ORIGINAL_ARTICLE
جستاری در جایگاه نویسنده و معنا در اثر ادبی بر اساس آیات قرآن کریم
نویسنده، مخاطب، مضمون و قالب، چهار ضلع هر اثر ادبی را شکل میدهند. مکاتب ادبی درباره این چهار ضلع دیدگاههای مختلفی مطرح کردهاند. اسلام هم به عنوان یکی از مکاتب فکری آسمانی درباره آن دیدگاههایی دارد. نویسنده به عنوان انسانی تأثیرگذار اهمّیت ویژهای در رویکرد ادبی اسلام دارد. دین اسلام اثر ادبی را عَملی میداند که میتواند صالح یا طالح باشد. اینکه «اثر ادبی» چه معنا و مفهومی را در بر بگیرد از دیدگاه اسلام شایان توجّه است. در این جستار کوشیدهایم دیدگاههای اسلام درباره دو ضلع نویسنده و معنا را در اثر ادبی بسنجیم. برای درک بهتر دیدگاه اسلام، نیمنگاهی به دیدگاه دیگر مکاتب ادبی و تفاوتشان با رویکرد اسلامی داشتیم. این بررسی نشان داد که برخلاف متنمحور و مخاطبمحوربودن بسیاری از مکاتب ادبی، رویکرد ادبی اسلام، معناگرایانه است و جایگاه نویسنده اهمّیت ویژهای دارد.
https://adyan.urd.ac.ir/article_118927_b448ff7ff9a5b5df495026dcd9fcdb16.pdf
2020-08-22
7
25
ادبیّات
اسلام
نویسنده
معنا
مکتبهای ادبی
حامد
صافی
safi@kmsu.ac.ir
1
استادیار گروه علوم پایه و دروس عمومی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم.
1
جعفری، محمدتقی (1389). زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام، تهران: مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
2
جوادی آملی، عبدالله (1388). تسنیم، قم: اسراء.
3
حکیمی، محمدرضا (1382). ادبیات و تعهد در اسلام، تهران: دلیل ما.
4
زرینکوب، عبدالحسین (1383). آشنایی با نقد ادبی، تهران: سخن.
5
زرینکوب، عبدالحسین (1387). ارسطو و فن شعر، تهران: امیرکبیر.
6
زیادی، عزیزالله (1380). شعر چیست؟ تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
7
سارتر، ژان پل (بیتا). ادبیات چیست؟ ترجمه: ابوالحسن نجفی، تهران: زمان.
8
سجودی، فرزان (1381). «مرگ مؤلف یا نشانهشدن مؤلف»، در: کلک، ش136، ص23-26.
9
سیاحی، صادق (1382). الادب الملتزم بحب اهل البیت j، تهران: سمت.
10
سیدحسینی، رضا (1387). مکتبهای ادبی، تهران: نگاه، ج1.
11
سیدی، سید حسین (1378). «مؤلفههای تصویر هنری در قرآن»، در: اندیشه دینی، ش27، ص105- 116.
12
شمیسا، سیروس (1386). نقد ادبی، تهران: میترا.
13
صفوی، کوروش (1384). نگاهی به ادبیات از دیدگاه زبانشناسی، تهران: انجمن شاعران ایران.
14
قویمی، مهوش (1366). «رولان بارت و نقد نو»، در: کیهان فرهنگی، ش46، ص28-30.
15
گرین، کیت (1383). درسنامه نظریه و نقد ادبی، ترجمه: گروه مترجمان، تهران: روزگار.
16
الکیلانی، نجیب (1376). اسلام و مکاتب ادبی، ترجمه: نوید کاکاوند، تهران: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
17
مددپور، محمد (1387). حکمت انسی، تهران: سوره مهر.
18
مکارم شیرازی، ناصر (1381). تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الاسلامیة، ج15.
19
نقیزاده، محمد (1384). مبانی هنر دینی در فرهنگ اسلامی، تهران: دفتر نشر و فرهنگ اسلامی.
20
ORIGINAL_ARTICLE
نهادهای دینی اباضیان عمان در دوره معاصر
آشنایی با چارچوب نهادهای دینی هر یک از مذاهب اسلامی، کمک شایانی به شناخت صحیح و فهم دقیق آموزههای آن مذهب میکند. مذهب اباضیه با رویکرد ویژه در کشور عمان از این قاعده مستثنا نیست. شناخت دقیق جایگاه هر یک از نهادهای علمی و مذهبی که در مجموعه حکومت پادشاهی عمان، رویکرد امامت دینی نیز برای خویش تعریف کردهاند، و تحلیل این نهادها زمینهساز فهم صحیح جایگاه و رویکرد این مجموعهها است. لذا در این مقاله با نگاهی توصیفیتحلیلی وزراتخانهها و دانشگاههای مهم و کاربردی دینی و سیاسی اباضیان را تشریح میکنیم. در این میان بر رویکرد تربیت مبلغان اباضی و نقش وزارت اوقاف و امور دینی کشور عمان تمرکز بیشتری خواهیم داشت. زیرا باعث تقویت همین مذهب شده و به نوعی نقش حوزه علمیه را ایفا میکند. امید است در نهایت، این شناخت سبب تقویت همدلی، همکاری و تقریب بین مذاهب اسلامی شود و روشی ملموس و کارآمد پیش روی محققان عرصه اباضیه بگستراند.
https://adyan.urd.ac.ir/article_118928_87d8ee9ebd5628b9c01cd3babfee42af.pdf
2020-08-22
27
52
اباضیه
نهادهای دینی
دانشگاهها
وزارتخانهها
حکومت اباضیان
عمان
ابراهیم
قاسمی
e.qasemi@urd.ac.ir
1
دانشآموخته دکتری مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم.
1
بارونی، سلیمان بن عبد الله (بیتا). الازهار الریاضیة فی ائمة و ملوک الاباضیة، عمان: مطبعة الازهار البارونیة، الطبعة الاولی.
2
جهلان، عدّون (1991). الفکر السیاسی عند الاباضیة، سیب: مکتبة الضامری للنشر والتوزیع، الطبعة الثانیة.
3
حجازی، عبد الرحمن عثمان (2000). تطوّر الفکر التربوی الاباضی فی شمال الافریقی، بیروت: مکتبة العصریة، الطبعة الاولی.
4
خانیپور، امالبنین (بیتا). نظام آموزشی عمان، تهران: سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، چاپ اول.
5
درجینی، احمد بن سعید (بیتا). طبقات المشایخ بالمغرب، بیروت: دار الفکر العربی، الطبعة الاولی.
6
سالمی، عبد الله بن حمید (1989). مشارق انوار العقول، بیروت: دار الجیل، الطبعة الاولی.
7
شماخی، احمد بن سعید (1985). الاسلام و تاریخه من وجهه نظر اباضیة، بیروت: دار اقرا، الطبعة الاولی.
8
شماخی، احمد بن سعید بن عبد الواحد (1987). کتاب السیر، عمان: وزارة التراث القومی والثقافة، الطبعة الاولی.
9
فراهیدی، خلیل بن احمد (بیتا). العین، بیروت: دار و مکتبة الهلال، الطبعة الاولی.
10
مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی (1389). فرهنگنامه اصول فقه، قم: مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، چاپ اول.
11
ناصر، محمد صالح (بیتا). دور الاباضیة فی نشر الاسلام بغرب افریقیا، عمان: دار العمانیة للنشر والتوزیع، الطبعة الاولی.
12
نامی، عمرو خلیفه (2001). دراسات عن الاباضیة، بیروت: دار الغرب الاسلامی، الطبعة الاولی.
13
وزارة الاعلام (1426). عمان 2005 و 2006، مسقط: وزارة الاعلام، الطبعة الاولی.
14
وزارة الاعلام (2004). عمان 2004 و 2005، مسقط: وزارة الاعلام، الطبعة الاولی.
15
وزارة الاوقاف والشئون الدینیة (2012). الدلیل الاحصایی للمساجد فی سلطنة عمان، مسقط: وزارة الاوقاف والشئون الدینیة، الطبعة الاولی.
16
(پایگاه رسمی دار الافتاء عمان)www.iftaa.om
17
(پایگاه رسمی وزارة الاوقاف و شئون الدینیة عمان) www.mara.gov.om
18
(پایگاه رسمی وزارة التراث والثقافة عمان) www.mhc.gov.om
19
(پایگاه رسمی وزارت آموزش و پرورش عمان) www.moe.gov.om
20
(پایگاه رسمی وزارت آموزش عالی عمان) www.mohe.gov.om
21
(پایگاه رسمی دانشگاه سلطان قابوس) www.squ.edu.om
22
ORIGINAL_ARTICLE
معنویت و هوش معنوی از منظر دینی و نقش آن در ارتقای سلامت
با توجه به جهانیبودن دین و معنویت و تأثیر آن بر رفتار و سلامت، سازماندهی و نقد تحقیقات تجربی در این حوزه اهمیت ویژه دارد. این مقاله تعاریف «معنویت» و «سلامت معنوی» را با بهرهگیری از شواهد بینش قرآنی، روانشناسی، و عصبشناسی بررسی میکند و نقش فعالیتهای مذهبی در ارتقای سلامت را میکاود. دانشمندان مدارهایی در مغز را شناسایی کردهاند که در درک ما از وجود خدا، احساس امنیت یا کاهش ترس/خشم نقش دارند. اعمال معنوی با فعالکردن قسمت متعالی مغز (نئوکورتکس) قسمتهای مختلفی از مغز را تحت تأثیر قرار میدهد و رفتارهای اجتماعی انسان را ارتقا میبخشد. میدانهای انرژی قلب (انرژی قلبی) به میدان آگاهی وصل است که اطلاعات مربوط به رویدادهای آینده را، قبل از وقوعشان، دریافت و پردازش میکنند، به طوری که قلب پیش از مغز اطلاعات شهودی را دریافت میکند. پژوهشهای علمی در این حوزه نشان میدهد اَعمال معنوی، از جمله زیارتکردن، ذکرگفتن و دعاکردن عملکرد نورونهای مغز را تغییر میدهد و موجب ارتقای سلامت جسمی، ذهنی، اجتماعی و عاطفی فرد میشود.
https://adyan.urd.ac.ir/article_118929_02a7ea846a8c56cd308a50f8af0801ce.pdf
2020-08-22
53
79
معنویت
دین
هوش معنوی
سلامت
اکرم
جهانگیر
jahangirat@gmail.com
1
مدرس بازنشسته، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ایران
AUTHOR
مژگان
کاربخش
mkarbakhsh@tums.ac.ir
2
استاد پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
AUTHOR
بتول
موسوی
mousavi.b@gmail.com
3
متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی، گروه پیشگیری، مرکز تحقیقات مهندسی و علوم پزشکی جانبازان، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
قرآن مجید.
1
ایراندوست، محمدحسین (1397). «چیستی معنویت و سیر معناپذیری آن در غرب»، در: فلسفه دین، س15، ش2، ص527-548.
2
بلخی رومی، جلالالدین محمد (1378). دیوان شمس تبریزی، تصحیح: بدیعالزمان فروزانفر، تهران: سیمای دانش.
3
بهرامی دشتکی، هاجر (1389). «معنا و معنویت از دیدگاه روانشناسان»، در: راه تربیت، س5، ش10، ص143-160.
4
«پرونده ویژه سلامت معنوی» (1394). در: دنیای سلامت، ش115، ص40.
5
جهانگیر تویسرکانی، اکرم (1396). سلامت معنوی، بیجا: المعی، چاپ اول.
6
حافظ شیرازی، شمسالدین محمد (1394). دیوان حافظ، تهران: ققنوس.
7
حمیدیه، بهزاد (1395). «کاوشی معناشناختی در معنویت»، در: مطالعات عرفانی، ش24، ص5-24.
8
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1416). مفردات الفاظ القرآن، بیروت: الدار الشامیة، الطبعة الاولی.
9
سهرابی، فرامرز؛ ناصری، اسماعیل (1392). هوش معنوی و مقیاسهای سنجش آن، بیجا: آوای نور، چاپ چهارم.
10
عزیزی، فریدون (1389). سلامت معنوی؛ چیستی، چرایی و چگونگی، گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، تهران: چاپ مؤسسه انتشارات نزهت.
11
فرزدی، فرانک؛ احمدی، بتول؛ صدیقی، ژیلا؛ محتشمی، بتول؛ وامقی، مروئه؛ محمدی، فرحناز (1396). «دین و معنویت در مدل سلامت زنان ایران: مدل فرمهر»، در: پایش، ش5، ص587-597.
12
کیانی، معصومه؛ مهرمحمدی، محمود؛ صادقزاده قمصری، علیرضا؛ نوذری، محمود؛ باقری، خسرو (1394). «مفهومشناسی معنویت از دیدگاه اندیشمندان تربیتی غربی و مسلمان»، در: اسلام و پژوهشهای تربیتی، ش14، ص97-118.
13
محقق داماد، سید مصطفی (1389). چیستی معنویت در الاهیات اسلامی، بیجا: چاپ مؤسسه انتشارات نزهت.
14
مصباح یزدی، مجتبی (1392). مبانی و تعریف سلامت معنوی از دیدگاه اسلام، بیجا:مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ اول.
15
نیوبرگ، والدمن؛ آندرو، مارک رابرت (1390). چگونه خدا مغز شما را تغییر میدهد؟ ترجمه: شهناز رفیعی، بیجا: بخشایش، چاپ دوم.
16
ویلهلم، ریچارد (1388). راز گل زرین، ترجمه: سیمین موحد، بیجا: ورجاوند، چاپ دوم.
17
Amirian, M. E.; Fazilat-Pour, M. (2016). "Simple and Multivariate Relationships between Spiritual Intelligence with General Health and Happiness", in: Journal of Religion and Health, 55(4): 1275-1288.
18
Baker, D. C. (2003). "Studies of the Inner Life: The Impact of Spirituality on Quality of Life", in: Quality of Life Research, 12 (1): 51-57.
19
Benner, D. G. (1989). "Toward a Psychology of Spirituality: Implications for Personality and Psychotherapy", in: Journal of Psychology and Christianity, 8 (1): 19–30.
20
Bensley, R. J. (1991). "Defining Spiritual Health: A Review of the Literature", in: Journal of Health Education, 22 (5): 287-290.
21
Childre, D.; Martin, H.; Beech, D. (2011). The Heart Math Solution: The Institute of HeartMath's Revolutionary Program for Engaging the Power of the Heart's Intelligence, Harper Collins, 15.
22
Cobb, M.; Puchalski, C.; Rumbold, B. (2012). Oxford Textbook of Spirituality in Healthcare, USA: Oxford University Press, 1st edition.
23
Echstein, D. G.; Kern, R. (2002). Psychological Fingerprints: Life style Assessment and Interventions (5th ed), Dubuque, IW: Kendall Hunt Pub Co., pp. 68-78.
24
Elmer, L. D.; MacDonald, D. A.; Friedman, H. L. (2003). "Transpersonal Psychology, Physical Health, and Mental Health: Theory, Research, and Practice", in: The Humanistic Psychologist, 31 (2-3): 159-181.
25
Ernecoff, N.; Curlin, F. A.; Buddadhumaruk, P.; White D. B. (2015). "Health Care Professionals’ Responses to Religious or Spiritual Statements by Surrogate Decision Makers during Goals-of-Care Discussions", in: JAMA Intern Med. 175 (10): 1662-1669. doi:10.1001/jamainternmed.2015.4124
26
Fontana, D. (2003). Psychology, Religion and Spirituality, 1st Edition, Kindle Edition. 272.
27
Fortin, A. H.; Barnett, K. G. (2004). "Medical School Curricula in Spirituality and Medicine", in: JAMA. 291 (23): 2883. doi:10.1001/jama.291.23.2883
28
Hameroff, S.; Penrose, R. (1996). "Orchestrated Reduction of Quantum Coherence in Brain Microtubules: A Model for Consciousness", in: Mathematics and Computers in Simulation, 40 (3-4): 453-480.
29
Hawks, S. R.; Hull, M. L.; Thalman, R. L.; Richins, P. M. (1995). "Review of Spiritual Health: Definition, Role, and Intervention Strategies in Health Promotion", in: American Journal of Health Promotion, 9 (5): 371-378.
30
Hjelm, J. (2010). The Dimensions of Health: Conceptual Models, Jones & Bartlett Learning.
31
Krebs, K. (2003). "Complementary Health Care Practices: The Spiritual Aspects of Healing: an Integral Part of Health and Healing", in: Gastroenterol Nurs, 26 (5): 212-214.
32
Legere, T. E. (1984). "A Spirituality for Today", in: Studies in Formative Spirituality, 5 (3): 375–383.
33
Liao, L. (2017). "Spiritual Care in Medicine", in: JAMA.318 (24): 2495-2496. doi:10.1001/jama.2017.16559.
34
McCraty, R.; Atkinson, M.; Tomasino, D.; Bradley, R. T. (2009). "The Coherent Heart. Heart-Brain Interactions, Psychophysiological Coherence, and the Emergence of System-Wide Order", in: Integral Review: A Transdisciplinary & Transcultural Journal for New Thought, Research, & Praxis, 5 (2).
35
Meyer, H. S. (2001). "Religion and Health Handbook of Religion and Health", in: JAMA. 286 (4): 465-466. doi:10.1001/jama.286.4.465.
36
Nelson, J. M. (2009). Psychology, Religion, and Spirituality, Springer Science & Business Media.
37
Newberg, A. (2014). "The Neuroscientific Study of Spiritual Practices", in: Front. Psychol. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00215.
38
Newberg, A.; Lee, B. (2005). "The Neuroscientific Study of Religious and Spiritual Phenomena: or Why God Doesn’t Use Biostatistics", in: Zygon 40: 469–489.
39
Newberg, A.; Waldman, M. R. (2009). How God Changes Your Brain? Newyork.
40
Oman, D. (2011). "Spiritual Practice, Health Promotion, and the Elusive Soul: Perspectives from Public Health", in: Pastoral Psychology, 60 (6): 897.
41
Peschel, I.; Wang, X.; Kaulke, M. (1999). Density-Matrix Renormalization: A New Numerical Method in Physics Lectures of a Seminar and Workshop Held at the Max-Planck-Institut Für Physik Komplexer Systeme Dresden, Germany, August 24th to September 18th, 1998. Springer.
42
Phelps, K.; Hassed, C. (2010). General Practice: The Integrative Approach, Australia: Churchill Livingstone.
43
Sadat Hoseini, A.; Razaghi, N.; Khosro Panah, A. H.; Dehghan Nayeri, N. (2019). "Concept Analysis of Spiritual Health", in: J Relig Health. 58 (4): 1025-1046.DOI: 10.1007/s10943-017-0522-x
44
Schneiders, S. M. (1998). "The Study of Christian Spirituality: Contours and Dynamics of a Discipline," in: Christian Spirituality Bulletin, 6 (1): 3–12.
45
Shabani, J., Hassan, S. A.; Ahmad, A.; Baba, M. (2010). "Age as Moderated Influence on the Link of Spiritual and Emotional Intelligence with mental Health in High School Students", in: Journal of American Science, 6 (11): 394-400.
46
Sheldrake, P. (2007). A Brief History of Spirituality, John Wiley & Sons. 2-3.
47
UN. (1996). Report of the World Summit for Social Development: Copenhagen, 6–12 March 1995. Retrieved from: https://undocs.org/pdf?symbol=en/a/conf.166/9
48
Vader, J. P. (2006). "Spiritual Health: the Next Frontier", in: Eur J Public Health, 16 (5): 457.
49
ORIGINAL_ARTICLE
مانع اخلاقیزیستن از نظر پولس: زندگی بر حسب جسم و عُجب ناشی از آن
اخلاق پولسی اخلاق فضیلتمحور است. فضایل مد نظر پولس، یعنی ایمان، امید و محبت، فضایلی هستند که خدا به انسان داده باشد. به نظر وی، کسی که به مسیح ایمان آوَرَد، از درون متحول خواهد شد و زندگیاش اخلاقی خواهد بود. با توجه به سرشت گناهآلود، آدمی قبل از ایمان بر حسب جسم زندگی میکند و برایش امکان تحول و تعالی نیست. طبیعت انسانی بدون فیض خدا گرفتار خواهشهای نفسانی است. به عقیده پولس، شرط اخلاقیزیستن ایمان و بر حسب روح زیستن است و مانع اخلاقیزیستن بیایمانی و بر حسب جسم زیستن است. مسئله مهمی که باید به آن توجه کرد این است که چهبسا کسی ایمان آورده باشد، اما از بند جسم رها نشده باشد و زندگی جسمانی و روحانیاش در حال تنازع باشد. در میان رذایلِ ناشی از زندگی بر حسب جسم، عُجب مهمترین مانع اخلاقیزیستن است، چراکه سبب میشود انسان گمان کند آنچه خدا بدو داده است، از آن خود او است و از روی استحقاق خودش آنها را به دست آورده است. کسی که دچار عجب شود خود را از فیض خدا بینیاز میداند و دچار توهم دانایی میشود و نخواهد توانست اخلاقی زندگی کند. در این مقاله با روش توصیفیتحلیلی، دیدگاه پولس درباره زندگی بر حسب جسم و عجب ناشی از آن به عنوان مانع اخلاقیزیستن تبیین خواهد شد.
https://adyan.urd.ac.ir/article_118930_1ed741ce2f767a32860246eb0bd6b9a9.pdf
2020-08-22
81
104
مانع اخلاقیزیستن
زندگی بر حسب جسم
عجب
پولس
طاهره
محمدیان عمرانی
omrani6827@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مطالعات تطبیقی ادیان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
احمدرضا
مفتاح
meftah555@gmail.com
2
دانشیار گروه ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
AUTHOR
علی اکبر
عبدل آبادی
abdolabadi85@yahoo.com
3
استادیار گروه حکمت و کلام اسلامی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
AUTHOR
علی
بیات
abayat@ut.ac.ir
4
دانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده الاهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
عهد جدید (1387). ترجمه: پیروز سیار، تهران: نی.
1
آگوستین (1381). اعترافات، ترجمه: سایه میثمی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی، چاپ سوم.
2
آگوستین (1391). شهر خدا، ترجمه: حسین توفیقی، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، چاپ اول.
3
اسپینوزا، باروخ (1364). اخلاق، ترجمه: محسن جهانگیری، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
4
أَلمِسکین، أَلأَب مَتی (1991). أَلقِدیسُ بولُسُ الرسولُ: حَیاتُهُ، لاهوتُهُ، أَعمالُه، أَلقاهره: مَطبَعَةُ دَیرِ القِدیسِ أَنبا مَقار، الطبعَةُ الأوُلی.
5
کتابهایی از عهد عتیق: کتابهای قانونی ثانوی (1380). ترجمه: پیروز سیار، تهران: نی، چاپ اول.
6
مفتاح، احمدرضا (1393 الف). «سیر تحول الاهیات اخلاقی کاتولیک»، در: اخلاق وحیانی، س2، ش6، ص99-118.
7
مفتاح، احمدرضا (1393 ب). «طبقهبندی فضایل از نظر توماس آکوئینی»، در: اخلاق وحیانی، ش7، ص129-148.
8
مکگراث، آلیستر (1392). درسنامه الاهیات مسیحی، ترجمه: گروه مترجمان، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، ج2.
9
هیل، توماس؛ تورسون، استیفان (2001). تفسیر کاربردی عهد جدید، ترجمه: آرمان رشدی و فریبرز خندانی، بیجا: بینا.
10
Aquinas, Thomas (2006). Summa Theologia, Cambridge: Cambridge University Press.
11
Barclay, William (1972). The Mind of St. Paul, U.K.: London and Glasgow, Fontana Books.
12
The Holy BiBle (The New Oxford Annotated Bible) (1971). Second Edition, Edited by Herbert G. May and Bruce M. Metzger, New York: Oxford University Press.
13
ORIGINAL_ARTICLE
مفهوم «رنج» در کیش زردشتی و مسیحیت: رویکردی مقایسهای بر پایة متون پهلوی و عهد جدید
در بخشهای مختلف عهد جدید و نیز در متون پهلوی شواهد فراوانی درباره رنج وجود دارد. در خلال روایات موجود و نیز پاسخی که این ادیان برای رنج واردشده به مقدسان و مردمان عادی میدهند میتوان به حکمت وجودی رنج در مسیحیت و زردشتی پی برد. این پژوهش در نظر دارد با کنار هم قراردادن شواهدِ متنی در باب مفهومی واحد (رنج)، با تکیه بر ادبیات پهلوی و عهد جدید، جایگاه این انگاره را در دین مسیحیت و زردشتی تبیین و با هم مقایسه کند. به نظر میرسد زردشتیان به دلیل ثنویتانگاری دلیل وجودی رنج در زندگی را مشخص کردهاند و آن را از ناحیه اهریمن میدانند و به تبع آن رویکرد باورمندان این دین نیز معلوم است، در حالی که در مسیحیت رنج در زندگی لازمه مؤمنشدن است و ما با مفهوم «رنج مقدس» یا همان رنج واردشده از طرف خدا مواجهیم.
https://adyan.urd.ac.ir/article_118931_d9c89be871cb4d6413e3011292368ae8.pdf
2020-08-22
105
121
رنج
زردشتی
مسیحیت
متون پهلوی
عهد جدید
ندا
اخوان اقدم
n.akhavanaghdam@gmail.com
1
استادیار گروه تاریخ هنر، پژوهشکده هنر، فرهنگستان هنر، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
فریبا
شریفیان
sushansfar@gmail.com
2
استادیار گروه زبانهای باستانی و متون کهن، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، تهران، ایران
AUTHOR
حسندوست، محمد (۱۳۹۳). فرهنگ ریشهشناختی زبان فارسی، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
1
داستان گرشاسب، تهمورس، جمشید گلشاه و متنهای دیگر: بررسی دستنویس م. او. 29 (1378). ترجمه: کتایون مزداپور، تهران: آگاه.
2
دگرازیا، دیوید (1386). «در باب رنج»، ترجمه: مسعود فریامنش، در: اطلاعات حکمت و معرفت، ش22، ص86-87.
3
دینکرد هفتم (1389). ترجمه و تحقیق: محمدتقی راشد محصل، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
4
روایت پهلوی (1390). ترجمه: مهشید میرفخرایی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
5
فرنبغ دادگی (1369). بندهش، ترجمه: مهرداد بهار، تهران: توس.
6
کتاب پنجم دینکرد (1386). ترجمه و تحقیق: ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: معین.
7
کتاب مقدس: عهد عتیق و عهد جدید (1380). ترجمه: فاضلخان همدانی، ویلیام گلن، هنری مرتن، تهران: اساطیر.
8
کرکگور، سورن (1374). «گزیدهای از یادداشتهای واپسین سالها»، ترجمه: فضلالله پاکزاد، در: ارغنون، ش5 و 6، ص۹۷-۱۰۸.
9
کیفر، کایل (۱۳۹۷). عهد جدید در مقام ادبیات، ترجمه: مجتبی پردل، مشهد: ترانه.
10
گزیدههای زادسپرم (1385). ترجمه: محمدتقی راشد محصل، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
11
مینوی خرد (1380). ترجمه: احمد تفضلی، تهران: توس.
12
نصرتی، یحیی (1385). «مکتب رنج: قرائت کرکگور از رنج در مسیحیت»، در: فلسفه و کلام: نقد و نظر، ش43 و 44، ص247-278.
13
Bemporad, Jack (1993). “Suffering”, in: The Encyclopedia of Religion, ed. By Mircea Eliade, New York: Macmillan Library Reference USA, pp. 99-104.
14
Ferguson, H. (1994). Melancholy and the Critique of Modernity Soren Kierkegaard’s Religious Psychology, London: Routledge.
15
Glucklich, A. (2001). Sacred Pain: Hurting the Body for the Sake of the Soul, Oxford: Oxford University Press.
16
Kierkegaard, S. (1993). “The Gospel of Suffering”, in: Upbuilding Discourses of Various Spirits, eds. by H. Howard & et al., Princeton: Princeton University Press.
17
Kierkegaard, S. (1996). Papers and Journals: A Selection, tr. With intro and notes by Alastair Hannay, London: Penguin Books.
18
Kilpatrick, T. B. (2000). “Suffering”, in: Encyclopaedia of Religion and Ethics, ed. by J. Hastings, London & New York: T. & T. Clark, pp. 1-10.
19
Nyberg, H. S. (2003). A Manual of Pahlavi, Tehran: Asatir.
20
Šikand Gumanik Vicar, La Solution decisive des douitex (1945). tr. and ed. Jean de Menasce, Fribourg: de l' universite.
21
ORIGINAL_ARTICLE
مسیحیت در جامعه پساسکولار بازتعریف دوگانه دینی- غیردینی در دوران معاصر
مجموعه اوضاع و احوال خاص اجتماعیِ فرهنگ غرب در دوران مدرن، گسست میان امر دینی و امر غیردینی را عمیقتر کرد و تعریف جدیدی از دین پیش کشید. نظریهپردازان غربی در واکنش به این اوضاع و احوال اجتماعی، به طور خاص مسیحیت را در برابر امر غیردینی، دین تصویر کردند و این روندِ خاص جدایی را سکولاریزاسیون نامیدند. اما در نتیجه دگرگونیهای اجتماعی عصر حاضر، نظریههای پساسکولار کوشیدهاند با گذر از ایدههای سکولار، امر دینی و امر غیردینی را پیوند دهند. این مقاله برای بررسی روند چنین تحولاتی با استفاده از نظریههای مختلف، تحول آگاهی و معرفت دینی در جامعه را شرح میدهد. در نهایت و پس از تحلیل انتقادی تحولات مذکور، به منظور برقراری پیوند دین و غیردین در عصر حاضر، تجدیدنظر در عقلانیت به عنوان راهحل پیشنهاد شده است.
https://adyan.urd.ac.ir/article_118932_407a382052f2d93b845ce8b92827ee42.pdf
2020-08-22
123
142
دین در عصر حاضر
سکولاریسم
پساسکولاریسم
حوزه عمومی
فرهنگ غرب
حمید
طالب
htaaleb@gmail.com
1
دانشجوی دکتری دینپژوهی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
ابوالقاسم
فنائی
afanaei@mofidu.ac.ir
2
استادیار گروه فلسفه، دانشگاه مفید، قم، ایران
AUTHOR
مهدی
لک زایی
lakzaei@urd.ac.ir
3
استادیار گروه ادیان غیرابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
AUTHOR
باقر
طالبی دارابی
b.talebidarabi@urd.ac.ir
4
استادیار گروه ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
AUTHOR
Asad, Talal. 1993. Genealogies of Religion: Discipline and Reasons of Power in Christianity and Islam, Baltimore: Johns Hopkins University Press.
1
Asad, Talal. 2003. Formations of the Secular: Christianity, Islam, Modernity, Stanford: Stanford University Press.
2
Asad, Talal. 2011 a. “Thinking about the Secular Body, Pain and Liberal Politics”. In: Cultural Anthropology, 26 (4), pp.657–675.
3
Asad, Talal. 2011 b. “The Idea of an Anthropology of Islam”. In: Qui Parle, vol. 17, no. 2.
4
Berger, Peter L. 2014. The Many Altars of Modernity: Toward A Paradigm for Religion in a Pluralist Age, Berlin: Walter de Gruyter.
5
Borradori, Giovanna. 2003. Philosophy in a Time of Terror: Dialogues with Jürgen Habermas and Jacques Derrida, Chicago, IL: The University of Chicago Press.
6
Braidotti, Rosi & et al. (ed.). 2014. Transformations of Religion and the Public Sphere: Postsecular Publics, New York: Palgrave Macmillan.
7
Calhoun, Craig; Juergensmeyer, Mark; Van Antwerpen, Jonathan. 2011. Rethinking Secularism, New York: Oxford University Press.
8
Casanova, José. 1994. Public Religions in the Modern World, Chicago: University of Chicago Press.
9
Casanova, José. 2006. “Rethinking Secularization: a Global Comparative Perspective”. In: After Secularization, The Hedgehog Review, 8 (1/2), pp.7-22.
10
Casanova, José. 2011. “The Secular, Secularizations, and Secularism”. In: Craig Calhoun, Mark Juergensmeyer, and Jonathan Van Antwerpen. In: Rethinking
Secularism, New York: Oxford University Press.
11
Casanova, José. 2012. “Are We Still Secular? Explorations on the Secular and the Post-Secular”. In: Nynäs, Peter, Mika Lassander, and Terhi Utriainen, Post-Secular Society, New Jersey: Transaction Publishers.
12
Du Toit, Cornel W. 2006. “Secular Spirituality versus Secular Dualism: Towards Postsecular Holism as Model for a Natural Theology”. In: HTS Teologiese Studies / Theological Studies, 62 (4), pp.1251-1268.
13
Falk, Richard. 1988. “Religion and Politics: Verging on the Postmodern”. In: Alternatives XIII, pp.379–94.
14
Fitzgerald, Thimothy. 2000. The Ideology of Religious Studies, New York: Oxford University Press.
15
Fitzgerald, Thimothy. 2007. Discourse on Civility and Barbarity: A Critical History of Religion and Related Categories, Oxford: Oxford University Press.
16
Fitzgerald, Thimothy. 2008. “Rethinking Secularism: Religion is not a Standalone Category”. In: http://blogs.ssrc.org/tif/2008/10/29/religion-is-not-a-standalone-category/
17
Fox, Jonathan. 2012. An Introduction to Religion and Politics: Theory and Practice, New York: Routledge.
18
Geertz, Clifford. 1973. “Religion as a Cultural System”. In: the Interpretation of Cultures, New York: Basic Books.
19
Habermas, Jürgen. 1989 a. The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society, Cambridge: Polity Press.
20
Habermas, Jürgen. 1989 b. The Theory of Communicative Action. Lifeworld and System: a Critique of Functionalist Reason, Boston: Beacon Press.
21
Habermas, Jürgen. 1999. “From Kant to Hegel and Back Again – The Move towards Detranscendentalization”. In: European Journal of Philosophy, 7 (2), pp.129–157.
22
Habermas, Jürgen. 2003. The Future of Human Nature, Cambridge: Polity Press.
23
Habermas, Jürgen. 2006. “Religion in the Public Sphere”. In: European Journal of Philosophy, 14, pp.1–25.
24
Habermas, Jürgen. 2008. Between Naturalism and Religion: Philosophical Essays, Cambridge: Polity Press.
25
Habermas, Jürgen. 2010. “A Postsecular World Society? On the Philosophical Significance of Postsecular Consciousness and the Multicultural World Society”. In: The Immanent Frame, February3, 2010, http://blogs.ssrc.org/tif/wp-content/uploads/2010/02/A-Postsecular-World-Society-TIF.pdf.
26
Habermas, Jürgen; Ratzinger, Joseph. 2006. The Dialectics of Secularism: On Reason and Religion, USA: Ignatius Press.
27
Hurd, Elizabeth Shakman. 2004. “The Political Authority of Secularism in International Relations”. In: European Journal of International Relations, 10 (2), pp.235–262.
28
Hurd, Elizabeth Shakman. 2008. The Politics of Secularism in International Relations, Princeton: Princeton University Press.
29
Juergensmeyer, Mark. 2003. Terror in the Mind of God: The Global Rise of Religious Violence, Berkeley and London: University of California Press.
30
Nandy, Ashis. 1998. “The Politics of Secularism and the Recovery of Religious Tolerance”. In: Rajeev Bhargava (Ed.) Secularism and Its Critics, Oxford: Oxford University Press.
31
Thomas, Scott M. 2005. The Global Resurgence of Religion and the Transformation of International Relations: The Struggle for the Soul of the Twenty-First Century, New York: Palgrave Macmillan.
32
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلِ پیشگوییهای پایان جهان در دین زردشت با تکیه بر دیدگاه میرچا الیاده
پیشگوییهای پایان جهان در دین زردشت، بیشتر در زند وهومن یسن، پیشگویی جاماسپ در یادگار جاماسپ و برآمدن شابهرام ورجاوند نمود یافتهاند؛ در آثار یادشده، که نمونههایی از پیشگوییهای اسطورهای پایان جهان به شمار میآیند، یکی از مؤلفههای اصلی، ظهور و تغییری گسترده و مثبت، به صورت ناگهانی در فرجام جهان است. در پژوهش پیش رو، که با تکیه بر منابع کتابخانهای و با روش تحلیلیتوصیفی انجام میشود، با اتکا بر دیدگاههای اسطورهشناختیِ پدیدارشناس دینی، میرچا الیاده، متون یادشده را واکاوی خواهیم کرد. بر اساس دیدگاه الیاده، این پیشگوییها گرچه در ظاهر، آینده جهان را به تصویر میکشند، در باطن به سبب درونمایه اساطیریشان، نشان از میل بازگشت جاودانه بشر به لحظه ازلی دارند و به همین روی تمام الگوهای بازگشت اسطورهای را در خود دارند و در بستر روایتی اسطورهای، زمینه را برای عبور مخاطب از زمان خطی به زمان قدسی فراهم میکنند.
https://adyan.urd.ac.ir/article_118933_9ec236bd56aaca41a4cc8a8e9a61faa4.pdf
2020-08-22
143
161
پیشگویی پایان جهان
دین زردشت
میرچا الیاده
زند وهومن یسن
جاماسپ
برآمدن شابهرام ورجاوند
علی
تسنیمی
a.tasnimi@hsu.ac.ir
1
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
LEAD_AUTHOR
علی
صادقی منش
mazinani@yahoo.com
2
پسادکتری اسطورهشناسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
AUTHOR
هستی
قادری سهی
sohighaderi@gmail.com
3
دانشجوی دکتری ادبیات حماسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
AUTHOR
آقایی، سید مجتی (1379). «بازخوانی مفهوم موعود در دین زرتشتی»، در: هفت آسمان، ش7، ص111-128.
1
الیاده، میرچا (1392). چشماندازهای اسطوره، ترجمه: جلال ستاری، تهران: توس، چاپ سوم.
2
الیاده، میرچا (1394 الف). رساله در تاریخ ادیان، ترجمه: جلال ستاری، تهران: سروش، چاپ پنجم.
3
الیاده، میرچا (1394 ب). نمادپردازی، امر قدسی و هنر، ترجمه: محمّدکاظم مهاجری، تهران: کتاب پارسه، چاپ اوّل.
4
الیاده، میرچا (1395). آیینها و نمادهای تشرف، ترجمه: محمّدکاظم مهاجری، تهران: کتاب پارسه، چاپ اوّل.
5
باقری حسن کیاده، معصومه؛ حشمتی، مهناز (1393). «پیشگویی و طالعبینی در متون ایرانی دوره میانه»، در: فرهنگ و ادبیات عامه، س2، ش3، ص2-24.
6
«برآمدن شابهرام ورجاوند» (1371). متون پهلوی، گردآورنده: جاماسب جی دستور منوچهر جی جاماسب آسانا، گزارش: سعید عریان، تهران: کتابخانه ملی ایران، چاپ اوّل.
7
تفضلی، احمد (1386). تاریخ ادبیات پیش از اسلام، به کوشش: ژاله آموزگار، تهران: سخن، چاپ پنجم.
8
چرتی، کارلو ج. (1395). ادبیات پهلوی، تهران: فرزان، چاپ اوّل.
9
درّی، نجمه؛ قائدزاده خمیری، محمّدنور (1393). «پیشگویی در گرشاسبنامه حکیم اسدی توسی»، در: مطالعات ایرانی، س13، ش26، ص47-63.
10
دهقانی، رضا؛ گودرزی، سیمیندخت (1393). «نقد و بررسی ترجمه صادق هدایت از زند وهومن یسن»، در: پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، س3، ش201، ص123-142.
11
رضایی باغبیدی، حسن (1377). «سوشیانت در اوستا»، در: مقالات و بررسیها، ش64، ص103-113.
12
زند بهمن یسن (1385). تصحیح متن، آوانویسی، و برگردان فارسی: محمّدتقی راشد محصل، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ دوم.
13
«زند وهومن یسن» (1344). زند وهومن یسن و کارنامه اردشیر پاپکان، گردآورنده و مترجم: صادق هدایت، تهران: پرستو، چاپ چهارم.
14
ژینو، فیلیپ؛ بروک، کرین (1377). «زندِ وَهمنیسن، مکاشفه زرتشتی»، ترجمه: عبدالحمید روحبخشان، ابوالفضل خطیبی، در: نامه فرهنگستان، ش14، ص135-145.
15
عفیفی، رحیم (1345). «هوشیدران»، در: جستارهای ادبی، س2، ش6، ص148-186.
16
غلامپور دهکی، سکینه؛ پشتدار، علیمحمّد (1394). «بررسی تطبیقی کارکردهای پیشگویی در حماسههای بزرگ جهان (شاهنامه، ایلیاد، ادیسه)»، در: ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، س11، ش41، ص251-281.
17
فرهوشی، بهرام (1390). جهان فروری: بخشی از فرهنگ ایران کهن، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم.
18
قنبری، ندا (1394). «بررسی تحلیلی عنصر پیشگویی در اساطیر ملل»، در: پارسه، س15، ش24، ص149-176.
19
محمدی آرانی، مریم (1386). «منجیگرایی در ادیان (زرتشت، یهود، مسیحیت)»، در: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی، ش22، ص35-52.
20
هدایتی، فاطمه؛ نورایی، محسن (1395). «بررسی تطبیقی پیشگوییهای آخرالزمان در اسلام، یهودیت و مسیحیت»، در: مشرق موعود، س10، ش38، ص225-244.
21
«یادگار جاماسپ» (1344). زند وهومن یسن و کارنامه اردشیر پاپکان، گردآورنده و مترجم: صادق هدایت، تهران: پرستو، چاپ چهارم.
22
Cereti, C. (1995). The Zand i Wahman yasn, A Zaroastrain Apocalypse. Serie Orientale, Roma: Istituto Italiano per il Medio ed Estremo Oriente.
23
Daryaee, T. (1998) "Apocalypse Now: Zoroastrian Reflections on the Early Islamic Centuries", in: Medieval Encounters, Vol. 4, No. 3.
24
Eliade, M. (1991). The Myth of The Eternal Return, Translated from the French: Willard R. Trask, Ninth paperback printing, Princeton: Princeton University Press.
25
ORIGINAL_ARTICLE
رنج و علتهای آن: تحلیلی روانشناختی از نظریههای فلسفی بودایی
رنج، مسئله محوری فلسفههای بودایی است. از سخنان بودا و تحلیلهای سنتهای بودایی میتوان دریافت که رنج از دو ساحت متفاوت برخوردار است: یکی رنج روانشناختی و دیگری وجودشناختی. بنابراین، رنج محدودة وسیعی از زندگی انسان، از فشارهای شدید روحی و جسمی گرفته تا تجربههای محدود و گذرندة زندگی، به آرزو نرسیدن، و نیز گرفتاری در چرخ وجود را در بر میگیرد. مدعای بودایی این است که رهایی از هر دو سطح امکانپذیر است. این جستار با نگاه مفصل به نظریههای فلسفی مکتبهای بودایی، رنج را در ساحت اول بررسی میکند. همة سنتهای بودایی خود را درمانگر میدانند؛ نخست علت را مییابند و سپس روش درمان را پیشنهاد میدهند. اینان مدعیاند فنونی که برای درمان رنج به کار میبرند نادانی و تشنگی را در هر دو سطح از میان میبرد. اما تحلیلهای روانشناختی از نظریههای فلسفی بودایی نشان میدهد که کارآمدی آموزة بودایی محدود به سطح اول است.
https://adyan.urd.ac.ir/article_118934_feb1dec66f38a66fe18c11d3b367ef7c.pdf
2020-08-22
163
183
رنج
تشنگی
نادانی
نظرهای نادرست
علیرضا
شجاعی
al.shojai@gmail.com
1
مربی گروه ادیان شرقی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
پاشایی، ع. (1383). بودا، تهران: نگاه معاصر، چاپ هشتم (ویرایش سوم).
1
راه آیین (دمّه پده) (1380). ترجمه و تألیف: ع. پاشایی، تهران: نگاه معاصر.
2
سوره نیلوفر: یک متن بودایی مهایانه (1386). ترجمه: ع. پاشایی، تهران: فراروان.
3
شجاعی، علیرضا (1393). «بنیادهای اخلاق بودایی و الگوهای غربی»، در: اخلاق وحیانی، ش6، ص119-144.
4
Abhidhammattha Sangaha (1993). A Comprehensive Manual of Abhidhamma: The Abhidhammattha Sangaha of Acariya Anuruddha, Trans. Mahāthera Nārada and Bhikkhu Bodhi, Kandy: Buddhist Publication Society.
5
Abhidharmakośabhāṣya (1988). Abhidharmakośabhāṣyam, Trans. Leo M. Pruden, Berkeley, CA: Asian Humanities Press.
6
Anderson, Carol S. (1999). Pain and its Ending: The Four Noble Truths in the Theravāda Buddhist Canon, Richmond: Curzon Press.
7
Bodhicaryāvatāra (1998). The Bodhicaryāvatāra: A Guide to the Buddhist Path to Awakening, Trans. Kate Crosby and Andrew Skilton, Oxford: Oxford Paperbacks.
8
Bond, George D. (1993). “The Gradual Path as a Hermeneutical Approach to the Dhamma” in: Donald S. Lopez Jr. (ed.), Buddhist Hermeneutics, Delhi: Motilal Banarsidass, pp. 29-45.
9
Cabezón, J. I. (1992). A Dose of Emptiness: An Annotated Translation of the sTong thun Chen mo of mKhas grub dGe legs dpal bzang, State University of New York Press.
10
Collins, Steven (1982). Selfless Persons: Imagery and Thought in Theravāda Buddhism, Cambridge: Cambridge University Press.
11
Crosby, Kate (2014). Theravāda Buddhism: Continuity, Diversity and Identity, Oxford: Wiley-Blackwell.
12
Cullavagga (1963). The Book of Discipline, Trans. Isaline B. Horner, Volume V., London: Luzac.
13
De Silva, Padmasiri (2005). An Introduction to Buddhist Psychology, 4th edition, London: Palgrave Macmillan.
14
Dīgha Nikāya (1987). Thus Have I Heard: The Long Discourses of the Buddha, Trans. Maurice Walshe, London: Wisdom Publications.
15
Gethin, Rupert (1998). The Foundations of Buddhism, Oxford: Oxford University Press.
16
Gilpin, Richard (2008). “The Use of Theravāda Buddhist Practices and Perspectives in Mindfulness-based Cognitive Therapy”, in: Contemporary Buddhism: An Interdisciplinary Journal, 9, 2: 227–51.
17
Harvey, Peter (2000). An Introduction to Buddhist Ethics, Cambridge: Cambridge University Press.
18
Harvey, Peter (2013). An Introduction to Buddhism, 2nd edition, Cambridge: Cambridge University Press.
19
Herman, A. L. (1979). “A Solution to the Paradox of Desire in Buddhism”, in: Philosophy East and West, 29, 1: 91–4.
20
King, Richard (1999). Indian Philosophy: An Introduction to Hindu and Buddhist Thought, Edinburgh: Edinburgh University Press.
21
Lamotte, Étienne (1992). “The Assessment of Textual Interpretation in Buddhism” in: Donald S. Lopez (ed.), Buddhist Hermeneutics, Honolulu, HI: University of Hawaii Press, pp. 11–28.
22
Lopez, Donald (2008). Buddhism and Science: A Guide for the Perplexed, Chicago, IL: University of Chicago Press.
23
Lopez, Donald (2015). Buddhism: The Norton Anthology of Religions, New York: W.W. Norton.
24
Majjhima Nikāya (1995). The Middle Length Discourses of the Buddha, Trans. Bhikkhu Ñāṇamoli and Bhikkhu Bodhi, Boston, MA: Wisdom Publications.
25
Makransky, John (1997). Buddhahood Embodied, Albany, NY: State University of New York Press.
26
Pye, Michael (1978). Skilful Means: A Concept in Mahāyāna Buddhism, London: Duckworth.
27
Repetti, Riccardo (2010). "Earlier Buddhist Theories of Free Will: Compatibilism", in: Journal of Buddhist Ethics, 17: 279–310. Available at: https://b2n.ir/933758.
28
Saṃyutta Nikāya (2000). The Connected Discourses of the Buddha: A New Translation of the Saṃyutta Nikāya, Trans. Bhikkhu Bodhi, Boston, MA: Wisdom Publications.
29
Siderits, Mark (2003). Empty Persons: Personal Identity and Buddhist Philosophy, Aldershot: Ashgate.
30
Udāna (2007). The Udāna: Inspired Utterances of the Buddha and The Itivuttaka: The Buddha’s Sayings, Trans. John D. Ireland, Kandy: Buddhist Publication Society.
31
Visuddhimagga (1991). The Path of Purifi Cation: Visuddhimagga by Bhadantācariya Buddhaghosa, 5th edition, Trans. Bhikkhu Ñānamoli, Kandy: Buddhist Publication Society.
32
Waldron, William S. (2003). The Buddhist Unconscious: The Ālaya-vijñāna in the Context of Indian Buddhist Thought, London: Routledge-Curzon.
33
Williams, Paul; Tribe, Anthony; Wynne, Alexander (2012). Buddhist Thought: A Complete Introduction to the Indian Tradition, 2nd edition, Abingdon: Routledge.
34
ORIGINAL_ARTICLE
زروانباوری در کیش مانوی
پیدایش و گسترش شتابان کیش نوظهور مانوی در سده سوم میلادی با استفاده از ابزارهای متعدد و متنوع تبلیغ دینی که حاصل نبوغ پدیدآورندهاش بود، نهتنها قلمرو شاهنشاهی ساسانی بلکه بخشهایی از سرزمینهای امپراتوری روم در شرق و در مجاورت مرزهای ایرانشهر و قسمتهایی از آسیای میانه، چین و شبهجزیره عرب را نیز در بر گرفت. یکی از شیوههای اثرگذار تبلیغی مانی و جانشینانش بهرهگرفتن از باورهای شایع و رایج توده مردم و یکسانانگاری با آنها بود. باورهای آیین زروانی در قالب آموزههای دینی زردشتی، در اغلب نواحی فلات ایران، با اقبال در بین مردم مواجه شده بود. مانی با فراست از این ظرفیت برای باورپذیرکردن آموزههای کیش خود استفاده کرد. مبانی زروانباوری را میتوان مشخصاً در اصل دوبُنی یا ثنویت و نیز اعتقاد به سه دور زمانی در کیش مانوی جستوجو کرد. همینطور پارهای از پایههای اخلاقی محل توجه مانویان از باورهای زروانی متأثر بوده است. از سوی دیگر، نفوذ باورهای زروانی در کیش مانوی به شکلی حتی به تقسیمات سازمان دینی آن نیز راه یافته بود، اگرچه تعابیری در برخی متون متأخر مانوی هست که به نظر میرسد پیروان این کیش بعدها از اعتقادات زروانی اسلاف خود، نظیر باور به همریشهبودن اصل خیر و شر (اهورمزدا و اهریمن)، توبه کردهاند.
https://adyan.urd.ac.ir/article_118935_8597e86934f420ce6b20c71be4afa15b.pdf
2020-08-22
185
210
زروان
زروانباوری
مانی
کیش مانوی
مانویان
وحید
اسدی
asadivahid68@gmail.com
1
دانشجوی دکتری تاریخ ایران قبل از اسلام، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
روزبه
زرین کوب
zarrinkoobr@ut.ac.ir
2
استادیار گروه تاریخ دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
میرزا محمد
حسنی
mohamadhassani68@yahoo.com
3
استادیار گروه تاریخ، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
AUTHOR
ابنندیم، محمد بن اسحاق (1381). الفهرست، ترجمه و تحشیه: محمدرضا تجدد، تهران: اساطیر.
1
ابوریحان بیرونی، محمد بن احمد (1377). آثار الباقیة، ترجمه: اکبر داناسرشت، تهران: امیرکبیر، چاپ چهارم.
2
اسماعیلپور، ابوالقاسم (1381). اسطوره آفرینش در آیین مانی، تهران: کاروان.
3
اسماعیلپور، ابوالقاسم (1388). تعلیقات زبور مانوی، برگردان متن قبطی: س. آر. سی. آلبری، با همکاری: هوگو ایبشر، برگردان فارسی: ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: اسطوره.
4
اسماعیلپور، ابوالقاسم (1393). «مانی و دین او»، در: تاریخ جامع ایران، تهران: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ج4، ص585-638.
5
اکبری مفاخر، آرش (1387). «اهریمنپرستی زروانی و نمونههای بازمانده از آن»، در: نامه ایران باستان، س8، ش1-2، ص21-39.
6
اکبری مفاخر، آرش (1389). درآمدی بر اهریمنشناسی ایرانی، تهران: ترفند.
7
امریک، ر. (1389). «آیین بودایی در میان اقوام ایرانی»، ترجمه: حسن انوشه، در: تاریخ ایران کمبریج، تهران: امیرکبیر، چاپ پنجم، ج3، قسمت 2، ص397-415.
8
اوستا (1389). گزارش و پژوهش: جلیل دوستخواه، تهران: مروارید، ج2، چاپ پانزدهم.
9
آذرفرنبغ فرخزادان (1376). ماتیکان گجستک ابالیش، ترجمه: ابراهیم میرزای ناظر، تهران: هیرمند.
10
آموزگار، ژاله (1392). تاریخ اساطیری ایران،تهران: سمت، چاپ پانزدهم.
11
بال، وارویک؛ وایتهاوس، دیوید (1356). «کلات حیدری»، ترجمه: حسین بختیاری، در: بررسیهای تاریخی، س12، ش1، ص53-66.
12
بویس، مری (1384 الف). «زندگی مانی و سیر گسترش مانویت»، در: شناخت آیین مانی، ترجمه و تحقیق: امید بهبهانی، تهران: بندهش، ص12-33.
13
بویس، مری (1384 ب). بررسی ادبیات مانوی در متنهای پارتی و پارسی میانه، ترجمه: امید بهبهانی و ابوالحسن تهامی، تهران: بندهش.
14
بویس، مری (1386). فهرست واژگان ادبیات مانوی در متنهای پارسی میانه و پارتی، ترجمه: امید بهبهانی و ابوالحسن تهامی، تهران: بندهش.
15
بهار، مهرداد (1388). نگاهی به تاریخ و اساطیر ایران باستان، تحریر: سیروس شمیسا، تهران: علمی.
16
بهار، مهرداد (1391). پژوهشی در اساطیر ایران، تهران: آگه، چاپ نهم.
17
تقیزاده، سیّد حسن (1379). مانی و دین او، تهران: فردوس.
18
جلالی نائینی، محمدرضا (1362). تعلیقات بر توضیح الملل، تحریر نو و ترجمه: مصطفی خالقداد هاشمی، مقدمه، حواشی، تصحیح و تعلیقات: سید محمدرضا جلالی نائینی، بیجا: اقبال، ج1.
19
جلالی نائینی، محمدرضا (1384). ثنویان در عهد باستان، تهران: طهوری.
20
چیان، کونگ (1372). «غارهای مانوی مکشوف در تُرفان»، ترجمه: ابوالقاسم اسماعیلپور، در: کلک، ش43-44، ص11-14.
21
حسنی، میرزامحمد (1396). مسجد سنگی داراب: بررسی تاریخی، تهران: طهوری.
22
دریایی، تورج (1392). شاهنشاهی ساسانی، ترجمه: مرتضی ثاقبفر، تهران: ققنوس، چاپ ششم.
23
رضایی باغبیدی، حسن (1378). «سرودی مانوی به زبان پارتی»، در: نامه فرهنگستان، س4، ش2، ص50-61.
24
زبور مانوی (1388). برگردان متن قبطی: س. آر. سی. آلبری، با همکاری: هوگو ایبشر، برگردان فارسی: ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: اسطوره.
25
زرینکوب، عبدالحسین (1377). تاریخ مردم ایران قبل از اسلام، تهران: امیرکبیر، چاپ پنجم، ج1.
26
زنر، آر. سی. (1388). زروان یا معمای زرتشتیگری، ترجمه: تیمور قادری، تهران: مهتاب.
27
شاپور شهبازی، علیرضا (1389). تاریخ ساسانیان: ترجمه بخش ساسانیان از کتاب تاریخ طبری و مقایسه آن با تاریخ بلعمی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
28
شاکد، شائول (1387). تحول ثنویت، ترجمه: احمد قائممقامی، تهران: ماهی.
29
شروو، پرادز اکتو (1396). عناصر ایرانی در کیش مانوی، ترجمه: محمد شکری فومشی، تهران: طهوری.
30
شکری فومشی، محمد (1396). «طرح مقدماتی برای نگارش تاریخ ادبیات مانوی؛ بازخوانی برخی محورها»، در: اسطوره بنیادها؛ ارجنامه ابوالقاسم اسماعیلپور مطلق، به کوشش: محمد شکری فومشی، با همکاری: سمیرا نیکنوروزی و میثم محمدی، تهران: چشمه، ص78-97.
31
شکند گمانیک ویچار (1325). ترجمه: صادق هدایت، تهران: جاویدان، چاپ دوم.
32
شهرستانی، محمد بن عبد الکریم (1264). الملل والنحل، تحقیق: محمد بدران، قم: الشریف الرضی، الطبعة الثالثة، ج1.
33
عربستانی، مهرداد (1383). «سلسلهمراتب دینی در میان صابئین مندایی»، در: اخبار ادیان، ش7، ص66-73.
34
قریب، بدرالزمان (1369). «عیسی از دیدگاه مانی»، در: چیستا، س7، ش8، ص1002-1008.
35
قریب، بدرالزمان (1378). «خدای دین مزدیسنان در یک متن مانوی»، در: نامه فرهنگستان، س4، ش2، ص21-26.
36
کریستنسن، آرتور امانوئل (1388). مزداپرستی در ایران قدیم، ترجمه: ذبیحالله صفا، تهران: هیرمند.
37
کرینبروک، فیلیپ (1393). «دین زردشتی در دوره ساسانی»، در: تاریخ جامع ایران، تهران: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ج4، ص487-529.
38
کفالایا (نسخه برلین) (1395). ترجمه: هانس یاکوب پولاتسکی و الکساندر بولیگ، برگردان تطبیقی به فارسی: مریم قانعی و سمیه مشایخ، تهران: طهوری.
39
کلیمکایت، هانس یواخیم (1384). هنر مانوی، ترجمه: ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: اسطوره.
40
محمدی ملایری، محمد (1374). فرهنگ ایرانی پیش از اسلام و آثار آن در تمدن اسلامی و ادبیات عربی، تهران: توس.
41
مشکور، محمدجواد (1345 الف). «دین مانی 2»، در: وحید، س3، ش11، ص943-950.
42
مشکور، محمدجواد (1345 ب). «دین مانی»، در: وحید، ش35، ص827-836.
43
مشکور، محمدجواد (1377). خلاصه ادیان در تاریخ دینهای بزرگ، تهران: شرق، چاپ ششم.
44
معمارزاده، محمد (1388). «نقاشی مانویان»، در: کتاب ماه هنر، ش130، ص30-37.
45
معین، محمد (1371). فرهنگ فارسی، تهران: امیرکبیر، چاپ هشتم، ج1.
46
موله، ماریژان (1391). ایران باستان، ترجمه: ژاله آموزگار، تهران: توس، چاپ ششم.
47
مینوی خرد (1385). ترجمه: احمد تفضلی، به کوشش: ژاله آموزگار، تهران: توس، چاپ چهارم.
48
نیولی، گراردو (1390).از زرتشت تا مانی، ترجمه: آرزو رسولی، تهران: ماهی.
49
وامقی، ایرج (1365). «یک متن مانوی»، گردآوری: فریدون جنیدی، در: نامه فرهنگ ایران، دفتر دوم، ص91-120.
50
وامقی، ایرج (1378). نوشتههای مانی و مانویان، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
51
ویدنگرن، گئو (1377). دینهای ایران، ترجمه: منوچهر فرهنگ، تهران: آگاهان ایده.
52
ویدنگرن، گئو (1387). مانی و تعلیمات او، ترجمه: نزهت صفای اصفهانی، تهران: مرکز، چاپ سوم.
53
ویدنگرن، گئو (1389). «آیین مانوی و زمینه ایرانی آن»، ترجمه: حسن انوشه، در: تاریخ ایران کمبریج، تهران: امیرکبیر، چاپ پنجم، ج3، قسمت 2، ص417-446.
54
ویدنگرن، گئو (1395). جانمایه ایرانی از آغاز تا اسلام، ترجمه: شهناز نصراللهی، آبادان: پرسش.
55
یعقوبی، احمد بن اسحاق (1382). تاریخ یعقوبی، ترجمه: محمد ابراهیم آیتی، تهران: علمیفرهنگی، چاپ نهم، ج1.
56
Ball, W. (1986). "Some Rock-Cut Monuments in Southern Iran", in: IRAN, Vol. 24.
57
Bevan, A. A. (1980). "Manichaeism", in: Encyclopedia of Religion and Ethics, Vol. 6.
58
Gardner, I.; Lieu, S. N. C. (2004). "Manichaean Texts from the Roman Empire", in: New York: Cambridge University Press.
59
Gnoli, Gh. (1987 a). "Mani", in: Encyclopedia of Religion, vol. 9.
60
Gnoli, Gh. (1987 b). "Manichaeism", in: Encyclopedia of Religion, second edition, Vol. 8.
61
Gnoli, Gh. (2005). "Manichaeism", in: Encyclopedia of Religion, second edition, Vol. 8.
62
Hutter, M. (2005). "Manichaeism in Iran", in: Encyclopedia of Religion, second edition, Vol. 8.
63
Lieu, S. N. C. (2005). "Manichaeism in Roman Empire", in: Encyclopedia of Religion, second edition, vol. 8.
64
Piras, A. (2005). "Mani", in: Encyclopedia of Religion, second edition, Vol. 8.
65
Sundermann, W. (2003). "The Zoroastrian and the Manichaean demon Az", in: Paitimana. Essays in Iranian, Indo-European and Indian Studies in Honor of Hanns-Peter Schmidt, vol. 1-2, ed. Siamak Adhami, California.
66
Van Oort, Johannes (2005). "Manichaeism and Christianity", in: Encyclopedia of Religion, second edition, vol. 8.
67
ORIGINAL_ARTICLE
نقش سُغدیان در گسترش آیین بودا در جنوب چین
هدف از این پژوهش بررسی نقش راهبان بودایی سغدیتبار در گسترش و پراکندن آیین بودا در جنوب چین است. سغدیان به سبب چیرگیشان به زبان چینی و هندی، و از سوی دیگر همچون بازرگانانی که فقط انتقالدهندگان کالا نبودند، بلکه ناقلان کیشهایی چون مانویت، زرتشتی، مسیحیت و آیین بودا نیز به شمار میرفتند، نقش مهمی در ترویج آیین بودا داشتند. این پژوهش بر پایه بنمایههای (منابع) موجود، مانند شرح حال راهبان سغدی، سنگنوشتههای مقبرهها و دستنوشتههای سغدی بودایی در تورفان و دونهوانگ، نشان میدهد که اینان در نقش پیامرسانان دینی چگونه آیین بودا را در جنوب چین در درازنای سدههای هفتم تا دهم میلادی گسترش دادند.
https://adyan.urd.ac.ir/article_118936_5c8538a3c30f56a8a44e71cda975a3d0.pdf
2020-08-22
211
224
بوداییان سغدی
راهبان سغدی
آیین بودا
چین
جادة ابریشم
سپیده
طاهری
spandarmad20@gmail.com
1
دانشآموخته کارشناسی ارشد فرهنگ و زبانهای باستانی ایران، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
قریب، بدرالزمان (1376). «سغدیها و جادة ابریشم»، در: ایرانشناخت، ش5، ص247-281.
1
Asmussen, J. P. (1965). Xuāstvānīft. Studies in Manichaeism, Kopenhagen: Munksgaard [Acta Theologica Danica 7].
2
Beal, S. (tr. and ed.) (1884). “Si-Yu-Ki: Buddhist Records of the Western World. Translated from the Chinese of Hiuen Tsiang”, AD 629, London: Trübner, pp. 43-45.
3
Compareti, M. (2007). “Buddhist Activity in Pre-Islamic Persia According to Literary Sources and Archaeology”, in: Transoxiana, 12, available under http://www.transoxiana.com.ar/12/compareti iranian_buddhism.php.
4
de La Vallée Poussin, L.; Gauthiot, R. (1912). “Fragment final de la Nilakanthadharani en brahmi et en transcription sogdienne”, in: JRAS, London, pp. 629-45.
5
Emmerick, R. E. (1983). “Buddhism among Iranian Peoples,” in: The Cambridge History of Iran, vol. 3 (2), ed. by Ehsan Yarshater, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 949-964.
6
Hui-li. (1959). “The Life of Hsuan tsang”, trs., Yung-hsi Li, Peking: The Chinese Buddhist Association, 46 p.
7
Ikeda, O. (1965). “A Sogdian Colony at Tun-huang in the Mid-Eight Century”, in: Studies in Eurasian Culture I, pp. 49-92.
8
Luo Feng (2001). “Sogdians in Northwest China”, in: Annette L. Juliano and Judith A. Lerner (eds.), Monks and Merchants, New York: Harry N. Abrams with the Asia Society, pp. 238-269.
9
Pelliot, Paul (1916). “‘Le Cha-tcheou-tou-fou-t’ou-king’ et la colonie sogdienne de la region du Lob Nor”, In: JA 11 serie 7, pp. 111–123.
10
Rong, X. (2001). “New Light on Sogdian Colonies along the Silk Road Recent Archaeological Finds in Northern China”, Lecture at the BBAW on 20th September 2001, available under https://edoc.bbaw.de
11
Tremblay, X. (2007). “The Spread of Buddhism in Serindia: Buddhism among Iranians, Tocharians and Turks before the 13th Century”, in: A. Heirman & S. P. Bumbacher, (eds.), The Spread of Buddhism, Leiden & Boston, pp. 75-129.
12
Walter, M. N. (2006). “Sogdians and Buddhism”, Sino-Platonic Papers 174, Kasım, pp. 1-63.
13
Yoshida, Y. (2006). “Personal Names, Sogdian i: In Chinese Sources”, in: Encyclopedia Iranica, online edition: http://www.iranicaonline.org/articles/personal-names-sogdian-1-in-chinese-sources.
14
Yoshida, Y. (2013). “Chinese Sogdian Buddhists and the Texts Produced by Them”, in: M. Maggi (ed.), Buddhism among the Iranian Peoples of Central Asia, Vienna, pp. 155-179.
15
Yoshida, Y. (2015).“A Handlist of Buddhist Sogdian Texts”, in: Memoirs of the Faculty of Letters, Kyoto University 54/3, pp. 167–180.
16
ORIGINAL_ARTICLE
یادکردهای ایزدان بلخی بر اساس اسناد حقوقی و اقتصادی
بلخ همواره در کانون توجه محققان، و از مراکز سیاسی، تجاری و اقتصادی و توقفگاهی مهم در جاده ابریشم بوده است. زبان بلخی از زبانهای ایرانی میانه شرقی است و اسناد بهدستآمده به این زبان حاوی اطلاعات دقیق از اوضاع و احوال دینی، اجتماعی، و اقتصادی مردمان این ناحیه است. در این مقاله، که بر اساس اسناد حقوقی و اقتصادی نوشته شده، بر آنیم تا به نظام دینی و یادکردهای ایزدان این ناحیه بپردازیم و مشخص کنیم که این ایزدان چه رابطهای با یکدیگر داشتهاند. همچنین، میکوشیم نشان دهیم که آیا نظام باوری و اعتقادی آنها تأثیری بر نظام اقتصادی و حقوقیشان داشته است یا خیر؛ و آیا ایزدان پرستششده در این اسناد با باورهای راستکیشانه زرتشتی مطابقت دارد یا خیر. روش این مقاله توصیفیتحلیلی و با استفاده از اسناد حقوقی و اقتصادی بلخی (از سده چهارم تا هشتم میلادی) است.
https://adyan.urd.ac.ir/article_118937_d0dea35e4c968bbd2d6af9b784e4b1d5.pdf
2020-08-22
225
240
اسناد اقتصادی
اسناد حقوقی
بلخ
زبان بلخی
ایزدان
سیدسعید رضا
منتظری
ssmontazery@ut.ac.ir
1
استادیار گروه ادیان و عرفان، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
امیر عمادالدین
صدری
am_sadry@yahoo.com
2
دانشآموخته دکتری فرهنگ و زبانهای باستانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
بغدادی، ابومنصور (1408). الفرق بین الفرق، تحقیق: محمد محییالدین عبدالحمید، بیروت: بینا.
1
حموی، یاقوت (1965). معجم البلدان، المجلد الثانی، تحقیق: ووستنفلد، طهران: اسدی.
2
سیمزویلیامز، نیکلاس (1379). «رمززدایی از زبان بلخی: پرتوی تازه بر افغانستان باستان»، ترجمه: محمود جعفری دهقی، در: زبانشناسی، س15، ش2، ص83-107.
3
مارکوارت، ژوزف (1368). وهرود و ارنگ، ترجمه با اضافات: داود منشیزاده، تهران: موقوفات دکتر محمود افشار یزدی.
4
Azarpay, G. (1967). "Nana, the Sumero-Akkadian Goddess of Transoxiana", in: Journal of the American Oriental Society, 96: 536-42.
5
Gershevitch, I. (1954). Avestan Hymn to Mithra, London: Cambridge University.
6
Grenet, F. (1984). "Notes sur le Panthéon Iranien des Kouchans", in: Studia Iranica, 13: 253-261.
7
Grenet, G.; Marshak, B. (2001). "Une Nouvelle Peinture Murale Sogdienne dans le Temple de Džartepa II", in: Studia Iranica, 30: 45-66.
8
Livshits, V. (1962).Yuridiceskie Dokumenty i Pisma, Sogdiiskie Dokumenty c Gory Mug 2, Moskva.
9
Markwart, J. (1938). Wehrot und Arang, Leiden: E. J. Brill
10
Montazeri, S. S. R.; Sadri, A. E. (2016). "An Investigation into the Pantheon in Bactrian Economic Documents", in: Religious Inquiries, 5 (9): 95-104.
11
Panaino, A. (1995). Tištrya II: the Iranian Myth of the Star Sirius, Roma: Instituto Italiano per Il Medio ed Estremo Oriente.
12
Sims-Williams, N. (2000). Bactrian Documents from Northern Afghanistan I: Legal and Economic Documents, Oxford (=BD1).
13
Sims-Williams, N. (2001). "Bactrian Legal Documents from 7th-8th Century Guzgan", in: Bulletin of the Asia Institute, 15: 9-29.
14
Sims-Williams, N. (2007). Bactrian Documents from Northern Afghanistan II: Letters and Buddhist Texts, London (=BD2).
15
Sims-Williams, N. (2010). Bactrian Personal Names (Iranisches Personennamenbuch, Band II Faszikel 7), Wien.
16
Sims-Williams, N.; Cribb, Joe (1996). "A New Bactrian Inscription of Kanishka the Great", in: Silk Road Art and Archeology, 4: 75-142.
17
Sims-Williams, N.; de Blois, F. (2005). "The Bactrian Calendar: New Material and New Suggestions", in: D. Weber (ed.), Languages of Iran: Past and Present, Wiesbaden, pp. 185-196.
18
Staviskij, B. JA. (1986). La Bactriane sous les Kushans, Traduite du Russe par P. Bernard- M. Budra- F. Grenet- P. Leriche, Paris: Librairie d'Amérique et d'Orient.
19
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی روند تغییرات سبکی جایگاه تدفین زرتشتیان ایران و پارسیان هند
شیوه تدفین زرتشتیان، شیوهای خاص و متفاوت با دیگر مذاهب است که از نظر راهبردی و هدف در بیشتر ادوار و مکانهای مختلف جغرافیایی رعایت شده، اما در شیوه اجرا تفاوتهایی در آن حاصل شده است. این تفاوتها، انعکاسدهنده تحولات محیطی، فرهنگی و اجتماعی زرتشتیان در طول این سدهها است. از اینرو بررسی روند این تغییرات میتواند به درک بهتری از جوامع زرتشتی در طول دوره اسلامی منجر شود. شیوه استفادهشده در پژوهش حاضر از لحاظ هدف، بنیادی و از نظر روش میدانی بوده و نحوه گردآوری دادهها نیز اسنادی و کتابخانهای است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که برای زرتشتیان ایرانی و پارسیان هند، نیالودن عناصر طبیعی و در معرض خورشید قراردادن جسد مهمترین اصل آیینی محسوب میشده و برای حفظ این آیین، در موقعیتهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، زمانی، محیطی و ... بناهایی متناسب با آیین خود برپا داشتهاند. اما با شروع مدرنیسم و وضعیت پیچیده نظامهای کلانشهری در اواخر سده بیستم میلادی، جامعه زرتشتی، بهخصوص زرتشتیان ایران، با این موج همراه شدند و مناسبات اجتماعی را به اجرای سنتهای کهن، از جمله شیوه تدفین، ترجیح دادند.
https://adyan.urd.ac.ir/article_118938_268c7d59b907ba10558ff57de71850a4.pdf
2020-08-22
241
264
دین زرتشت
تدفین
پارسیان هند
زرتشتیان ایران
ملیکا
حیدری
mheydari2013@yahoo.com
1
دانشآموخته دکتری باستانشناسی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
LEAD_AUTHOR
رضا
مهرآفرین
reza.mehrafarin@gmail.com
2
استاد گروه باستانشناسی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
AUTHOR
کارلو جیووانی
چرتی
carlogiovanni.cereti@uniroma.it
3
استاد گروه ایرانشناسی، دانشگاه رم، رم، ایتالیا
AUTHOR
آذرگشسب، اردشیر (1358). مراسم مذهبی و آداب زرتشتیان، تهران: فروهر.
1
اونوالا، مانک رستم (1922). روایات داراب هرمزدیار، بمبئی: بینا.
2
بویس، مری (1364). «مانکجی لیمجی هاتریا در ایران»، ترجمه: هاشم رضی، در: چیستا، ش26، ص424-432.
3
بویس، مری (1374). تاریخ کیش زرتشت، ترجمه: همایون صنعتیزاده، تهران: توس.
4
بویس، مری (1377). چکیده تاریخ کیش زرتشت، ترجمه: همایون صنعتیزاده، تهران: صفیعلیشاه.
5
بویس، مری (1381). زرتشتیان: باورها و آداب دینی آنها، ترجمه: عسکر بهرامی، تهران: ققنوس.
6
بویس، مری (1393). منابع مکتوب دین زرتشتی، ترجمه: شیما جعفری، تهران: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
7
تاورنیه، ژان باتیست (1382). سفرنامه تاورنیه، ترجمه: حمید ارباب شیرانی، اصفهان: نیلوفر.
8
ترومپلمن، لئو (1373). «قبور و آیین تدفین در دوره ساسانی»، در: باستانشناسی و تاریخ، دوره 8، ش15، ص29-37.
9
جکسن، آبراهام ویلیامز (1387). سفرنامه جکسن: ایران در گذشته و حال، ترجمه: منوچهر امیری و فریدون بدرهای، تهران: خوارزمی، چاپ پنجم.
10
دلاواله، پیترو (1384). سفرنامه پیترو دلاواله (قسمت مربوط به ایران)، ترجمه: شعاعالدین شفا، تهران: علمی فرهنگی، چاپ چهارم.
11
دوستخواه، جلیل (1375). اوستا، تهران: مروارید.
12
رضی، هاشم (1376). وندیداد، تهران: فکر روز.
13
رهبر، مهدی (1381). هشتمین فصل کاوشهای باستانشناسی بندیان، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور، پژوهشکده باستانشناسی.
14
رهبر، مهدی (1389). «آتشکده بندیان درگز؛ یک بار دیگر»، در: پژوهشهای باستانشناسی مدرس، س2 و 3، ش4 و 5، ص167-177.
15
رهبر، مهدی (1396). فصل اول کاوشهای باستانشناسی در دخمه ترکآباد اردکان، تهران: سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، پژوهشکده باستانشناسی.
16
سیفی، سعیده (1387). ترجمه نامههای دوم و سوم منوچهر، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته فرهنگ و زبانهای ایران باستان، استاد راهنما: محمود طاووسی، استاد مشاور: محمد مطلبی، کرمان: دانشگاه شهید باهنر کرمان
17
سیلوا فیگوئروا، دن گارسیاد (1363). سفرنامه دن گارسیاد سیلوا فیگوئروا (سفیر اسپانیا در دربار شاهعباس اول)، ترجمه: غلامرضا سمیعی، تهران: نشر نو.
18
شاردن، ژان (1372). سفرنامه شاردن، ترجمه: اقبال یغمایی، تهران: توس، ج8.
19
طوسی، خواجه نظامالملک ابوعلی حسن (1340). سیرالملوک: سیاستنامه، به اهتمام: هیوبرت دارک، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
20
مهرآفرین، رضا؛ حیدری، ملیکا (1394). یشت و خشت: آیینهای زرتشتیان یزد، تهران: فروهر.
21
هرودوت (1389). تاریخ هرودوت، ترجمه: مرتضی ثاقبفر، تهران: اساطیر، ج1.
22
Aoki, T. (2009). "A History of Zoroastrians in Modern Japan", in: Hamazor, 11, pp. 19-21.
23
Boyce, M. (1974). "An Old Village Dakhma of Iran", in: Memorial Jean de Menasce, pp. 3-9, Louvain
24
Boyce, Mary (1979). Zoroastrians: Their Religious Beliefs and Practices, London, Boston and Henle: Routledge & Kegan Paul.
25
Dhabhar, B. N. (1932). The Persian Rivayats of Hormazyar Framarz and Others, Bombay: The K.R Cama Oriental Institute.
26
Gignoux, P. (2008). "Le site de Bandiān revisité", in: Studia Iranica, 37 (2): 163-174.
27
Hintze, A. (2017). "Zoroastrian Afterlife Beliefs and Funerary Practices", In: The Routledge Companion to Death and Dying, pp. 86-97, Routledge.
28
Huff, D. (2004). "Archaeological Evidence of Zoroastrian Funerary Practices", In: Zoroastrian Rituals in Context, pp. 593-630, Brill.
29
Kamerkar, M.; Dhunjisha, S. (2002). From the Iranian Plateau to the Shores of Gujarat: the Story of Parsi Settlements and Absorption in India, Allied Publishers.
30
Kotwal, F. M. (1995). "The Parsi Dakhma: its History and Consecration", in: Au Carrefour des Religions, Mélanges Offerts à Philippe Gignoux, Res Orientalis, Vol. VII, Textes réunis par Rika Gyselen, Bures-sur-Yvette, Paris, pp. 161-170.
31
Modi, J. J. (1917). "A Few Notes on Broach from an Antiquarian Point of View", in: Asiatic Papers: Papers Read Before the Bombay Branch of the Royal Asiatic Society, pp. 42-67, Bombay, The Times Press.
32
Modi, J. J. (1922). The Religious Ceremonies and Customs of the Parsees, Bombay: British India Press.
33
Nanji, R.; Dhalla, H. (2007). "The Landing of the Zoroastrians at Sanjan: the Archaeological Evidence", in: Parsis in India and the Diaspora, pp. 49-72, Routledge.
34
Russell, James (1990). "Burial iii. In Zoroastrianism", in: Encyclopedia of Iranica, pp. 561-563.
35
Shokoohi, M.; Shokoohi, N. H. (2010). "The Island of Diu, its Architecture and Historic Remains", in: South Asian Studies, 26 (2): 161-191.
36
Sołtysiak, A.; Mousavinia, M. (2018). "Human Remains from Tepe Qaleh Khalachan, Iran", in: Bioarchaeology of the Near East, 12: 46-54.
37
Vevaina, L. (2013). "Excarnation and the City: The Tower of Silence Debates in Mumbai", in: Topographies of Faith: Religion in Urban Space, Leiden: Brill Academic Publishing, pp. 73-95.
38