@article { author = {tofighi, fatima}, title = {A Reception History of the Qur'anic Verses on Hijab (33:59 and 24:31)}, journal = {Religious Research}, volume = {5}, number = {9}, pages = {67-91}, year = {2017}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2345-3230}, eissn = {2538-4562}, doi = {}, abstract = {In this paper, I offer a reception history of the Qur'anic verses on the hijab -- 33:59 and 24:31. The interpretation of these verses have changed over time, with a major turning point being the beginning of thex Islamic Reform toward the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth. In pre-modern interpretations, exegetes usually explained veiling based on the distinction between free women and slave ones. It was, in this sense, a mark of free women. Modesty was to be preserved if a woman stayed in the seclusion of her house, with limited mobility. However, in modern times, the interpretations changed. The major reason for observing the hijab in modern interpretations is the protection of individual and social modesty. Several factors may be involved in this change: the emergence of rational interpretation in the Islamic Reform, the abolishment of slavery, and women's active presence in the society. This change in interpretation can also be explained through liberationist theories on "reverse discourse".}, keywords = {Qur'an 33:59,Qur'an 24:31,hijab,Islamic Reform,reception history,reverse discourse}, title_fa = {سیر تطور تفسیر آیات قرآنی حجاب (احزاب 59 و نور 31)}, abstract_fa = {در این مقاله، به دو آیه مهم دستور به حجاب (آیات ۵۹ احزاب و ۳۱ نور) و سیر تفسیر آنها در طی تاریخ می‌پردازم و با استفاده از نظریه دریافت، به این نتیجه می‌رسم که در دوران مدرن، یعنی اواخر قرن نوزدهم، تفسیر آیات حجاب و به‌ویژه توجیه همراه با آن تحول می‌یابد. در تفسیر پیشامدرن مفسران بیشتر در پی آن بوده‌اند که توجیه را به تفاوت طبقاتی میان زنان آزاد و کنیزان مربوط کنند. در این دوران حفظ عفت معمولاً به خانه‌نشینی زنان مربوط می‌شد. اما در دوران مدرن تفاسیر تحولی جدی پیدا کرد. مهم‌ترین هدف برای پوشش سر حفظ عفت فردی و اجتماعی دانسته می‌شد. این تحول چند عامل احتمالی دارد: ظهور توجیهات عقلانی برای احکام پس از دوران اصلاح، الغای برده‌داری، و حضور فعال زنان در جامعه. این تحول را همچنین با استفاده از نظریه رهایی‌بخش «گفتمان وارونه» می‌توان توضیح داد.}, keywords_fa = {آیه 59 احزاب,آیه 31 نور,مسئله حجاب,اصلاح دینی در جهان اسلام,تاریخ تفسیر,نظریه دریافت,گفتمان وارونه}, url = {https://adyan.urd.ac.ir/article_111588.html}, eprint = {https://adyan.urd.ac.ir/article_111588_9de50b6644d0f340dc7fe01208f86248.pdf} }