TY - JOUR ID - 118932 TI - مسیحیت در جامعه پساسکولار بازتعریف دوگانه دینی- غیردینی در دوران معاصر JO - پژوهش های ادیانی JA - JRR LA - fa SN - 2345-3230 AU - طالب, حمید AU - فنائی, ابوالقاسم AU - لک زایی, مهدی AU - طالبی دارابی, باقر AD - دانشجوی دکتری دین‌پژوهی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران AD - استادیار گروه فلسفه، دانشگاه مفید، قم، ایران AD - استادیار گروه ادیان غیرابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران AD - استادیار گروه ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 15 SP - 123 EP - 142 KW - دین در عصر حاضر KW - سکولاریسم KW - پساسکولاریسم KW - ‌ حوزه عمومی KW - فرهنگ غرب DO - N2 - مجموعه اوضاع و احوال خاص اجتماعیِ فرهنگ غرب در دوران مدرن، گسست میان امر دینی و امر غیردینی را عمیق‌تر کرد و تعریف جدیدی از دین پیش کشید. نظریه‌پردازان غربی در واکنش به این اوضاع و احوال اجتماعی، به طور خاص مسیحیت را در برابر امر غیردینی، دین تصویر کردند و این روندِ خاص جدایی را سکولاریزاسیون نامیدند. اما در نتیجه دگرگونی‌های اجتماعی عصر حاضر، نظریه‌های پساسکولار کوشیده‌اند با گذر از ایده‌های سکولار، امر دینی و امر غیردینی را پیوند دهند. این مقاله برای بررسی روند چنین تحولاتی با استفاده از نظریه‌های مختلف، تحول آگاهی و معرفت دینی در جامعه را شرح می‌دهد. در نهایت و پس از تحلیل انتقادی تحولات مذکور، به منظور برقراری پیوند دین و غیردین در عصر حاضر، تجدیدنظر در عقلانیت به عنوان راه‌حل پیشنهاد شده است. UR - https://adyan.urd.ac.ir/article_118932.html L1 - https://adyan.urd.ac.ir/article_118932_407a382052f2d93b845ce8b92827ee42.pdf ER -