal version of the survival theory regarding the NDE observations, as a result. Therefore, the survival theory diminishes to a probable existence of non-body-dependent consciousness. It seems that a complex of evidences and supportive proofs about the NDEs can justify our choice of this very limited version of the survival theory.  }, keywords = {Near-Death Experiences,clinical death,Biological Death,After Life,Survival Theory}, title_fa = {تجربه‌های نزدیـک به مرگ؛ بررسی چیستی و نحوه دلالت آن در اثبات حیـات پس از مـرگ}, abstract_fa = {این نوشتار می‌کوشد ضمن پرسش از چیستی تجربه‌های نزدیک به مرگ و اطلاع از جزئیات و ابعاد متنوع آن، نحوه دلالت آن را در اثبات آگاهی مستقل از کالبد فیزیکی و تداوم حیات انسان پس از مرگ، محل بحث و بررسی نقادانه قرار دهد. بررسی‌های به عمل‌آمده در نهایت نشان می‌دهد که اگرچه هیچ ویژگی یا نوع خاصی از تجربه‌های نزدیک به مرگ به تنهایی نمی‌تواند نظریه بقا را به انتخابی موجه بدل کند، اما هنگامی که مجموعه‌ای از ویژگی‌ها یا انواعی از تجربه‌های نزدیک به مرگ با این هدف مطمح نظر قرار می‌گیرد، انتخاب فرضیه بقا صورت معقول‌تری می‌یابد. اما از آنجا که وقوع مرگ زیست‌شناختی درباره هیچ یک از تجربه‌گران قابل اثبات نیست، نمی‌توان صرفاً با استناد به این پدیده، درباره سرانجام آگاهی انسان پس از توقف کامل و برگشت‌ناپذیر فعالیت‌های مغزی نظریه‌ای بنا نهاد. به این ترتیب، صرفاً می‌توان روایتی حداقلی از فرضیه بقا را در باب تجربه‌های نزدیک به مرگ محتمل دانست. بر این اساس، فرضیه بقا به امکان وجود آگاهی فارغ از کالبد فیزیکی در انسان فرو کاسته خواهد شد. به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از شواهد و قراین ناظر به تجربه‌ نزدیک به مرگ می‌تواند ما را در انتخاب این روایت محدود از فرضیه بقا موجه جلوه دهد.}, keywords_fa = {تجربه نزدیک به مرگ,مرگ بالینی,مرگ زیست‌شناختی,حیات پس از مرگ,فرضیه بقا}, url = {https://adyan.urd.ac.ir/article_111496.html}, eprint = {https://adyan.urd.ac.ir/article_111496_328d56ef616a01a4c32d5a8fd24e83a9.pdf} }