دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-323081520200822An Inquiry into the Position of the Author and Meaning in a Literary Work Based on the Verses of the Holy Quranجستاری در جایگاه نویسنده و معنا در اثر ادبی بر اساس آیات قرآن کریم725118927FAحامد صافیاستادیار گروه علوم پایه و دروس عمومی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایرانJournal Article20200219The author, the audience, the theme and the format form the four sides of each literary work. Literary schools have expressed different views on these four sides. Islam, as one of the heavenly schools of thought, also has views on it. The author as an influential human being has a special importance in the literary approach of Islam. The religion of Islam considers a literary work as an act that can be righteous or unrighteous. What is the meaning and concept of "literary work" is important from the Islamic point of view. In this article, we have tried to examine the views of Islam about the two sides of the author and meaning in a literary work. To better understand the view of Islam, we had a look at the views of other literary schools and their differences with the Islamic approach. This study showed that despite the text-oriented and audience-oriented nature of many literary schools, the literary approach of Islam is semantic and the position of the author is of special importance.نویسنده، مخاطب، مضمون و قالب، چهار ضلع هر اثر ادبی را شکل میدهند. مکاتب ادبی درباره این چهار ضلع دیدگاههای مختلفی مطرح کردهاند. اسلام هم به عنوان یکی از مکاتب فکری آسمانی درباره آن دیدگاههایی دارد. نویسنده به عنوان انسانی تأثیرگذار اهمّیت ویژهای در رویکرد ادبی اسلام دارد. دین اسلام اثر ادبی را عَملی میداند که میتواند صالح یا طالح باشد. اینکه «اثر ادبی» چه معنا و مفهومی را در بر بگیرد از دیدگاه اسلام شایان توجّه است. در این جستار کوشیدهایم دیدگاههای اسلام درباره دو ضلع نویسنده و معنا را در اثر ادبی بسنجیم. برای درک بهتر دیدگاه اسلام، نیمنگاهی به دیدگاه دیگر مکاتب ادبی و تفاوتشان با رویکرد اسلامی داشتیم. این بررسی نشان داد که برخلاف متنمحور و مخاطبمحوربودن بسیاری از مکاتب ادبی، رویکرد ادبی اسلام، معناگرایانه است و جایگاه نویسنده اهمّیت ویژهای دارد.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-323081520200822Religious Institutions of the Ibadis of Oman in the Contemporary Periodنهادهای دینی اباضیان عمان در دوره معاصر2752118928FAابراهیم قاسمیدانشآموخته دکتری مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20200217Familiarity with the framework of religious institutions of each Islamic denominations helps to know and understand the teachings of that denomination accurately. Ibadism with a special approach in Oman is no exception to this rule. Accurate identification of the position of the scientific and religious institutions that have defined the approach of religious Imamate for themselves in the Kingdom of Oman, and the analysis of them is the basis for a correct understanding of the position and approach of these institutions. Therefore, with a descriptive-analytical look, we describe the important and practical- religious and political ministries and universities of Ibadis. In the meantime, we will focus more on the approach of training Ibadi missionaries and the role of the Ministry of Endowments and Religious Affairs of Oman, since it strengthened this denomination and plays the role of a seminary. It is hoped that in the end, this identification will strengthen empathy, cooperation and rapprochement between Islamic denominations and will spread a tangible and efficient method for researchers in the field of Ibadism.آشنایی با چارچوب نهادهای دینی هر یک از مذاهب اسلامی، کمک شایانی به شناخت صحیح و فهم دقیق آموزههای آن مذهب میکند. مذهب اباضیه با رویکرد ویژه در کشور عمان از این قاعده مستثنا نیست. شناخت دقیق جایگاه هر یک از نهادهای علمی و مذهبی که در مجموعه حکومت پادشاهی عمان، رویکرد امامت دینی نیز برای خویش تعریف کردهاند، و تحلیل این نهادها زمینهساز فهم صحیح جایگاه و رویکرد این مجموعهها است. لذا در این مقاله با نگاهی توصیفیتحلیلی وزراتخانهها و دانشگاههای مهم و کاربردی دینی و سیاسی اباضیان را تشریح میکنیم. در این میان بر رویکرد تربیت مبلغان اباضی و نقش وزارت اوقاف و امور دینی کشور عمان تمرکز بیشتری خواهیم داشت. زیرا باعث تقویت همین مذهب شده و به نوعی نقش حوزه علمیه را ایفا میکند. امید است در نهایت، این شناخت سبب تقویت همدلی، همکاری و تقریب بین مذاهب اسلامی شود و روشی ملموس و کارآمد پیش روی محققان عرصه اباضیه بگستراند.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-323081520200822Spirituality and Spiritual Intelligence from a Religious Perspective and Its Role in Promoting Healthمعنویت و هوش معنوی از منظر دینی و نقش آن در ارتقای سلامت5379118929FAاکرم جهانگیرمدرس بازنشسته، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ایرانمژگان کاربخشاستاد پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانبتول موسویمتخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی، گروه پیشگیری، مرکز تحقیقات مهندسی و علوم پزشکی جانبازان، تهران، ایرانJournal Article20191208Given the global nature of religion and spirituality and its impact on behavior and health, the organization and critique of empirical research in this area is of particular importance. This article examines the definitions of "spirituality" and "spiritual health" using evidence from Qurānic insights, psychology and neurology, and explores the role of religious activities in promoting health. Scientists have identified circuits in the brain that play a role in our understanding of God, feeling safe, or reducing fear / anger. Spiritual actions affect different parts of the brain by activating the transcendental part of the brain (neocortex) and promote human social behaviors. The energy fields of the heart (cardiac energy) are connected to the field of consciousness, which receives and processes information about future events before they occur, so that the heart receives intuitive information before the brain. Scientific research in this area shows that spiritual practices such as pilgrimage, remembrance of God, and prayer, alter the function of brain neurons and promote physical, mental, social and emotional health.با توجه به جهانیبودن دین و معنویت و تأثیر آن بر رفتار و سلامت، سازماندهی و نقد تحقیقات تجربی در این حوزه اهمیت ویژه دارد. این مقاله تعاریف «معنویت» و «سلامت معنوی» را با بهرهگیری از شواهد بینش قرآنی، روانشناسی، و عصبشناسی بررسی میکند و نقش فعالیتهای مذهبی در ارتقای سلامت را میکاود. دانشمندان مدارهایی در مغز را شناسایی کردهاند که در درک ما از وجود خدا، احساس امنیت یا کاهش ترس/خشم نقش دارند. اعمال معنوی با فعالکردن قسمت متعالی مغز (نئوکورتکس) قسمتهای مختلفی از مغز را تحت تأثیر قرار میدهد و رفتارهای اجتماعی انسان را ارتقا میبخشد. میدانهای انرژی قلب (انرژی قلبی) به میدان آگاهی وصل است که اطلاعات مربوط به رویدادهای آینده را، قبل از وقوعشان، دریافت و پردازش میکنند، به طوری که قلب پیش از مغز اطلاعات شهودی را دریافت میکند. پژوهشهای علمی در این حوزه نشان میدهد اَعمال معنوی، از جمله زیارتکردن، ذکرگفتن و دعاکردن عملکرد نورونهای مغز را تغییر میدهد و موجب ارتقای سلامت جسمی، ذهنی، اجتماعی و عاطفی فرد میشود.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-323081520200822Barrier to Moral Living According to Paul: Living in Terms of the Body and the Arrogance Caused by Itمانع اخلاقیزیستن از نظر پولس: زندگی بر حسب جسم و عُجب ناشی از آن81104118930FAطاهره محمدیان عمرانیدانشجوی دکتری مطالعات تطبیقی ادیان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایراناحمدرضا مفتاحدانشیار گروه ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانعلی اکبر عبدل آبادیاستادیار گروه حکمت و کلام اسلامی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانعلی بیاتدانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده الاهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20200607Paul's ethics is virtue-oriented ethics. Paul's virtues, namely faith, hope and love, are virtues that God has given to man. According to him, one who believes in Christ will be transformed from within and his life will be moral. Given the sinful nature, man lives in terms of the body before faith, and it is not possible for him to change and transcend. Human nature, without the grace of God, is caught up in carnal desires. According to Paul, the condition of moral living is having faith and living up to the spirit, and the barrier of moral living is unbelief and living up to the flesh.
The important thing to consider is that someone may have had faith but not been released from the body, and therefore their physical and spiritual lives are in conflict. Among the vices caused by living in terms of the flesh, arrogance is the most important obstacle to moral living, because it makes man think that what God has given him is his own and that he has earned it by his own merit. The one who becomes arrogant considers himself needless of God's grace and is under delusion of being knowledgeable and will not be able to live morally. In this article, using the descriptive-analytical method, Paul's view of life in terms of the body and the arrogance caused by it as a barrier to moral living is explained. اخلاق پولسی اخلاق فضیلتمحور است. فضایل مد نظر پولس، یعنی ایمان، امید و محبت، فضایلی هستند که خدا به انسان داده باشد. به نظر وی، کسی که به مسیح ایمان آوَرَد، از درون متحول خواهد شد و زندگیاش اخلاقی خواهد بود. با توجه به سرشت گناهآلود، آدمی قبل از ایمان بر حسب جسم زندگی میکند و برایش امکان تحول و تعالی نیست. طبیعت انسانی بدون فیض خدا گرفتار خواهشهای نفسانی است. به عقیده پولس، شرط اخلاقیزیستن ایمان و بر حسب روح زیستن است و مانع اخلاقیزیستن بیایمانی و بر حسب جسم زیستن است. مسئله مهمی که باید به آن توجه کرد این است که چهبسا کسی ایمان آورده باشد، اما از بند جسم رها نشده باشد و زندگی جسمانی و روحانیاش در حال تنازع باشد. در میان رذایلِ ناشی از زندگی بر حسب جسم، عُجب مهمترین مانع اخلاقیزیستن است، چراکه سبب میشود انسان گمان کند آنچه خدا بدو داده است، از آن خود او است و از روی استحقاق خودش آنها را به دست آورده است. کسی که دچار عجب شود خود را از فیض خدا بینیاز میداند و دچار توهم دانایی میشود و نخواهد توانست اخلاقی زندگی کند. در این مقاله با روش توصیفیتحلیلی، دیدگاه پولس درباره زندگی بر حسب جسم و عجب ناشی از آن به عنوان مانع اخلاقیزیستن تبیین خواهد شد.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-323081520200822The Concept of "Suffering" in Zoroastrianism and Christianity: A Comparative Approach Based on Pahlavi Texts and the New Testamentمفهوم «رنج» در کیش زردشتی و مسیحیت: رویکردی مقایسهای بر پایة متون پهلوی و عهد جدید105121118931FAندا اخوان اقدماستادیار گروه تاریخ هنر، پژوهشکده هنر، فرهنگستان هنر، تهران، ایرانفریبا شریفیاناستادیار گروه زبانهای باستانی و متون کهن، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، تهران، ایرانJournal Article20181002There is ample evidence of suffering in various parts of the New Testament as well as in Pahlavi texts. Through the existing narrations and also the answer that these religions give to the saints and ordinary people for their suffering, one can understand the existential wisdom of suffering in Christianity and Zoroastrianism. Putting together textual evidence about a single concept namely suffering, this study intends to explain and compare the position of this idea in Christianity and Zoroastrianism based on Pahlavi literature and the New Testament. It seems that Zoroastrians, due to their dualism, have identified the reason for the existence of suffering in life and consider it to be on the part of the devil, and consequently the approach of the believers of this religion is also well-known. However, according to Christianity, suffering in life is necessary to become a believer, and we are confronted with the concept of "holy suffering" or the suffering inflicted by God.در بخشهای مختلف <em>عهد جدید</em> و نیز در متون پهلوی شواهد فراوانی درباره رنج وجود دارد. در خلال روایات موجود و نیز پاسخی که این ادیان برای رنج واردشده به مقدسان و مردمان عادی میدهند میتوان به حکمت وجودی رنج در مسیحیت و زردشتی پی برد. این پژوهش در نظر دارد با کنار هم قراردادن شواهدِ متنی در باب مفهومی واحد (رنج)، با تکیه بر ادبیات پهلوی و <em>عهد جدید</em>، جایگاه این انگاره را در دین مسیحیت و زردشتی تبیین و با هم مقایسه کند. به نظر میرسد زردشتیان به دلیل ثنویتانگاری دلیل وجودی رنج در زندگی را مشخص کردهاند و آن را از ناحیه اهریمن میدانند و به تبع آن رویکرد باورمندان این دین نیز معلوم است، در حالی که در مسیحیت رنج در زندگی لازمه مؤمنشدن است و ما با مفهوم «رنج مقدس» یا همان رنج واردشده از طرف خدا مواجهیم.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-323081520200822Christianity in the Post-Secular Society
Redefinition of the Duality of Religious/ Non-religious in the Contemporary Timesمسیحیت در جامعه پساسکولار بازتعریف دوگانه دینی- غیردینی در دوران معاصر123142118932FAحمید طالبدانشجوی دکتری دینپژوهی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانابوالقاسم فنائیاستادیار گروه فلسفه، دانشگاه مفید، قم، ایرانمهدی لک زاییاستادیار گروه ادیان غیرابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانباقر طالبی دارابیاستادیار گروه ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20180222The set of special social situations of Western culture in the modern times deepened the gap between the religious and non-religious affairs and introduced a new definition of religion. In response to these social situations, Western theorists, as opposed to secularism, specifically portrayed Christianity as a religion, calling this particular process of separation secularization. But as a result of the social transformations of the present age, post-secular theories have sought to link the religious and non-religious affairs by transcending secular ideas. To examine the process of such developments, this article describes the evolution of religious awareness and knowledge using various theories.
Finally, after a critical analysis of these developments, in order to establish a link between religion and non-religion in the present age, a revision of rationality has been proposed as a solution.مجموعه اوضاع و احوال خاص اجتماعیِ فرهنگ غرب در دوران مدرن، گسست میان امر دینی و امر غیردینی را عمیقتر کرد و تعریف جدیدی از دین پیش کشید. نظریهپردازان غربی در واکنش به این اوضاع و احوال اجتماعی، به طور خاص مسیحیت را در برابر امر غیردینی، دین تصویر کردند و این روندِ خاص جدایی را سکولاریزاسیون نامیدند. اما در نتیجه دگرگونیهای اجتماعی عصر حاضر، نظریههای پساسکولار کوشیدهاند با گذر از ایدههای سکولار، امر دینی و امر غیردینی را پیوند دهند. این مقاله برای بررسی روند چنین تحولاتی با استفاده از نظریههای مختلف، تحول آگاهی و معرفت دینی در جامعه را شرح میدهد. در نهایت و پس از تحلیل انتقادی تحولات مذکور، به منظور برقراری پیوند دین و غیردین در عصر حاضر، تجدیدنظر در عقلانیت به عنوان راهحل پیشنهاد شده است.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-323081520200822Analysis of the Prophecies of the End of the World in Zoroastrianism Based on the View of Mircea Eliadeتحلیلِ پیشگوییهای پایان جهان در دین زردشت با تکیه بر دیدگاه میرچا الیاده143161118933FAعلی تسنیمیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانعلی صادقی منشپسادکتری اسطورهشناسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانهستی قادری سهیدانشجوی دکتری ادبیات حماسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانJournal Article20190602The prophecies of the end of the world in Zoroastrianism are mostly reflected in <em>Zand-i Wahman Yasn</em>, the prophecy of <em>Jāmāsp</em> in the memorial of <em>Jāmāsp</em> and the rise of <em>Sh</em><em>ā</em><em>bahr</em><em>ā</em><em>m Varj</em><em>ā</em><em>vand</em>;In these works, which are examples of the mythical prophecies of the end of the world, one of the main components is the emergence and widespread and positive change that happen at the end of the world. In the present study, using library sources and descriptive-analytical method, we will analyze the aforementioned texts based on the mythological views of the religious phenomenologist Mircea Eliade. According to Eliade, although these prophecies outwardly depict the future of the world, inwardly, because of their mythological theme, they indicate the desire for the eternal return of mankind to the pre-existing moment, and therefore contain all patterns of mythical return. And in the context of a mythical narration, they provide the ground for the audience to pass from linear time to sacred time.پیشگوییهای پایان جهان در دین زردشت، بیشتر در<em> زند وهومن یسن</em>، <em>پیشگویی جاماسپ</em> در <em>یادگار جاماسپ</em> و <em>برآمدن شابهرام ورجاوند </em>نمود یافتهاند؛ در آثار یادشده، که نمونههایی از پیشگوییهای اسطورهای پایان جهان به شمار میآیند، یکی از مؤلفههای اصلی، ظهور و تغییری گسترده و مثبت، به صورت ناگهانی در فرجام جهان است. در پژوهش پیش رو، که با تکیه بر منابع کتابخانهای و با روش تحلیلیتوصیفی انجام میشود، با اتکا بر دیدگاههای اسطورهشناختیِ پدیدارشناس دینی، میرچا الیاده، متون یادشده را واکاوی خواهیم کرد. بر اساس دیدگاه الیاده، این پیشگوییها گرچه در ظاهر، آینده جهان را به تصویر میکشند، در باطن به سبب درونمایه اساطیریشان، نشان از میل بازگشت جاودانه بشر به لحظه ازلی دارند و به همین روی تمام الگوهای بازگشت اسطورهای را در خود دارند و در بستر روایتی اسطورهای، زمینه را برای عبور مخاطب از زمان خطی به زمان قدسی فراهم میکنند.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-323081520200822Suffering and Its Causes: A Psychological Analysis of Buddhist Philosophical Theoriesرنج و علتهای آن: تحلیلی روانشناختی از نظریههای فلسفی بودایی163183118934FAعلیرضا شجاعیمربی گروه ادیان شرقی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20200709Suffering is the central issue in Buddhist philosophy. From the words of the Buddha and the analysis of Buddhist traditions, it can be understood that suffering has two different dimensions; one is psychological suffering and the other is ontological. Thus, suffering covers a wide range of human life, from severe mental and physical pressures to limited and transient experiences, not achieving dreams as well as being caught up in the wheel of existence. The Buddhist claim is that liberation from both levels is possible. This paper examines suffering in the first dimension with a detailed look at the philosophical theories of the Buddhist schools. All Buddhist traditions consider themselves healers; first they find the cause and then suggest the treatment method. They claim that the techniques they use to treat suffering quench ignorance and thirst at both levels. But psychological analysis of Buddhist philosophical theories shows that the effectiveness of Buddhist teaching is limited to the first level.رنج، مسئله محوری فلسفههای بودایی است. از سخنان بودا و تحلیلهای سنتهای بودایی میتوان دریافت که رنج از دو ساحت متفاوت برخوردار است: یکی رنج روانشناختی و دیگری وجودشناختی. بنابراین، رنج محدودة وسیعی از زندگی انسان، از فشارهای شدید روحی و جسمی گرفته تا تجربههای محدود و گذرندة زندگی، به آرزو نرسیدن، و نیز گرفتاری در چرخ وجود را در بر میگیرد. مدعای بودایی این است که رهایی از هر دو سطح امکانپذیر است. این جستار با نگاه مفصل به نظریههای فلسفی مکتبهای بودایی، رنج را در ساحت اول بررسی میکند. همة سنتهای بودایی خود را درمانگر میدانند؛ نخست علت را مییابند و سپس روش درمان را پیشنهاد میدهند. اینان مدعیاند فنونی که برای درمان رنج به کار میبرند نادانی و تشنگی را در هر دو سطح از میان میبرد. اما تحلیلهای روانشناختی از نظریههای فلسفی بودایی نشان میدهد که کارآمدی آموزة بودایی محدود به سطح اول است.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-323081520200822Zurvanism in Manichaean Creedزروانباوری در کیش مانوی185210118935FAوحید اسدیدانشجوی دکتری تاریخ ایران قبل از اسلام، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانروزبه زرین کوباستادیار گروه تاریخ دانشگاه تهران، تهران، ایرانمیرزا محمد حسنیاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایرانJournal Article20191008The advent and rapid expansion of the emerging Manichaean creed in the third century AD using numerous and varied tools of religious propaganda that resulted from the genius of its creator, covered not only the Sassanid Empire’s territory but also parts of the Roman Empire in the east and near the borders of Iran, parts of China and Central Asia as well as Arabian Peninsula. One of the most effective methods of propaganda of <em>Mani</em> and his successors was to take advantage of the common beliefs of the masses and identify with them. The beliefs of the Zurvanism in the form of Zoroastrian religious teachings were popular among the people in most parts of the Iranian plateau. <em>Mani</em> cleverly used this capacity to make his teachings believable. The foundations of Zurvanism can be traced specifically in the principle of duality or dualism, as well as the belief in three time cycles in Manichaeism. Also, some of the moral foundations considered by Manichaeans have been influenced by Zurvani beliefs. On the other hand, the influence of Zurvani beliefs in Manichaeism had somehow even penetrated the divisions of its religious organization, although there are expressions in some later Manichaean texts that show the followers of this religion later repented of Zurvani beliefs of their predecessors, such as the belief in the common root of Good and Evil, <em>Ah</em><em>ū</em><em>r</em><em>ā M</em><em>azd</em><em>ā</em><em> and Ahr</em><em>ī</em><em>man</em>.پیدایش و گسترش شتابان کیش نوظهور مانوی در سده سوم میلادی با استفاده از ابزارهای متعدد و متنوع تبلیغ دینی که حاصل نبوغ پدیدآورندهاش بود، نهتنها قلمرو شاهنشاهی ساسانی بلکه بخشهایی از سرزمینهای امپراتوری روم در شرق و در مجاورت مرزهای ایرانشهر و قسمتهایی از آسیای میانه، چین و شبهجزیره عرب را نیز در بر گرفت. یکی از شیوههای اثرگذار تبلیغی مانی و جانشینانش بهرهگرفتن از باورهای شایع و رایج توده مردم و یکسانانگاری با آنها بود. باورهای آیین زروانی در قالب آموزههای دینی زردشتی، در اغلب نواحی فلات ایران، با اقبال در بین مردم مواجه شده بود. مانی با فراست از این ظرفیت برای باورپذیرکردن آموزههای کیش خود استفاده کرد. مبانی زروانباوری را میتوان مشخصاً در اصل دوبُنی یا ثنویت و نیز اعتقاد به سه دور زمانی در کیش مانوی جستوجو کرد. همینطور پارهای از پایههای اخلاقی محل توجه مانویان از باورهای زروانی متأثر بوده است. از سوی دیگر، نفوذ باورهای زروانی در کیش مانوی به شکلی حتی به تقسیمات سازمان دینی آن نیز راه یافته بود، اگرچه تعابیری در برخی متون متأخر مانوی هست که به نظر میرسد پیروان این کیش بعدها از اعتقادات زروانی اسلاف خود، نظیر باور به همریشهبودن اصل خیر و شر (اهورمزدا و اهریمن)، توبه کردهاند.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-323081520200822The Role of Sogdians in the Spread of Buddhism in Southern Chinaنقش سُغدیان در گسترش آیین بودا در جنوب چین211224118936FAسپیده طاهریدانشآموخته کارشناسی ارشد فرهنگ و زبانهای باستانی ایران، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20191211The purpose of this study is to investigate the role of <em>Sogdian</em> Buddhist monks in the spread of Buddhism in southern China<em>. Sogdians</em> played an important role in promoting Buddhism because they knew Chinese and Hindi, and they were not as merchants who only carried goods but also they were carriers of religions such as Manichaeism, Zoroastrianism, Christianity, and Buddhism. Based on available sources, such as biographies of <em>Sogdian</em> monks, tomb inscriptions, and <em>Sogdian</em> Buddhist manuscripts in <em>Turfan</em> and <em>Dunhuang</em>, this study shows how they, in their role as religious messengers, spread Buddhism in southern China during the seventh to tenth centuries AD.هدف از این پژوهش بررسی نقش راهبان بودایی سغدیتبار در گسترش و پراکندن آیین بودا در جنوب چین است. سغدیان به سبب چیرگیشان به زبان چینی و هندی، و از سوی دیگر همچون بازرگانانی که فقط انتقالدهندگان کالا نبودند، بلکه ناقلان کیشهایی چون مانویت، زرتشتی، مسیحیت و آیین بودا نیز به شمار میرفتند، نقش مهمی در ترویج آیین بودا داشتند. این پژوهش بر پایه بنمایههای (منابع) موجود، مانند شرح حال راهبان سغدی، سنگنوشتههای مقبرهها و دستنوشتههای سغدی بودایی در تورفان و دونهوانگ، نشان میدهد که اینان در نقش پیامرسانان دینی چگونه آیین بودا را در جنوب چین در درازنای سدههای هفتم تا دهم میلادی گسترش دادند.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-323081520200822Memorials of Balkhī Gods Based on Legal and Economic Documentsیادکردهای ایزدان بلخی بر اساس اسناد حقوقی و اقتصادی225240118937FAسیدسعید رضا منتظریاستادیار گروه ادیان و عرفان، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانامیر عمادالدین صدریدانشآموخته دکتری فرهنگ و زبانهای باستانی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190708Balkh has always been the focus of researchers, and one of the political, commercial and economic centers and an important stop on the Silk Road. Balkhi is one of the Middle Eastern Iranian languages and the documents obtained in this language contain precise information about the religious, social, and economic conditions of the people of this region. In this article, which is written on the basis of legal and economic documents, we intend to deal with the religious system and the memorials of the gods of this area and determine what relationship these gods had with each other. We also try to show whether their belief system has had an impact on their economic and legal system; and whether the deity worshiped in these documents correspond to the orthodox beliefs of Zoroastrianism. The method of this article is descriptive-analytical using Balkhi legal and economic documents (from the fourth to the eighth century AD).بلخ همواره در کانون توجه محققان، و از مراکز سیاسی، تجاری و اقتصادی و توقفگاهی مهم در جاده ابریشم بوده است. زبان بلخی از زبانهای ایرانی میانه شرقی است و اسناد بهدستآمده به این زبان حاوی اطلاعات دقیق از اوضاع و احوال دینی، اجتماعی، و اقتصادی مردمان این ناحیه است. در این مقاله، که بر اساس اسناد حقوقی و اقتصادی نوشته شده، بر آنیم تا به نظام دینی و یادکردهای ایزدان این ناحیه بپردازیم و مشخص کنیم که این ایزدان چه رابطهای با یکدیگر داشتهاند. همچنین، میکوشیم نشان دهیم که آیا نظام باوری و اعتقادی آنها تأثیری بر نظام اقتصادی و حقوقیشان داشته است یا خیر؛ و آیا ایزدان پرستششده در این اسناد با باورهای راستکیشانه زرتشتی مطابقت دارد یا خیر. روش این مقاله توصیفیتحلیلی و با استفاده از اسناد حقوقی و اقتصادی بلخی (از سده چهارم تا هشتم میلادی) است.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-323081520200822Review of the Trend of Stylistic Changes in the Burial Place of Iranian Zoroastrians and Indian Persiansبررسی روند تغییرات سبکی جایگاه تدفین زرتشتیان ایران و پارسیان هند241264118938FAملیکا حیدریدانشآموخته دکتری باستانشناسی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایرانرضا مهرآفریناستاد گروه باستانشناسی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران0000-0003-1005-7222کارلو جیووانی چرتیاستاد گروه ایرانشناسی، دانشگاه رم، رم، ایتالیاJournal Article20200603The burial method of Zoroastrians is a special and different method from other religions that has been observed strategically and purposefully in most different periods and geographical places, but there have been differences in the method of execution. These differences reflect the environmental, cultural and social developments of Zoroastrians over these centuries. Therefore, examining the trend of these changes can lead to a better understanding of Zoroastrian communities during the Islamic period. The method used in the present article is fundamental in terms of purpose, and also field study. Furthermore, the method of data collection is documentary and library. The results of the study show that for Iranian Zoroastrians and Indian Persians, not polluting the natural elements and exposing the body to the sun was the most important ritual principle that in order to preserve it in different cultural, social, temporal and environmental situations, they erected buildings in accordance with their rites. But with the onset of modernism and the complex situation of metropolitan systems in the late twentieth century, Zoroastrian society, especially the Zoroastrians of Iran, joined this wave and preferred social relations to the implementation of ancient traditions, including burial. شیوه تدفین زرتشتیان، شیوهای خاص و متفاوت با دیگر مذاهب است که از نظر راهبردی و هدف در بیشتر ادوار و مکانهای مختلف جغرافیایی رعایت شده، اما در شیوه اجرا تفاوتهایی در آن حاصل شده است. این تفاوتها، انعکاسدهنده تحولات محیطی، فرهنگی و اجتماعی زرتشتیان در طول این سدهها است. از اینرو بررسی روند این تغییرات میتواند به درک بهتری از جوامع زرتشتی در طول دوره اسلامی منجر شود. شیوه استفادهشده در پژوهش حاضر از لحاظ هدف، بنیادی و از نظر روش میدانی بوده و نحوه گردآوری دادهها نیز اسنادی و کتابخانهای است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که برای زرتشتیان ایرانی و پارسیان هند، نیالودن عناصر طبیعی و در معرض خورشید قراردادن جسد مهمترین اصل آیینی محسوب میشده و برای حفظ این آیین، در موقعیتهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، زمانی، محیطی و ... بناهایی متناسب با آیین خود برپا داشتهاند. اما با شروع مدرنیسم و وضعیت پیچیده نظامهای کلانشهری در اواخر سده بیستم میلادی، جامعه زرتشتی، بهخصوص زرتشتیان ایران، با این موج همراه شدند و مناسبات اجتماعی را به اجرای سنتهای کهن، از جمله شیوه تدفین، ترجیح دادند.