دانشگاه ادیان و مذاهب
پژوهش های ادیانی
2345-3230
2538-4562
5
10
2018
02
20
پیشینه کلامیِ شُبَهاتِ ابلیس در مِلَل و نِحَل شهرستانی بر مبنای روایات یهودی، مسیحی و اسلامی
5
24
FA
یحیی
نورالدینی اقدم
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور تهران.
y_noor88@yahoo.com
آفرینشِ انسان و دستور خداوند به تمام فرشتگان برای سجدهکردن بر او، و سرباززدنِ ابلیس از این فرمان نظرگاههای اعتقادی مختلفی را سبب شده است. شهرستانی در <em>الملل والنحل</em>، بر مبنای دیدگاههای شارحانِ تورات و اَناجیلِ اربعه، هفت شبهه مهمّ ابلیس در موضوعاتِ اعتقادیِ ادیانی را بیان میکند و معتقد است هر یک از این شبهات، زمینهای برای شکلگیریِ بخشی از مذاهبِ اسلامی شده است. مقاله حاضر، ضمنِ بررسی مهمترین رهیافتهای کلامیِ یهود و مسیحیت درباره شیطان، دیدگاهِ کلامِ اسلامی، بهویژه کلامِ معتزله و اشاعره، را نیز میکاود. نتایج پژوهش نشان میدهد آنچه شهرستانی به عنوان گفتوگوی شیطان و فرشتگان، و شبهات ابلیس بیان کرده در تورات و انجیل، و شروح و تفاسیر معتبر و شناختهشده این دو کتاب وجود ندارد و چنین به نظر میرسد که شهرستانی، با زمینه قراردادنِ برخی رهیافتهای توراتی یا انجیلی، و روایاتِ اسرائیلیِ دخیل در اسلام، این موضوع را محمِلی برای مطرحکردن مباحثِ کلامی بر مبنای دیدگاه اشاعره، که خود نیز بدان معتقد بود، قرار داده است.
ابلیس,آفرینشِ انسان,شُبهاتِ کلامی,اسلام,مسیحیّت,یهودیت
https://adyan.urd.ac.ir/article_111589.html
https://adyan.urd.ac.ir/article_111589_32c1327b6e2d146e4b923b1bb60d0198.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
پژوهش های ادیانی
2345-3230
2538-4562
5
10
2018
02
20
الهامیبودن تورات به روایت قرآن کریم و سنت دینی یهود
25
40
FA
مهراب
صادق نیا
0000000164601911
استادیار گروه ادیان ابراهیمی دانشگته ادیان و مذاهب قم.
sadeghniam@yahoo.com
فروغ
مسعودی
دانش آموخته کارشناسی ارشد ادیان ابراهیمی.
forough.masoudi@yahoo.com
به باور یهودیانِ سنتی، کتاب مقدس عبری دارای منشأ الاهی است و تماماً وحی شمرده میشود. آنان معتقدند این نوشتهها به املای خدا و نیز نگارش حضرت موسی (ع) و دیگر نویسندگان این کتابها نوشته شده است. از نگاه آنان، این کتاب از هر گونه خطا و تحریفی پیراسته است. قرآن کریم نیز از کتاب مقدس عبریان یاد میکند و آن را دارای منشأی الاهی و وحیانی میداند؛ خداوند در قرآن کریم میفرماید تورات را تأیید و تصدیق میکند (بقره: 53) و آن را محفوظشده از آسیب و انحراف میداند (اعراف: 150). در مقابل، شماری آیات قرآن کریم و تفاسیر کمی رسمیتر از این آیات، شاید این دریافت را تأیید نکنند. این نوشته مدعی است که هرچند قرآنکریم یهودیان را به تحریف معنوی کلام خدا متّهم میکند یا اینکه به آنان نسبت جعل میدهد و آنها را افرادی توصیف میکند که کلام خود را به مثابه کلام خدا معرفی میکنند، ولی در آیات قرآن دلالت آشکاری بر اینکه یهودیان تورات را تحریف لفظی میکردهاند وجود ندارد.
الهام,وحی,کتاب مقدس عبری,تحریف,سنت یهود
https://adyan.urd.ac.ir/article_111591.html
https://adyan.urd.ac.ir/article_111591_e44fbdc87a9d6c1b874127f6a7f4c9ee.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
پژوهش های ادیانی
2345-3230
2538-4562
5
10
2018
02
20
واکاوی تأثیرپذیری مستقیم اسلام از دین زرتشت در آموزه معاد
41
62
FA
سید محمد
حاجتی شورکی
دانش آموخته کارشناسی ارشد دین شناسی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
hajati65@chmail.ir
حسین
نقوی
استاد یار گروه ادیان، کوسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)
naqavi@iki.ac.ir
از ارکان اساسی دین اسلام، آموزه معاد بوده که در طول تاریخ شبهاتی درباره اصل معاد و جزئیات آن مطرح شده است. از جمله شبهات، مسئله تأثیرپذیری مستقیم (بیواسطه) اسلام از دین زرتشت در آموزه معاد است که دربرگیرنده دو دیدگاه است: دیدگاهی که معارف اخروی قرآن کریم را متأثر از آموزههای دین زرتشت دانسته است؛ دیدگاهی که قائل به تأثیرپذیری تعالیم اخروی اسلام از دین زرتشت شده است بیآنکه از چگونگی این اقتباس سخنی به میان آورد. شباهتهای ظاهری میان دو دین در آموزه معاد و تقدم تاریخی دین زرتشت بر اسلام، منشأ اصلی مسئله تأثیرپذیری شده است. نوشتار حاضر پس از توصیف و بررسی هر دو دیدگاه تأثیرپذیری بیواسطه اسلام از دین زرتشت، دیدگاه صحیح در این باره را مطرح میکند.
اسلام,قرآن,پیامبر,دین زرتشت,معاد,تأثیرگذاری
https://adyan.urd.ac.ir/article_111581.html
https://adyan.urd.ac.ir/article_111581_8c1cc806a1b3dabfd347374bd8c67092.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
پژوهش های ادیانی
2345-3230
2538-4562
5
10
2018
02
20
بررسی متن زند خورشیدنیایش و مقایسۀ آن با متن اوستایی
63
82
FA
فهیمه
شکیبا
دکتری فرهنگ و زبان های باستانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
shakiba2065@gmail.com
خورشیدنیایش نخستین نیایش از پنج نیایش مذکور در <em>خردهاوستا</em> است. <em>خردهاوستا</em> یا اوستای کوچک یکی از بخشهای اوستای متأخر است. تدوین <em>خردهاوستا</em> به آذرباد مهرسپندان، موبدانموبد زمان شاپور دوم ساسانی (309- 379 م.)، نسبت داده شده است. در دورۀ ساسانی موبدان زردشتی بر آن شدند تا اوستا را که تا آن زمان به صورت شفاهی حفظ و نقل میشد و برای مردم قابل فهم نبود به زبان زندۀ آن عهد، یعنی فارسی میانه، ترجمه و تفسیر کنند. این ترجمهها و تفسیرهای مترجمان از عبارات اوستایی اصطلاحاً «زند» نامیده میشود. در این مقاله، متن زند خورشیدنیایش بر اساس شیوۀ آوانویسی مکنزی نوشته شده و برگردان فارسی آن در زیر عبارت آورده شده است. سپس متن زند با متن اوستایی آن تطبیق داده شده و تفاوتهای موجود بین آنها در پینوشت یادداشت شده است.
زند,اوستا,خردهاوستا,نیایشها,خورشیدنیایش
https://adyan.urd.ac.ir/article_111492.html
https://adyan.urd.ac.ir/article_111492_282b8f1aa90122d8b75b5e6bd923b87b.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
پژوهش های ادیانی
2345-3230
2538-4562
5
10
2017
08
23
نفس کمالیافته در متنهای دینی ایرانی (اوستا، متنهای پهلوی زردشتی، متنهای مانوی و فارسی دری)
83
95
FA
حمیدرضا
اردستانی رستمی
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول.
h_ardestani_r@yahoo.com
ریشه ایرانی باستانِ واژه wāxš، wak- به معنای «سخنگفتن» و ریشه <em>اوستایی</em> آن vak-، دربردارنده معنای «گفتن» است و vāxš در یسنا، 17: 44 به معنای «سخن» در حالت فاعلی مفرد مؤنّث به کار رفته است؛ امّا در دوره میانه، این واژه در معنای «روح/نفس» بروز یافته و لغتنویسان این معنا از واژه را مطرح کردهاند. میتوان از این واژه به «نفس سخنگو» تعبیر کرد. در متونِ پهلوی زردشتی نیز واژه waxšūr (پیامبر) را برای زردشت به کار بردهاند. همچنین، در متنهای کهنِ فارسی، اگرچه این واژه دیده نمیشود، معنای در پیوند با هم این واژه، یعنی سخنگویی و نفس (نفس سخنگوی) پدیدار است. ناصر خسرو «سخن» را «طعامِ جان» خوانده و بارها از ترکیب نفس سخنگو (همان نفس کمالیافته در متون مانوی) یاد کرده است. او چنان وصفی از «سخن» به دست میدهد که گویا میتوان واژه «جان» را جانشین آن کرد و آن دو را یکی انگاشت. این موضوع میتواند از معنای واژه wāxš برخاسته باشد.
wāxš,نفس سخنگوی,روح,سخن
https://adyan.urd.ac.ir/article_111566.html
https://adyan.urd.ac.ir/article_111566_8615486dba99ae2c6c07936d409f5080.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
پژوهش های ادیانی
2345-3230
2538-4562
5
10
2018
02
20
تبیین نظری عرفان مانوی
99
122
FA
سیدسعید رضا
منتظری
استادیار گروه ادیان و عرفان، پردیس فارابی دانشگاه تهران.
ssmontazery@ut.ac.ir
پیمان
صمیمی
دانشجوی دکتر ی ادیان، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
p_samimi@yahoo.com
دین مانی سرشار از آموزههای عرفانی است که ریشه در اندیشههای گنوسی، ایرانی و یونان باستان داشته و با باورهای مسیحی و بودایی پربارتر شده است. بیشک یکی از عوامل رشد و پیشرفت سریع این دین ویژگیهای عرفانی آن است. عرفان مانوی در بطن آموزهها و مفاهیم دینی مانویت نهفته، و کمتر به شکل مجزا به آن توجه شده است. این عرفان با تأکید بسیار، راه نجات روح انسان از اسارت عالم ماده را در کسب معرفت میداند. وصول به این معرفت، از طریق خودشناسی و کشف و شهود قلبی است. اهمیت تزکیه نفس و زهد و ریاضت از پررنگترین بخشهای این عرفان است. با مروری در متون بهجامانده از مانویان، عناصر بسیاری یافت میشود که دارای اشتراکات بسیار با شاخصههای مکاتب عرفانی است. این مؤلفهها را میتوان جداگانه دستهبندی کرد تا به جهانشناسی، معرفتشناسی و خداشناسی مستقلی برای این دین عرفانی دست یافت.
مانی,گنوسی,عرفان مانوی,معرفتشناسی,جهانشناسی,خداشناسی
https://adyan.urd.ac.ir/article_111594.html
https://adyan.urd.ac.ir/article_111594_aaa19e2ddaf19728da2d80c2a0cabe3c.pdf