@article { author = {Pourmohammadi, Naeme and Taheri, Seyed Sadreddin}, title = {Occasionalism}, journal = {Religious Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {31-49}, year = {2013}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2345-3230}, eissn = {2538-4562}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مقارنه‌گرایی (اکازیونالیزم) درمکتب دکارتی و اشعری}, abstract_fa = {مقارنه‌گرایی (اکازیونالیزم) عبارت است از نفی رابطه علیت و نشاندن اراده و فعل خدا در جای آن، که دستاورد مهم فیلسوفان دکارتی (از دکارت تا لایب‌نیتس) محسوب می‌شود. واقعیت آن است که این اندیشه در کلام اشعری نیز به عنوان اندیشه‌ای محوری و مرکزی حضور دارد و پایه طبیعیات و حتی الاهیات آنهاست. اشاعره با طرح نظریه «عادت‌الله»، قانون «العرض لایبقی زمانین»، ماهیت عرضی نفوس، سببیت خدا در معرفت و نظریه «کسب»، در واقع اراده و فعل الاهی را جایگزین رابطۀ علیت می‌کنند. این مقاله در نظر دارد با اخذ ساختار و ادبیات فلسفی دکارتیان، اندیشه مقارنه‌گرایانه کلام اشعری را عرضه کند. چهار ساحت طبیعت، رابطه نفس و بدن، معرفت انسان و اختیار انسان، زمینه‌های مناسبی برای مطالعۀ مقارنه‌گرایی در مکتب دکارتی و اشعری است. }, keywords_fa = {مقارنه‌گرایی,اکازیونالیزم,علیت,اراده,نظریه کسب,دکارت,ابوالحسن اشعری}, url = {https://adyan.urd.ac.ir/article_3672.html}, eprint = {https://adyan.urd.ac.ir/article_3672_b9241574ba0b5b49366c3054f2ecff33.pdf} }