@article { author = {Purmohammadi, Naimeh}, title = {The Renaissance of "Disease Theology" and "Disease-Based Theology" in Post-Corona Christianity and Islam}, journal = {Religious Research}, volume = {10}, number = {19}, pages = {152-177}, year = {2022}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2345-3230}, eissn = {2538-4562}, doi = {10.22034/jrr.2021.295171.1891}, abstract = {In "New Disease Studies", different disciplines are combined with their own methods to provide a single framework for understanding and acting on disease. Disease studies are bilaterally related to various sciences. On the one hand, they express and critique the views of each science about the disease, and on the other hand, by trying to see from the perspective of the sick person, they propose new versions of different sciences. Following the creation and expansion of new disease studies, the re-reading of theology from the perspective of disease studies and the reproduction of disease-based theology becomes necessary. It is essential for theologians to first review and critique their theological understanding of disease in all theological fields, including Godology, anthropology, and eschatology (what I generally call "disease theology" in the article), and secondly, they need to introduce disease-based Godology, disease-based anthropology, and disease-based eschatology (what I generally call "disease-based theology" in the article). With the Corona epidemic, new disease studies need to pay more attention to the reproduction of disease theology and disease-based theology. Following the disease theology and disease-based theology in Christianity, this research has been done to eliminate this important shortcoming in Islamic theology.}, keywords = {Disease,Disease Theology,Disease Studies,Christian theology,Islamic theology,corona}, title_fa = {نوزایی «الاهیاتِ بیماری» و «الاهیاتِ بیماری‌نگر» در مسیحیت و اسلامِ پس از کرونا}, abstract_fa = {در «مطالعات جدید بیماری» رشته‌های مختلف علمی با روش‌های خاص خود با هم ترکیب می‌شوند تا راجع به بیماری چارچوب درک و عمل واحدی را مشخص کنند. مطالعات بیماری ارتباطی دوسویه با علوم گوناگون دارد. از یک سو، دیدگاه هر یک از علوم درباره بیماری را بیان و نقد می‌کند و از سوی دیگر، با کوشش برای دیدن از چشم‌انداز شخص بیمار، نسخه‌های جدیدی از علوم مختلف پیش می‌نهد. در پی ایجاد و گسترش مطالعات جدید بیماری، بازخوانی الاهیات از منظر مطالعات بیماری و بازتولید الاهیات بیماری‌نگر ضروری می‌نماید. الاهی‌دانان ضروری است در مرحله نخست درک الاهیاتی خود را از بیماری در همه محورهای الاهیاتی شامل خداشناسی، انسان‌شناسی و آخرت‌شناسی بازخوانی و نقد کنند (آنچه در مقاله آن را «الاهیات بیماری» می‌خوانم) و در مرحله دوم ضروری است خداشناسیِ بیماری‌نگر، انسان‌شناسیِ بیماری‌نگر و آخرت‌شناسیِ بیماری‌نگر مطرح کنند (آنچه در مقاله آن را «الاهیات بیماری‌نگر» می‌خوانم). مطالعات جدید بیماری، با همه‌گیریِ کرونا، باید بیش از پیش به بازتولید الاهیات بیماری و الاهیات بیماری‌نگر اهمیت دهد. این پژوهش با الگو قراردادن الاهیات بیماری و الاهیات بیماری‌نگر در مسیحیت، برای رفع این کاستیِ مهم در الاهیات اسلامی انجام شده است.}, keywords_fa = {بیماری,الاهیات بیماری,مطالعات بیماری,الاهیات مسیحی,الاهیات اسلامی,کرونا}, url = {https://adyan.urd.ac.ir/article_141660.html}, eprint = {https://adyan.urd.ac.ir/article_141660_5a623d6698667d7c33bf5f6b65deb032.pdf} }