آمیه، پیر (1384). تاریخ عیلام، ترجمه: شیرین بیانی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ابراهیمیپور فرسنگی، مریم؛ نادعلیان، احمد (1391). «بازتاب باورهای مرتبط با آب در آثار هنری عیلامیان»، در: فصلنامه علمیپژوهشی نگره، ش21، ص85-94.
احمدی، آتوسا (1386). «علل برجستهشدن ایزد آناهیتا در زمان اردشیر دوم هخامنشی (405-359 پ.م.)»، در: پژوهشنامه ادب حماسی، دوره 3، ش5، ص139-148.
اسماعیلپور، ابوالقاسم؛ اسماعیلپور، گلشن (1393). «نقش خدایان عیلامی در شکلگیری تثلیث ایزدی هرمزد- میترا- آناهیتا»، در: جستارهای ادبی، ش186، ص17-28.
ایمانپور، محمدتقی؛ نصراللهزاده، سیروس؛ علیزاده، کیومرث (1392). «کوروش عیلامی- انشانی یا کوروش پارسی؟»، در: جستارهای تاریخی، س4، ش1، ص27-43.
ایمانی، الاهه؛ طاووسی، محمود (1390). «بررسی تطبیقی اژدهاکشان ایران و هند در اسطورهها»، در: نشریه مطالعات تطبیقی هنر، س1، ش2، ص17-28.
باغبان کوچک، غلامعلی (1375). مقایسه و تحلیل باستانشناسی مذهب و معماری مذهبی تمدن عیلام با تمدن بینالنهرین، استاد راهنما: علیاصغر میرفتاح، استاد مشاور: حسین رأیتیمقدم، پایاننامه کارشناسی ارشد باستانشناسی، تهران: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.
بهار، مهرداد (1376). پژوهشی در اساطیر ایران، تهران: آگه.
بهار، مهرداد (1384). از اسطوره تا تاریخ، ویراسته: ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: چشمه.
بیانی، ملکزاده (1375). تاریخ مهر در ایران، تهران: چاپ گلشن.
پاتس، دنیل تی (1385). باستانشناسی عیلام، ترجمه: زهرا باستی، تهران: سمت، چاپ اول.
پرادا، ادیت (1357). هنر ایران باستان، ترجمه: یوسف مجیدزاده، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
پورادا، ادیث (1375). چغازنبیل (دور-اونتاش)، ترجمه: اصغر کریمی، تهران: انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور، ج4.
پورداوود، ابراهیم (1377). یشتها (جلد اول)، تهران: اساطیر.
دادور، ابوالقاسم (1370). نمادهای خدایان بینالنهرین از دوره آور سوم تا اواخر دوره آشور نو، استاد راهنما: محمدرحیم صراف، استاد مشاور: علیاکبر سرافراز، ناصر نوروززاده چگینی، پایاننامه کارشناسی ارشد باستانشناسی، تهران: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.
ذاکرین، میترا (1390). «بررسی نقش خورشید بر سفالینههای ایران»، در: هنرهای زیبا (هنرهای تجسمی)، ش46، ص23-33.
رایگانی، ابراهیم (1392). نقشمایه روزت از آغاز تا پایان دوره هخامنشی، سمنان: آبرخ، چاپ اول.
رایگانی، ابراهیم (1396). «پژوهشی در اختلاف پوشش الاهه آناهیتا در نقوشبرجسته نقش رستم و طاقبستان»، در: جلوه هنر، در دست انتشار.
رزمجو، شاهرخ (1384). «پرداختهای آیینی در گلنوشتههای عیلامی باروی تخت جمشید»، در: پیام باستانشناس، س1، ش1، ص67-71.
رواسانی، شاپور (1371). جامعه بزرگ شرق، تهران: شمع، چاپ اول.
سعدی شیرازی، مصلحالدین بن عبدالله (1385). گلستان، به کوشش: دکتر خلیل خطیب رهبر، تهران: انتشارات صفیعلیشاه.
شاله، ف. (1354). تاریخ مختصر ادیان بزرگ، ترجمه: خدایار محبی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
صراف، محمدرحیم (1384). مذهب قوم عیلام، تهران: سمت.
صراف، محمدرحیم (1387). نقوش برجسته ایلامی، تهران: سمت.
طلایی، حسن (1392). مهر در ایران از آغاز تا صدر اسلام، تهران: سمت.
علیئی، میثم؛ همتی ازندریانی، اسماعیل؛ ذال، محمدحسن؛ رایگانی، ابراهیم (1393). «بررسی تطبیقی تأثیرات فرهنگی و هنری تمدن عیلام بر امپراتوری هخامنشی»، در: هنر و فن، ش3، ص67-96.
غیبی، مژده؛ ویسی، الخاص (1394). «تجلی سه نمود حیوانی آناهیتا در افسانههای عامیانه ایرانی»، در: علوم ادبی، س5، ش7، ص113-138.
فردوسی، ابوالقاسم (1391). شاهنامه، به کوشش: جلال خالقی مطلق، تهران: انتشارات مرکز دائرةالمعارف اسلامی، چاپ چهارم.
فرنبغ دادگی (1369). بندهش، ترجمه: مهرداد بهار، تهران: توس.
فرنو، بهروز؛ محمدی محقق، اکرم (1384). منشأ فرهنگ، تمدن و هنر در بینالنهرین کهن، جلد اول: سومریان نخستین، تهران: سوره مهر، چاپ اول.
کامرون، جورج (1365). ایران در سپیدهدم تاریخ، ترجمه: حسن انوشه، تهران: علمیفرهنگی.
کخ، هایدماری (1382). «خداشناسی و پرستش در عیلام و ایران هخامنشی»، ترجمه: نگین میری، در: باستانپژوهی، ش11، ص39-46.
کرمی، ماندانا (1382). بررسی نقش زن در آثار عیلامی، استاد راهنما: علیرضا هژیری نویری، استاد مشاور: محمدرحیم صراف، پایاننامه کارشناسی ارشد باستانشناسی، تهران: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.
کریمر، س. (1340). الواح سومری، ترجمه: داوود رسایی، تهران: ابنسینا و فرانکلین.
کزازی، میرجلالالدین (1370). مازهای راز: جستارهایی در شاهنامه، تهران: نشر مرکز.
گروپ، جی. (1372). «مراسم تطهیر مذهبی عیلام»، ترجمه: محمدرحیم صراف، در: میراث فرهنگی، ش8 و 9.
گویری، سوزان (1374). «پرستشگاههای آناهید در ایران»، در: چیستا، ش122 و 123، ص140-143.
مجیدزاده، یوسف (1386). تاریخ و تمدن عیلام، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
محمدیفر، یعقوب (1389). باستانشناسی و هنر اشکانی، تهران: سمت.
ملازاده، کاظم (1394). باستانشناسی ماد، تهران: سمت، چاپ دوم.
مهدینیا چوبی، سید محسن؛ پیروز، غلامرضا؛ ستاری، رضا (1395). «تحلیل قیاسی مناظره «خسرو و ریدک» با «درخت آسوریک» بر اساس نظریه دیالوگیسم باختین»، در: مطالعات ایرانی، س15، ش30، ص169-186.
میرفخرایی، مهشید (1367). روایت پهلوی؛ متنی به فارسی میانه (پهلوی ساسانی)، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
نگهبان، عزتالله (1375). شوش، یا کهنترین مرکز شهرنشینی جهان، تهران: انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور، چاپ اول.
واندنبرگ، لویی (1345). باستانشناسی ایران باستان، ترجمه: عیسی بهنام، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
هرتسفلد، ارنست امیل (1354). تاریخ باستانی ایران بر بنیاد باستانشناسی، ترجمه: علیاصغر حکمت، تهران: انتشارات انجمن آثار ملی.
هینتس، والتر (1371). دنیای گمشده عیلام، ترجمه: فیروز فیروزنیا، تهران: علمیفرهنگی.
هینتس، والتر (1389). شهریاری عیلام، ترجمه: پرویز رجبی، تهران: ماهی، چاپ دوم.
هینتس، والتر (1392). داریوش و ایرانیان، ترجمه: پرویز رجبی، تهران: ماهی، چاپ چهارم.
Ackerman, Phyllis (1977). "Some Problems of Early Iconography" in: A Survey of Persian Art from Prehistoric Times to the Present, Tehran: Soroush Press, Vol. II, pp. 831-895.
Cameron, G. G. (1936). History of Early Iran, Chicago.
Cooper, J. C. )1968(. Illustrated Encyclopaedia of Traditional Symbols, London: Thames and Hudson.
De Miroschedji, P. )1981(. "La dieu Elamite aux serpents et aux eaux jaillissntes", Iranica Antiqua, Vol. XVL, pp. 3-35.
Edzard, D. O. )1965(. "Die Mythologie der Summer und Akkader" in: Götter und Mythen in Vorderen Orient, Stuttgart, pp. 17-140.
Graves, R. )1959(. New Larousse Encyclopedia of Mythology, London-New York.
Henkelman, W. M. (2008). The Other Gods Who Are: Studies in Elamite-Iranian Acculturation Based on the Persepolis Fortification Texts, Leiden.
Henkelman, W. M. (2011). "Farnaka’s Feast: Šip in Parsa and Elam", in: Elam and Persia, Edited by Javier Alvarez-Mon and Mark B. Garrison, Eisenbrauns.
Hinz, W. )1957-71(. "Goott" in Reallexikon des Assyriology und vorderasiatischen Archaologie,Vol. III, Berlin, pp. 546–547.
Hinz, W. )1964(. Das Reich Elam, Stuttgart.
James, E. O. )1963.( The Ancient Gods, New York.
تصویر شماره 2: گلدان متعلق به شوش آ با نقش مار (آمیه، 1384: 83)
تصویر شماره 1: اثر مهر با شکل نیمهانسان- نیمهمار (هینتس، 1383: 48)
|
تصویر شماره 4: نقش برجسته نقش رستم
(صراف، 1387: 88)
|
تصویر شماره 3: نقش برجسته کورانگون
(صراف، 1384: 158)
|
تصویر شماره 6: اثر مهر استوانهای با صحنه اساطیری مربوط به 2400 پیش از میلاد کشفشده از شوش مربوط به فردی طلاساز (بیانی، 1375: 89)
|
تصویر شماره 5: استل اونتاش گال معروف به استل ماری (صراف، 1384: 169)
|
تصویر شماره 8: مهر از جنس قیر کشفشده از شوش با نقش اجرام سماوی و درخت خرما
(طلایی، 1392: 101)
|
تصویر شماره 7: اثر مهر استوانهای با نقش خدای عیلامی پرچم به دست با هفت گوی؛ قرن 13 پیش از میلاد (پورادا، 1375: 46)
|
تصویر شماره 10: مجسمه الاهه ناروندی
(صراف، 1384: 150)
|
تصویر شماره 9: مهر استوانه کشفشده از شوش با نقش خدایEa (باغبان کوچک، 1375: 192)
|