@article { author = {Tabatabaee (Mehrdad), Mohammad Ali}, title = {A Consideration of the Theory of the Qur’an’s Influence from Ebionites in its Belief in the Distortion of the Bible}, journal = {Religious Research}, volume = {7}, number = {13}, pages = {7-28}, year = {2019}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2345-3230}, eissn = {2538-4562}, doi = {}, abstract = {A group of Western Quranic researchers, who maintain that the Qur’an believes in the distortion of the Torah and the Gospel, have sought to accounted for the Quranic belief in distortion by an appeal to the existence of a Jewish-Christian sect, known as Ebionites, in the pre-Islamic era. In their view, this sect believed in the distortion of the Torah and/or the Gospel. In this paper, I sidestep the minor premise of the argument, that is, the Quranic belief in the distortion of the Torah and the Gospel, and concern myself with its major premise and the conclusion. With a survey of the earliest historical sources about Ebionites, I show that there is no reliable evidence that Ebionites believed in the distortion of the Bible. Even if we trust unreliable sources and admit that they did, then their motivations for the belief in distortion are in conflict with the Quranic belief system such that the Qur’an cannot plausibly be said to have inherited the Ebionite belief in this regard.}, keywords = {Distortion,the Torah,the Gospel,the Qur'an,Ebionites,Christians}, title_fa = {بررسی نظریه تأثیرپذیری قرآن از ابیونیان در اعتقاد به تحریف بایبل}, abstract_fa = {دسته‌ای از قرآن‌پژوهان غربی که معتقدند قرآن قائل به تحریف تورات و انجیل است، در توجیه منشأ این تحریف‌باوری به وجود فرقه‌ای یهودی‌مسیحی موسوم به ابیونیان در دوران پیشااسلامی استناد می‌کنند که به زعم آنان معتقد به تحریف تورات و/یا انجیل بوده‌اند. این مقاله با کنارگذاشتن صغرای استدلال، یعنی اعتقاد قرآن به تحریف تورات و انجیل، به کبرا و نتیجۀ آن می‌پردازد و با بررسی کهن‌ترین منابع تاریخی دربارۀ ابیونیان مشخص می‌کند که تحریف‌باوری ابیونیان موضوعی اثبات‌نشده است؛ اما حتی اگر بر اساس منابع غیرمعتبر، ابیونیان را تحریف‌باور بدانیم، انگیزه‌های آنها در این اعتقاد چنان در تضاد با دستگاه اعتقادی قرآن است که به هیچ وجه نمی‌توان قرآن را در چنین اعتقادی میراث‌برِ آنان دانست.}, keywords_fa = {تحریف,تورات,انجیل,قرآن,ابیونیان,مسیهودیان}, url = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96884.html}, eprint = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96884_f08c8aaca0c4d011b77235c174c9b041.pdf} } @article { author = {shafiei, saeid and eslami, arezu and eghbal, ebrahim and abaei, nahmood}, title = {Historical-Literary Approaches to a Feminist Exegesis of the Bible and the Qur’an}, journal = {Religious Research}, volume = {7}, number = {13}, pages = {29-48}, year = {2019}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2345-3230}, eissn = {2538-4562}, doi = {}, abstract = {An obstacle on the way of women believers who pursue more equality and liberty are words and statements in scriptures, implying some sort of inequality between men and women. In this paper, we show that, faced with such religious statements, feminists have taken up historical-literary approaches. Here is the problem in this paper: why did feminists pursue such approaches? Do these approaches yield convincing exegeses of the challenging statements? Since late twentieth century, feminists adopted historical-literary approaches in their objections against the Bible. They tried to show how much the Bible was affected by early patriarchal beliefs. Muslim feminists are concerned with different issues from Christians, because Quranic statements concerning the creation of women and men are not objectionable, and count, indeed, as religious supports for feminists. What is challenging for this group of Muslims are Quranic verses with legal implications. It seems that they have, while preserving their faith, deployed modern methods and have had achievements in their defense of egalitarianism and its application to Quranic verses.}, keywords = {historical criticism,Literary criticism,feminist exegesis,the Bible,the Qur’an}, title_fa = {رهیافت‌های تاریخی‌ادبی به تفسیر فمینیستی کتاب مقدس و قرآن کریم}, abstract_fa = {یکی از موانع بر سر راه زنان مؤمنی که در پی برابری و آزادی بیشترند، واژه‌ها و گزاره‌هایی از متون مقدس است که از آنها معانی مخالف با برابری مرد و زن برمی‌آید. این مقاله نشان می‌دهد فمینیست‌ها در مواجهه با چنین گزاره‌هایی از کتاب‌های مقدس، به رهیافت‌های تاریخی‌ادبی روی آورده‌اند. اما چرا فمینیست‌ها به سوی این رهیافت‌ها رفتند و آیا بهره‌بردن از این‌گونه رهیافت‌ها در عرضه تفسیری قانع‌کننده از گزاره‌های پرسش‌برانگیز موفقیت‌آمیز بوده است؟ از اواخر قرن بیستم، رهیافت‌های تاریخی‌ادبی به انتقادات فمینیست‌ها بر کتاب مقدس راه یافت و آنها کوشیدند نشان دهند که باورهای مردسالارانۀ دنیای قدیم چقدر بر گزاره‌های کتاب مقدس اثرگذار بوده است. فمینیست‌های مسلمان مسائل متفاوتی با مسیحیان دارند، زیرا گزاره‌های قرآن دربارۀ آفرینش زن و مرد نه‌تنها نیازمند نقد نیست، بلکه آیات قرآن در این موضوع از پشتوانه‌های دینی فمینیست‌ها است. آنچه برای این گروه از مسلمانان مسئله‌برانگیز است، آیاتی است که بار حقوقی دارد.}, keywords_fa = {نقد تاریخی,نقد ادبی,تفسیر فمینیستی,کتاب مقدس,قرآن کریم}, url = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96885.html}, eprint = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96885_01cf94fd4fadf33a3a9796c1ea3ac94a.pdf} } @article { author = {Taghvaee, Abbas and ebrahimi koushali, meghdad}, title = {A Study of the Convergence of Religions with a Focus on “Continuity of the Jurisprudential Rulings of Past Religions”}, journal = {Religious Research}, volume = {7}, number = {13}, pages = {49-70}, year = {2019}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2345-3230}, eissn = {2538-4562}, doi = {}, abstract = {The problem of the “continuity (istiṣḥāb) of the jurisprudential rulings of past religions” is an ancillary issue under istiṣḥāb. It is a problem in practical principles of jurisprudence, which is discussed at the end of the section on “continuity” in terms of an objection. The main question is: if a jurisprudential ruling was legislated in a past religion (such as that of Moses or Jesus), and we are not certain whether it was abrogated or abolished in the next religion, then is it possible to apply the principle of continuity here? The issue is not much consequential in Islamic jurisprudence and its principle in that even if we reject the continuity of the rulings of past religions, we know that some of these rulings still exist in Islam. In spite of such an insignificant consequence, its consequences can be seen in history and theology. In this paper, we consider arguments presented by proponents and opponents as well as prominent scholars of the principles of jurisprudence.}, keywords = {continuity (istiṣḥāb),past religions,jurisprudential rulings of past religions,endorsed (imḍā’ī) rulings}, title_fa = {بررسی همگرایی ادیان با تأکید بر «استصحاب احکام شرایع گذشته»}, abstract_fa = {بحث «استصحاب احکام شرایع گذشته» یکی از فروعات بحث استصحاب و یکی از مباحث اصول عملی است که بیشتر در مباحث انتهایی آن و در قالب یکی از شبهات استصحاب مطرح شده است. پرسش اساسی این است که: اگر حکمی در شریعت گذشته (مثل شریعت حضرت موسی (ع) یا عیسی «ع») وضع شده و یقین به نسخ آن در شریعت بعدی (مثل شریعت اسلام) نداشتیم، آیا امکان استصحاب آن حکم در شریعت بعدی وجود دارد یا خیر؟ ثمرۀ این بحث از این لحاظ در فقه و اصول کم‌رنگ می‌شود که هرچند قائل به استصحاب احکام شرایع سابق نباشیم، می‌دانیم که برخی از این احکام در شریعت اسلام موجودند و علی‌رغم این ثمره اندک، آثار این بحث در تاریخ و کلام دیده می‌شود. بر این مبنا، در این مقاله ادله موافقان و مخالفان، و همچنین محققان از اصولیان در این خصوص بررسی شده است.}, keywords_fa = {استصحاب,شرایع گذشته,احکام شرایع گذشته,احکام امضایی}, url = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96886.html}, eprint = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96886_bcf327255acf7d12979befd655a13be9.pdf} } @article { author = {Bakhshandeh, Hamid}, title = {A Study and Assessment of the Retrospective Approach to John’s Revelation}, journal = {Religious Research}, volume = {7}, number = {13}, pages = {71-95}, year = {2019}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2345-3230}, eissn = {2538-4562}, doi = {}, abstract = {The Book of Revelation is a long dream or revelation experienced by St. John during his exile in Patmos Island in the Aegean Sea, according to the traditional view. John’s Book of Revelation is the only prophetic and revelatory writing in official scriptures of the New Testament. John’s Book of Revelation is highly abstruse because of its extraordinarily metaphorical language. There are four traditional approaches to demystify the Book of Revelation: retrospective, prospective, historicist, and spiritualistic. According to the retrospective approach, all prophecies in John’s Book of Revelation are historical facts. On this approach, prophecies in the Book of Revelation are expressions of events that took place in early Church soon after its writing. Moreover, the book is addressed to Christians who were suppressed in the first century by the Roman Empire and were disappointed of future political circumstances. The message of the book was that God was going to alter the circumstances and rescue the faithful from evils. Furthermore, the retrospective approach suggests that God’s covenant with Israel expired in 70, and then the Christian Church replaced the old Israel. In this paper, I outline the contents of John’s Book of Revelation and traditional exegetical approaches thereto, considering various components of the retrospective approach. I finally assess the strengths and weaknesses of the approach.}, keywords = {dreams in John’s Book of Revelation,traditional approaches to the Revelation,retrospective approach,judgments over Jerusalem,the Second Coming of the Christ}, title_fa = {بررسی و ارزیابی رویکرد گذشته‌انگارانه به مکاشفه یوحنا}, abstract_fa = {کتاب مکاشفه، رؤیا یا مکاشفه‌ای طولانی است که طبق دیدگاه سنتی، یوحنای رسول در هنگام تبعید در جزیره پتموس در دریای اژه دریافت کرد. مکاشفه یوحنا تنها نوشته پیش‌گویانه و نیز مکاشفه‌ای از مجموعه نوشته‌های رسمی عهد جدید است. درک مکاشفه یوحنا بسیار دشوار است، چراکه زبان آن بسیار استعاری است. در تلاش برای نشان‌دادن اسرار مکاشفه یوحنا، چهار رویکرد سنّتی مطرح شده است: گذشته‌انگاری، آینده‌انگاری، تاریخ‌انگاری و معنویت‌انگاری. بنا بر رویکرد گذشته‌انگاری، هر پیش‌گویی کتاب مقدس واقعاً تاریخ است؛ دیدگاه گذشته‌انگارانه پیش‌گویی‌های مکاشفه یوحنا را بیان رخدادهایی می‌داند که اندکی پس از نگارش مکاشفه، در کلیسای اولیه به وقوع پیوستند؛ همچنین، این مکاشفه خطاب به مسیحیانی نوشته شد که در قرن اول در امپراتوری روم زیر ستم بودند و امیدی به اوضاع سیاسی آینده نداشتند؛ به‌علاوه، پیام این نوشته آن بود که خدا خود وضعیت مزبور را تغییر خواهد داد و مؤمنان را از دست اشرار رهایی خواهد بخشید. افزون بر این، گذشته‌انگاری تعلیم می‌دهد که عهد خدا با اسرائیل در سال 70 م. پایان یافت و کلیسای مسیحی جایگزین اسرائیل قدیم شد. مقاله حاضر، پس از اشاره به محتوای مکاشفه یوحنا و رویکردهای تفسیر سنّتی به آن، مؤلفه‌های گوناگون رویکرد گذشته‌انگاری را می‌کاود، و در نهایت قوت‌ها و ضعف‌های رویکرد مزبور را بررسی می‌کند.}, keywords_fa = {رؤیاهای مکاشفه یوحنا,رویکردهای سنتی به مکاشفه,گذشته‌انگاری,داوری‌ها بر اورشلیم,آمدن دوم مسیح}, url = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96887.html}, eprint = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96887_50364e36f2d83102cfc9c1201575cb9b.pdf} } @article { author = {Taheri Akerdi, mohammad Hosien and abouzadeh gatabi, yaser}, title = {A Reanalysis of the Doctrine of Holy Spirit in Pentecostal Church}, journal = {Religious Research}, volume = {7}, number = {13}, pages = {97-115}, year = {2019}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2345-3230}, eissn = {2538-4562}, doi = {}, abstract = {The Pentecostal movement which arose in early twentieth century with an emphasis on the Holy Spirit, appeals to verses of the Bible and the teachings of its leaders and intellectuals to suggest that the Holy Spirit is dynamically present in the Church, drawing upon this to evangelize and propagate its religious tendency. In this paper, we examine the documents of the Bible and Pentecostal sources to show that what Pentecostals appeal to as the main component of their evangelism is at odds with verses of the Bible. The conclusion of the research includes empirical tendencies of Pentecostals, the non-Biblical ground of their Doctrine of the Holy Spirit, and the disappearance of the real person of the Holy Spirit.}, keywords = {Holy Spirit,Pentecostal Church,evangelism,baptism in the Holy Spirit,the Bible}, title_fa = {واکاوی آموزه روح‌القدس در کلیسای پنطیکاستی}, abstract_fa = {جنبش پنطیکاستی که در اوایل قرن بیستم و با تأکید بر روح‌القدس شکل گرفته است، بر مبنای آیات کتاب ‌مقدس و تعالیم رهبران و متفکرانش، به حضور پویای روح‌القدس در این کلیسا معتقد است و از این نکته در تبشیر آیین خود استفاده می‌کند. این تحقیق با بررسی اسناد کتاب ‌مقدسی و منابع پنطیکاستی نشان می‌دهد آنچه پنطیکاستی‌ها به عنوان اصلی‌ترین نکته در تبشیر خود، به آن استدلال می‌کنند، با آیاتی از کتاب مقدس منافات دارد. تجربه‌محوربودن پنطیکاستی‌ها، اساس غیرکتاب‌ مقدسی آموزه روح‌القدس و از بین بردن شخصیت حقیقی روح‌القدس از جمله نتایج این تحقیق است.}, keywords_fa = {روح‌القدس,کلیسای پنطیکاستی,تبشیر,تعمید در روح‌القدس,کتاب مقدس.  }, url = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96888.html}, eprint = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96888_d868a286e8382cef1eb3e04e7b886a66.pdf} } @article { author = {Alizadeh Mousavi, Seyed Hamed and Meftah, Ahmad Reza}, title = {A Consideration of the Dogma of Papal Infallibility in Catholic Church}, journal = {Religious Research}, volume = {7}, number = {13}, pages = {117-134}, year = {2019}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2345-3230}, eissn = {2538-4562}, doi = {}, abstract = {In the Christian World, the dogma of infallibility has more or less been applied to the Bible, the Church, the First Council, and the Pope. The most controversial, disputed, and confused among these is Papal Infallibility. In this paper, we first discuss the notion and subject of infallibility, and then consider how it became authoritative throughout the history. Although references are made to this dogma in papal letters in fifth and sixth centuries in documents of the Church, the dogma was formulated in theological terms in the Middle Ages, that is, late 13th century, when Christian theologians began to delineate and demarcate the domain of the doctrine. Some theologians made a distinction between true and untrue Pope, taking the Pope to be infallible only if he is a true Pope. Others acknowledge Papal Infallibility, although they allow his betrayal or errors even when he is in his official position. They have supported this by an appeal to historical evidence. Other theologians have made a distinction between the Pope’s personal life and his position in the Church, taking the infallibility in the latter as an inhibitive grace by God. The historical development indicates that the doctrine was not treated as a definite tradition of the Catholic Church before the 19th century when it was approved in the First Vatican Council. Even after its approval, there have been opponents within the Catholic Church who challenged the authoritativeness of the doctrine.}, keywords = {Infallibility,Catholic Church,Pope,Tradition,First Vatican Council}, title_fa = {بررسی آموزه خطاناپذیری پاپ در کلیسای کاتولیک}, abstract_fa = {در جهان مسیحیت اموری همچون کتاب مقدس، کلیسا، شورای اسقفان و پاپ از جمله موضوعاتی هستند که کم و بیش درباره آنها ادعای خطاناپذیری مطرح شده است. آنچه در این میان از همه بحث‌برانگیزتر است و ابهامات و اختلافات بسیار به همراه داشته و دارد، خطاناپذیری پاپ است. در این مقاله، ضمن اشاره به مفهوم و متعلق خطاناپذیری، چگونگی حجیت‌یافتن این آموزه در طول تاریخ بررسی و نقد شده است. اگرچه اشاراتی در نامه‌های پاپ‌ها در قرون پنجم و ششم به این آموزه در اسناد کلیسایی یافت می‌شود، اما این آموزه به صورت الاهیاتی در قرون وسطا، یعنی اواخر قرن سیزدهم، آغاز شد و الاهی‌دانان مسیحی قلمرو این آموزه را تبیین و تحدیدکردند و دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه شکل گرفت. سیر تاریخی بیانگر آن است که این آموزه تا قرن نوزدهم و تصویب در شورای اول واتیکان جزء سنت قطعی کلیسای کاتولیک محسوب نمی‌شده است. حتی پس از تصویب آن نیز در خود کلیسای کاتولیک مخالفانی داشته که حجیت این آموزه را نقد کرده‌اند.}, keywords_fa = {خطاناپذیری,کلیسای کاتولیک,پاپ,سنت,شورای اول واتیکان}, url = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96889.html}, eprint = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96889_817f5ad51b13c0e8e97020e344284f70.pdf} } @article { author = {Rezaee, Maryam}, title = {Hormizd’s Will in Creation}, journal = {Religious Research}, volume = {7}, number = {13}, pages = {135-143}, year = {2019}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2345-3230}, eissn = {2538-4562}, doi = {}, abstract = {In this paper, I delineate an expression in the Pahlavi text of Denkard Book 4, which does not appear in other Pahlavi texts. The author of this book proposes his main beliefs about creation in Islam and Zoroastrianism, and then compares a Pahlavi expression with the Quranic explicit expression of “Be and it is” (kun fa-yakūn). I argue that since these texts are recent and the Zoroastrian community was in touch with Muslims and the Qur’an, it is unlikely for Quranic ideas not to have found their way into texts of the period. In this paper, after the preliminaries, I consider creation in Abrahamic religions and Zoroastrianism, and then examine the place of divine will in the creation.}, keywords = {creation,be and it is,Denkard Book 4,Divine Will,Pahlavi Texts}, title_fa = {اراده هرمزد در آفرینش}, abstract_fa = {مقاله حاضر به بیان عبارتی در متن پهلوی دینکرد چهارم می‌پردازد که به آن در دیگر متون پهلوی اشاره نشده است. مؤلف در این کتاب پهلوی، پس از مطرح‌کردن عقاید اصلی خویش درباره آفرینش در ادیان اسلام و زردشتی، عبارتی پهلوی را با عبارتی از نص صریح قرآن که همانا «کن فیکون» باشد، مقایسه کرده است. نگارنده بر آن است که با توجه به متأخربودن این متون و تماس جامعه زردشتی با مسلمانان و کتاب آسمانی قرآن بسیار بعید می‌نماید که بازتاب اندیشه‌های قرآنی به متون بازمانده از این دوران راه نیافته باشد. در این مقاله پس از ذکر برخی مباحث مقدماتی، آفرینش در ادیان ابراهیمی و آیین زردشت را بررسی می‌کنیم و سپس جایگاه اراده خداوند در آفرینش را می‌کاویم.}, keywords_fa = {آفرینش,کن فیکون,دینکرد چهارم,اراده خداوند,متون پهلوی}, url = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96890.html}, eprint = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96890_57e1e74775dc79857e5c7286a20c8f98.pdf} } @article { author = {Lakzaei, Mahdi}, title = {Sacred Healing in Ancient Greek and Persia}, journal = {Religious Research}, volume = {7}, number = {13}, pages = {145-163}, year = {2019}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2345-3230}, eissn = {2538-4562}, doi = {}, abstract = {Ancient societies conceived cure, disease, and death differently from modern societies. Ancient therapists often attributed diseases, pains, and deaths to supernatural causes, and thus, their cures were based on talisman, magic, spells, and supernatural forces. Ancient medicine also assigned a metaphysical origin to diseases in the first place, and a major part of their treatments were based on beliefs. In the ancient Greek thought, disease might arise from avenges of gods or as a result of their sufferings or a violation of a sacred taboo. Religious significance and myths of disease, death, and cure in Ancient Persia also imply their ontological position. According to Ancient Persians, Ahriman corrupted the world with evils and diseases. Creations of Ahriman find a place in human bodies, showing themselves as diseases. For them, medicine had an origin in Ahura. Thus, they make recourses to particular supplications (mantras) for healing and treatments. In this paper, I study diseases and healings from the perspective of Ancient Persians and Greeks.}, keywords = {Disease,Healing,mantra,magic,Amulet,Talisman}, title_fa = {شفای مقدس در یونان و ایران باستان}, abstract_fa = {درک جوامع کهن از درمان، درد، بیماری و مرگ با جوامع جدید تفاوت بنیادین دارد. ذهن درمان‌گران باستانی اغلب برای بیماری، درد و مرگ، منشأی فوق طبیعی قائل می‌شد و برای درمان بیماری‌ها به طلسم، جادو، اوراد و ماوراءالطبیعه معطوف بود. پزشکی باستان نیز در درجه نخست برای بیماری اصالت ماورایی قائل بودند و بخش مهمی از فرآیند درمان، اعتقادی بود. در ذهنیت یونانی، بیماری می‌تواند به مثابه انتقام یا در نتیجه رنجاندن خدایان یا نقض تابویی مقدس به وقوع بپیوندد. اهمیت دینی و اسطوره‌های معطوف به بیماری، مرگ و درمان در ایران باستان نیز نشان از موقعیت هستی‌شناسانه آنها دارد. طبق باورهای ایرانیان باستان، اهریمن عالم را با شر و بیماری به تباهی کشانده است. آفریده‌های اهریمنی در بدن آدمیان مأوا گرفته و خود را به صورت بیماری نشان می‌دهند؛ پزشکی از منظر اینان منشأی اهورایی داشت و اوراد و دعاهایی (منثره) مخصوص برای طلب شفا و درمان به کار می‌بردند. این مقاله از این منظر به بیماری و شفا در میان ایرانیان و یونانیان می‌پردازد.}, keywords_fa = {بیماری,شفا,منتره,جادو,تعویذ و طلسم.  }, url = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96891.html}, eprint = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96891_40ea4dea70f21e7225e6914a57800269.pdf} } @article { author = {Adli, Mohammad reza}, title = {Monotheism or Bitheism? A Consideration of Objections in the Book Shikand-gumanig Vizar}, journal = {Religious Research}, volume = {7}, number = {13}, pages = {165-179}, year = {2019}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2345-3230}, eissn = {2538-4562}, doi = {}, abstract = {Shikand-gumanig Vizar is a Zoroastrian theological work written by Mardan-Farrukh, the son of Urmuzd-Dad. The book outlines the principles of Zoroastrianism and then cast doubts about certain Islamic, Jewish, Christian, and Manichaean doctrines. The main problem, according to Mardan-Farrukh, is that of identification of the origins of the good and the evil, which is closely associated with the problem of monotheism. Thus, the author cites and then criticizes passages from the sources of Abrahamic religions. In fact, the author tries to show that the good and the evil cannot possibly issue from one and the same origin. Thus, prior to the creation of the world, Yazata (or God) had a combative rival responsible for the evil in the world. Mardan-Farrukh presents two general arguments for the existence of such a rival. First: if Yazata had no rival, then the creation of the world would be purposeless; and second: the existence of the good and the bad in the world is evidence of the existence of two essences, since two conflicting effects cannot be attributed to one and the same substance. In his view, the world was created because the rival had invaded in the illuminated world. Thus, the creation of the world can only be justified and be deemed wise if this thesis is true. Otherwise, we need to answer three questions: first, what is the relation between evils and divine wisdom? The issue of prophethood arises under this question. Second, what is the relation between evils and divine justice? And third, how could conflicting attributes be ascribed to one and the same Yazata?}, keywords = {Zoroastrianism,Shikand-gumanig Vizar,Theology,kalam,Monotheism,bitheism}, title_fa = {توحید یا ثنویت؟ بررسی شبهات مطرح‌شده در کتاب گزارش گمان‌شکن}, abstract_fa = {گزارش گمان‌شکن از آثار الاهیاتی زردشتی است که مؤلف آن، مردان فرخ، پسر اورمزد داد، ضمن بیان اصول دین زردشتی شبهاتی را درباره باورهای اسلامی، یهودی، مسیحی و مانوی مطرح می‌کند. مهم‌ترین مسئله، از نظرگاه مردان فرخ، مسئلۀ یکی‌پنداشتن منشأ خیر و شر است که پیوند نزدیکی با مبحث توحید دارد. از این‌رو مؤلف فقراتی را از منابع ادیان ابراهیمی در این باره نقل و نقد می‌کند. در واقع، نویسندۀ گزارش می‌کوشد اثبات کند که خیر و شر نمی‌توانند از یک منشأ صادر شده باشند. لذا خداوند پیش از خلقتِ عالم، حریفی معارض داشته که مسئول شرور عالم است. مردان فرخ دو برهان کلی برای اثبات وجود این حریف اقامه می‌کند: نخست اینکه، اگر برای ایزد حریفی نبود، اساساً آفرینش عملی لغو می‌شد؛ و دوم اینکه، از وجود نیکی و بدی در جهان می‌توان به وجود دو گوهر پی برد، چراکه نمی‌توان دو اثر متعارض را به جوهری واحد نسبت داد. پس به باور او، علت آفرینش یورش این حریف به جهان روشنی بوده است و فقط با این فرضیه می‌توان خلقت را توجیه کرد و آن را فعلی حکیمانه دانست. در غیر این صورت باید به سه پرسش پاسخ داد: نخست، نسبت شرور با حکمت الاهی چیست؟ که در ذیل آن مبحث نبوت نیز جای می‌گیرد. دوم، نسبت شرور با عدل الاهی چیست؟ سوم، چگونه می‌توان اوصاف متعارض به یک ایزد نسبت داد؟}, keywords_fa = {دین زردشتی,گزارش گمان‌شکن,الاهیات,کلام,توحید,ثنویت}, url = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96894.html}, eprint = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96894_813e770d0400bfaea2b719c2721d2826.pdf} } @article { author = {Zare Hoseini, Seyyede Fateme and Rahimpoor Azghadi, Tahere}, title = {Dashtan (Menstruation) in Zoroastrianism (According to Persian Sources) and Its Comparison with Imāmī Jurisprudence}, journal = {Religious Research}, volume = {7}, number = {13}, pages = {181-205}, year = {2019}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2345-3230}, eissn = {2538-4562}, doi = {}, abstract = {Dashtan (menstruation) as an exclusive physical and psychological state of women has always been subject to certain social and religious laws and regulations. One interdisciplinary research demand in women and religious studies is to study and compare views and regulations of dashtan in different religions and denominations. For example, numerous laws and constraints were legislated in Zoroastrianism and Islam (Imāmī Shiism) concerning dashtan for women. The question is: what view of women are these laws based on? What “oughts” and “oughtn’ts” do they impose on women? And what are the points of commonality and distinction? Restrictive regulations for women during their menstruation and the manners of their post-menstrual cleaning are much more elaborated than those in Imāmī jurisprudence, although they are not acted upon today as strongly as they were in the past due to demands of the modern world and changing circumstances. In this paper, we draw on a descriptive-analytic method and a consideration of jurisprudential rulings and principles related to dashtan or menstruation in Zoroastrianism and Imāmī jurisprudence (fiqh) in Zoroastrian jurisprudential sources (in Persian) and Imāmī Shiite jurisprudential sources in order to analyze and explain the reasons behind these rulings, and then compare them to identify their points of commonality and contrast.}, keywords = {menstruation,dashtan,Woman,Zoroastrianism,Imāmī Shi’a}, title_fa = {دشتان (حیض) در دین زردشتی (بر پایه منابع فارسی) و مقایسه آن با فقه امامیه}, abstract_fa = {دشتان به عنوان نوعی وضعیت جسمی و روحی مختص زنان همواره با باورها و قوانین اجتماعی و دینی خاص مواجه بوده است. یکی از نیازهای پژوهشی میان‌رشته‌ای در حوزه مطالعات زنان و ادیان، بررسی و مقایسه دیدگاه‌ها و مقررات مربوط به دشتان در ادیان و مذاهب است. مثلاً در دین زردشتی و اسلام (شیعه امامیه) احکام و موازین متعدد و الزام‌آوری درباره دشتان برای زنان وضع شده است. پرسش این است که: این قوانین بر اساس چه نگاهی به زنان پدید آمده است؟ چه بایدها و نبایدهایی را بر زنان تحمیل می‌کند؟ و نکات مشترک و متفاوت آنها کدام است؟ می‌توان گفت مقررات دشوار مربوط به پرهیزهای زنان در ایام حیض و آداب مفصل تطهیر پس از ایام حیض در دین زردشتی در قیاس با احکام حیض و حائض در فقه امامیه بسیار فربه و پرشاخ و برگ است. این جستار با روش توصیفی‌تحلیلی و از طریق بررسی احکام و قواعد فقهی مرتبط با دشتان در دین زردشتی و فقه امامیه چگونگی و چرایی آنها را تحلیل و تبیین می‌کند.}, keywords_fa = {حیض,دشتان,زن,دین زردشتی,شیعه امامیه}, url = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96895.html}, eprint = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96895_2a995371f7174a5d1f416f788a204205.pdf} } @article { author = {Akhavan Aghdam, Neda and Sharifian, Fariba}, title = {The Notion of “Reason” in Judaism and Zoroastrianism: A Comparative Approach Based On the Old Testament and Gathas}, journal = {Religious Research}, volume = {7}, number = {13}, pages = {207-219}, year = {2019}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2345-3230}, eissn = {2538-4562}, doi = {}, abstract = {This paper is concerned with the notion of “reason” in two old religions: Judaism and Zoroastrianism relying on the Old Testament and Gathas. In the Old Testament, reason comes up in three books: Genesis, the Story of Jacob, and the Story of King Solomon. There is, however, much more trace of reason in Gathas, however, with which we can delineate the Zoroastrian conception in this regard. With a juxtaposition of such textual evidence concerning reason, the notion can be accounted for and compared in Judaism and Zoroastrianism. Just like Zoroastrianism, Judaism recommends people to practical wisdom, although the two religions do not agree over the creation of reason. For Zoroastrians, people were destined from the beginning of the creation to be rational, whereas in Judaism people come to have reason after they commit a sin.}, keywords = {reason,Judaism,Zoroastrianism,Old Testament,Gathas}, title_fa = {مفهوم «خرد» در یهودیت و کیش زردشتی رویکردی مقایسه‌ای بر پایه عهد عتیق و گاهان}, abstract_fa = {این مقاله مفهوم «خرد» را می‌کاود و آن را در دو دین یهودی و زردشتی با تکیه بر عهد عتیق و گاهان بررسی می‌کند. در عهد عتیق در سه کتاب سِفر تکوین مخلوقات، داستانایوبو نیز امثالسلیمان به موضوع خرد برمی‌خوریم، اما در گاهان شواهد بیشتری درباره خرد وجود دارد تا نگرش زردشتیان در این موضوع را برای ما روشن کند. با کنار هم قراردادن این شواهدِ متنی در باب مفهومی واحد (خرد) می‌توان جایگاه این انگاره را در دین یهودی و زردشتی تبیین و با هم مقایسه کرد. همانند دین زردشتی، در یهودیت نیز به حکمت عملی توصیه شده است، اما این دو دین در آفرینش خرد با هم هم‌رأی نیستند؛ برای شخص زردشتی از ابتدای آفرینش مقدر شده است که خردمند باشد اما در دین یهود آدمی در نتیجه ارتکاب گناه صاحب خرد می‌شود.}, keywords_fa = {خرد,یهودیت,زردشتی,عهد عتیق,گاهان}, url = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96896.html}, eprint = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96896_a4964bf5011f8d882ea652a8e5538a3f.pdf} } @article { author = {Jaberi zade, Mohamad erfan and Shahbazi, Ali}, title = {The Concept of God in Post-Holocaust Jewish Theology}, journal = {Religious Research}, volume = {7}, number = {13}, pages = {221-240}, year = {2019}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2345-3230}, eissn = {2538-4562}, doi = {}, abstract = {A significant even which remarkably affected the twentieth-century theology was the catastrophe of Holocaust. Theology, and even the world, is divided into pre- and post-Holocaust. The tragedy gave rise to questions about our traditional conception of God, and led Jewish and Christian theologians to offer new concepts of God so as to be able to account for and justify the event and God’s role in the world. In this paper, we have adopted a phenomenological approach in order to consider and review responses offered by some of the most important Jewish theologians to theological consequences of Holocaust and the conception of God in post-Auschwitz Jewish theology in terms of traditional and modern responses.}, keywords = {Holocaust,God,Evil,Jewish theology,Judaism,antisemitism,anti-Judaism}, title_fa = {تصور از خدا در الاهیات پساهولوکاست یهودی}, abstract_fa = {از جمله مهم‌ترین اتفاقاتی که تأثیر بسزایی در تحولات الاهیاتی قرن بیستم داشت، فاجعه بزرگ هولوکاست بود؛ تا جایی که الاهیات و حتی جهان را به قبل و بعد از هولوکاست تقسیم‌بندی می‌کنند. چنین رخداد مهمی تصور از خدای سنتی را به پرسش کشید و الاهی‌دانان یهودی و مسیحی را بر آن داشت تا در تبیین و توجیه این رویداد و نقش خدا در جهان، مفاهیم و تلقی‌های تازه‌ای از خدا مطرح کنند. در این مقاله کوشیده‌ایم با رویکردی پدیدارشناسانه، پاسخ‌های برخی از مهم‌ترین الاهی‌دانان یهودی به پیامدهای الاهیاتی هولوکاست و تصور از خدا در الاهیات پساآشویتس یهودی را، در قالب پاسخ‌های سنتی و مدرن، بررسی و نقد کنیم.}, keywords_fa = {هولوکاست,خدا,شر,الاهیات یهود,یهودی‌ستیزی,یهودیت‌ستیزی}, url = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96898.html}, eprint = {https://adyan.urd.ac.ir/article_96898_2f18942b1e9dc7c7f7576f01e8735e67.pdf} } @article { author = {}, title = {The Complete version of this issue and its cover pages}, journal = {Religious Research}, volume = {7}, number = {13}, pages = {1-254}, year = {2019}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2345-3230}, eissn = {2538-4562}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نسخه کامل این شماره به همراه تصویر جلد آن به منظور چاپ در صورت نیاز به نسخه چاپی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://adyan.urd.ac.ir/article_101956.html}, eprint = {https://adyan.urd.ac.ir/article_101956_644feea493b919204e5ea331f824e7b5.pdf} }