ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نظریه تأثیرپذیری قرآن از ابیونیان در اعتقاد به تحریف بایبل
دستهای از قرآنپژوهان غربی که معتقدند قرآن قائل به تحریف تورات و انجیل است، در توجیه منشأ این تحریفباوری به وجود فرقهای یهودیمسیحی موسوم به ابیونیان در دوران پیشااسلامی استناد میکنند که به زعم آنان معتقد به تحریف تورات و/یا انجیل بودهاند. این مقاله با کنارگذاشتن صغرای استدلال، یعنی اعتقاد قرآن به تحریف تورات و انجیل، به کبرا و نتیجۀ آن میپردازد و با بررسی کهنترین منابع تاریخی دربارۀ ابیونیان مشخص میکند که تحریفباوری ابیونیان موضوعی اثباتنشده است؛ اما حتی اگر بر اساس منابع غیرمعتبر، ابیونیان را تحریفباور بدانیم، انگیزههای آنها در این اعتقاد چنان در تضاد با دستگاه اعتقادی قرآن است که به هیچ وجه نمیتوان قرآن را در چنین اعتقادی میراثبرِ آنان دانست.
https://adyan.urd.ac.ir/article_96884_f08c8aaca0c4d011b77235c174c9b041.pdf
2019-08-23
7
28
تحریف
تورات
انجیل
قرآن
ابیونیان
مسیهودیان
محمد علی
طباطبایی (مهرداد)
m.tabatabai@ihcs.ac.ir
1
استادیار گروه مطالعات قرآنی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
منابع
1
احمدی، محمدحسن (1393). مسئلهشناسی تحریف، قم: انتشارات دانشکدۀ اصولالدین.
2
توفیقی، حسین (1395). تفسیر پنج موضوع قرآنی، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
3
سلامی، احمد؛ ایازی، سید محمدعلی (1397). «مقصود از تورات و انجیل در قرآن»، در: پژوهشهای قرآنی، ش86، ص76-101.
4
طباطبایی، محمدعلی؛ مهدوی راد، محمدعلی (1395). «تاریخ انگاره تحریف بایبل در دوران پیشااسلامی»، در: پژوهشهای ادیانی، ش7، ص9-28.
5
طباطبایی، محمدعلی (1396). بررسی زمینههای تاریخی اعتقاد به تحریف تورات و انجیل در میان مسلمانان نخستین، رسالۀ دکتری علوم قرآن و حدیث، استاد راهنما: محمدعلی مهدوی راد، قم: پردیس فارابی دانشگاه تهران.
6
طباطبایی، محمدعلی (1397 الف). «سیر تاریخی پژوهشهای غربی دربارۀ انگارۀ اسلامی تحریف بایبل»، در: مطالعات تطبیقی قرآن کریم و متون مقدس، ش1، ص 49-82.
7
طباطبایی، محمدعلی (1397 ب). «دینپژوهی ایرانی و مشکل معادلگزینی: پیشنهاد معادلهایی پارسی برای چند اصطلاح کلیدی»، در: آینه پژوهش، ش173، ص33-46.
8
فاریاب، محمدحسین (1388). «تحریف تورات و انجیل از دیدگاه قرآن»، در: معرفت، ش143، ص137-153.
9
مسعودی، فروغ؛ صادقنیا، مهراب (1396). «الهامیبودن تورات به روایت قرآن کریم و سنت دینی یهود»، در: پژوهشهای ادیانی، ش10، ص25-40.
10
نامور مطلق، بهمن (1386). «ترامتنیت: مطالعۀ روابط یک متن با دیگر متنها»، در: پژوهشنامۀ علوم انسانی، ش56، ص83-98.
11
Burton, John (1992). “The Corruption of the Scriptures,” in: Occasional Papers of the School of Abbasid Studies 4, pp. 95-106.
12
Di Matteo, Ignazio (1992). “Il tahrif od alterazione della Bibbia second I musulmani,” in: Bessarione (Rome) 38, pp. 64-111; 233-260.
13
Ehrman, Bart (2003a). Lost Scriptures, Books That Did Not Make It into The New Testament, Oxford: Oxford University Press.
14
Ehrman, Bart (2003b). Lost Christianities, the Battles for Scripture and the Faiths We Never Knew, Oxford: Oxford University Press.
15
Finley, Gregory C. (2009). The Ebionites and “Jewish Christianity”: Examining Heresy and the Attitudes of Church Fathers, Ph.D. dissertation, The Catholic University of America, Washington, D.C.
16
Häkkinen, Sakari (2005). “Ebionites”, in A. Marjanen & P. Luomanen (eds.), A Companion to Second-Century Christian “Heretics”, Leiden: Brill.
17
Kohlberg, Etan; Amir-Moezzi, Mohammad Ali (2009). Revelation and Falsification: the Kitāb al-qirāʾāt of Aḥmad b. Muḥammad al-Sayyārī, Leiden: Brill.
18
Lazarus-Yafeh, Hava (1992). Intertwined Worlds: Medieval Islam and Bible Criticism, Princetion, NJ: Princeton University Press.
19
Muir, William (1850). The Testimony Borne by the Coran to the Jewish and Christian Scriptures, 2nd ed, Allahabad. [London, 1885].
20
Nickel, Gordon (2011). Narratives of Tampering in the Earliest Commentaries on the Qur’ān (History of Christian-Muslim Relations, vol. 13), Brill: Leiden.
21
Reynolds, Gabriel Said (2010). “On the Qurʾānic Accusation of Scriptural Falsification (taḥrīf) and Christian Anti-Jewish Polemic,” in: Journal of the American Oriental Society 130, pp. 189–202.
22
Schoeps, Hans-Joachim (1968). Jewish Christianity: Factional Disputes in the Early Church, translated by Douglas R. A. Hare, Philadelphia: Fortress Press.
23
Wansbrough, John (1978). The Sectarian Milieu: Content and Composition of Islamic Salvation History, Oxford: Oxford University Press.
24
Watt, W. Montgomery (1955-6). “The Early Development of the Muslim Attitude to the Bible,” in: Transactions of the Glasgow University Oriental Society 16, pp. 50-62.
25
Wessel, W.W. (1982). “Ebionites” in: Geoffrey W. Bromiley (ed.), The International Standard Bible Encyclopedia, fully revised, Michigan: William B. Eerdmans Publishing Company, Vol. 2, pp. 9-10.
26
Wilken, Robert L. (2005). “Ebionites”, in: Lindsay Jones (ed.), Encyclopedia of Religion, 2nd edition, Thomson Gale, vol. 4, pp. 2595-6.
27
ORIGINAL_ARTICLE
رهیافتهای تاریخیادبی به تفسیر فمینیستی کتاب مقدس و قرآن کریم
یکی از موانع بر سر راه زنان مؤمنی که در پی برابری و آزادی بیشترند، واژهها و گزارههایی از متون مقدس است که از آنها معانی مخالف با برابری مرد و زن برمیآید. این مقاله نشان میدهد فمینیستها در مواجهه با چنین گزارههایی از کتابهای مقدس، به رهیافتهای تاریخیادبی روی آوردهاند. اما چرا فمینیستها به سوی این رهیافتها رفتند و آیا بهرهبردن از اینگونه رهیافتها در عرضه تفسیری قانعکننده از گزارههای پرسشبرانگیز موفقیتآمیز بوده است؟ از اواخر قرن بیستم، رهیافتهای تاریخیادبی به انتقادات فمینیستها بر کتاب مقدس راه یافت و آنها کوشیدند نشان دهند که باورهای مردسالارانۀ دنیای قدیم چقدر بر گزارههای کتاب مقدس اثرگذار بوده است. فمینیستهای مسلمان مسائل متفاوتی با مسیحیان دارند، زیرا گزارههای قرآن دربارۀ آفرینش زن و مرد نهتنها نیازمند نقد نیست، بلکه آیات قرآن در این موضوع از پشتوانههای دینی فمینیستها است. آنچه برای این گروه از مسلمانان مسئلهبرانگیز است، آیاتی است که بار حقوقی دارد.
https://adyan.urd.ac.ir/article_96885_01cf94fd4fadf33a3a9796c1ea3ac94a.pdf
2019-08-23
29
48
نقد تاریخی
نقد ادبی
تفسیر فمینیستی
کتاب مقدس
قرآن کریم
سعید
شفیعی
s.shafiei@ut.ac.ir
1
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
آرزو
اسلامی
a.aslami.na@gmail.com
2
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
ابراهیم
اقبال
eghbal@ut.ac.ir
3
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تهران
AUTHOR
محمود
عبایی
m_abaeikoopaei@azad.ac.ir
4
استادیار گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
منابع
1
آلوسی بغدادی، محمود (بیتا). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
2
ابن أبی حاتم رازی، عبد الرحمن بن ادریس (بیتا). التفسیر، به کوشش: أسعد محمد الطیب، صیدا: المکتبة العصریة.
3
احمد، لیلا (1392). زنان و جنسیت در اسلام: ریشههای تاریخی جدال امروزی، ترجمۀ: فاطمه صادقی، تهران: نگاه معاصر.
4
خندقآبادی، مجید (1394). «متنگرایی تاریخی: نگاهی به روش تفسیری آمنه ودود با تمرکز بر تفسیر آیه 34 سوره نساء»، در: سراج منیر، س6، ش18، ص41-76.
5
ذریّه، محمدجواد، و دیگران (1395). «الاهیات فمینیست به مثابۀ تفسیر هرمنوتیکی کتاب مقدس»، در: قبسات، س21، ش82، ص103-126.
6
روتر، رادفورد رزماری (1393). «شکلگیری الاهیات فمینیستی مسیحی»، ترجمه: محمدامین خوانساری، در: خردنامه، ش13، ص21-43.
7
زمخشری، ابوالقاسم محمود بن عمر (1385/1966). الکشاف عن حقائق التنزیل و عیون الأقاویل، قاهره: شرکة مکتبة و مطبعة مصطفی البابی الحلبی و أولاده بمصر.
8
سعداوی، نوال (1982). الوجه العاری للمرأة العربیة، بیروت: المؤسسة الوطنیة للدراسات والنشر.
9
طباطبایی، محمد حسین (بیتا). المیزان فی تفسیر القرآن، قم: منشورات جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة.
10
طبرسی، امین الاسلام فضل بن حسن (1415/1995). تفسیر مجمع البیان، بیروت: مؤسسة الأعلمی.
11
طبری، محمد بن جریر (1415/ 1995). جامع البیان، به کوشش: صدقی جمیل العطار، بیروت: بینا.
12
طوسی، محمد بن حسن (1409). التبیان، چاپ أحمد حبیب قصیر العاملی، بیجا: مکتب الاعلام الاسلامی، الطبعة الاولی.
13
فخر رازی، محمد بن عمر (1421/2000). التفسیر الکبیر او مفاتیح الغیب، بیروت: بینا.
14
فیض کاشانی، ملامحسن (1419). الصافی فی القرآن، تحقیق: سید محسن حسینی أمینی، تهران: دار الکتب الاسلامیة، الطبعة الاولی.
15
قمی، علی بن ابراهیم (1404). التفسیر، به کوشش: طیب موسوی جزائری، قم: بینا.
16
مقاتل بن سلیمان (1424/2003). التفسیر، چاپ احمد فرید، بیروت: بینا.
17
ودود، آمنه (1393). قرآن و زن، ترجمه: اعظم پویازاده، معصومه آگاهی، تهران: حکمت.
18
Barlas, Asma (2002). ‘‘Believing Women’’ in: Islam: Unreading Patriarchal Interpretations of the Qur’an, USA: University of Texas Press.
19
Eltantawi, Sarah (2012). “Fiding “YES” by Saying “NO”: A Tribute to Amina Wadud”, in: Ali, Kecia & et all, A Jihad for Justic: Honoring the Work and Life of Amina Wadud, USA: 48HrBooks, Available at: www.48HrBooks.com.
20
Fadel, Mohammad (2012). “Amina Wadud: a Guide to the Perplexed and a Model of Engaged Scholarship”, in: Ali, Kecia & et all, A Jihad for Justic: Honoring the Work and Life of Amina Wadud, USA: 48HrBooks, Available at: www.48HrBooks.com.
21
Hayes, John Haralson; Holladay, Carl R. (1987). Biblical Exegesis: A Beginner’s Handbook, Atlanta, Georgia: John Knox Press.
22
Hodgson-Wright, Stephanie (2001). “Early Fminism” in: The Routledge Companion to Feminism and Postfeminism, Edited by: Sara Gamble, London: Routledge.
23
Jasper, Alison (2001). “Feminism and Religion” in: The Routledge Companion to Feminism and Postfeminism, Edited by: Sara Gamble, London: Routledge.
24
Kahf, Mohja (2012). “The Water of Hajar”, in: Ali, Kecia & et all, A Jihad for Justic: Honoring the Work and Life of Amina Wadud, USA: 48HrBooks, Available at: www.48HrBooks.com.
25
Krentz, Edgar (1975). The Historical-Critical Method, Philadelphia: Fortress Press.
26
Marshall, I. Howard. (1977). “Historical Criticism” in: New Testament Interpretation: Essays on Principles and Methods, Carlisle: The Paternoster Press, revised 1979.
27
Novriantoni and El-Dardiry, Ramy (2005). ‘Interview with Asma Barlas: It is the Right for Every Muslim to Interpret the Quran for Themselves’, in: Liberal Islam Network, cited at Qantara.de – Dialogue with the Islamic World, accessed 13 May 2007, http://www. qantara.de/webcom/show_article.php/_c-307/_nr-28/_p-1/i.html?PHPSESSID=.
28
Saeed, Abdullah (2008). TheQuran:An Introduction, UK: Routledge.
29
Trill, Suzanne (2001). “Feminism versus Religion: Towards a Re-Reading of Aemilia Lanyer's Salve Deus Rex”, in: Renaissance and Reformation/ xxv, vol. 4, pp. 67-80.
30
Wacker, Marie-Theres (2006). “Feminist Criticism and Related Aspects”, in: The Oxford Handbook of Biblical Studies, Edited by J. W. Rogerson and Judith M. Lieu, Oxford: Oxford University Press, pp. 634-654.
31
Wadud-Muhsin, Amina (1999). Qur’an and Women: Rereading the Sacred Text from a Woman’s Perspective, New York: Oxford University Press.
32
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی همگرایی ادیان با تأکید بر «استصحاب احکام شرایع گذشته»
بحث «استصحاب احکام شرایع گذشته» یکی از فروعات بحث استصحاب و یکی از مباحث اصول عملی است که بیشتر در مباحث انتهایی آن و در قالب یکی از شبهات استصحاب مطرح شده است. پرسش اساسی این است که: اگر حکمی در شریعت گذشته (مثل شریعت حضرت موسی (ع) یا عیسی «ع») وضع شده و یقین به نسخ آن در شریعت بعدی (مثل شریعت اسلام) نداشتیم، آیا امکان استصحاب آن حکم در شریعت بعدی وجود دارد یا خیر؟ ثمرۀ این بحث از این لحاظ در فقه و اصول کمرنگ میشود که هرچند قائل به استصحاب احکام شرایع سابق نباشیم، میدانیم که برخی از این احکام در شریعت اسلام موجودند و علیرغم این ثمره اندک، آثار این بحث در تاریخ و کلام دیده میشود. بر این مبنا، در این مقاله ادله موافقان و مخالفان، و همچنین محققان از اصولیان در این خصوص بررسی شده است.
https://adyan.urd.ac.ir/article_96886_bcf327255acf7d12979befd655a13be9.pdf
2019-08-23
49
70
استصحاب
شرایع گذشته
احکام شرایع گذشته
احکام امضایی
عباس
تقوایی
taghvaee.abbas@liau.ac.ir
1
استادیار گروه معارف اسلامی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
LEAD_AUTHOR
مقداد
ابراهیمی کوشالی
meghdadebrahimii@gmail.com
2
دانشجوی دکتری علوم قران و حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث، پردیس تهران، شهرری، ایران و مربی گروه معارف اسلامی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران،
AUTHOR
منابع
1
القرآن الکریم.
2
الآخوند الخراسانی، محمد کاظم (بیتا). کفایة الاصول، بیجا: مؤسسة آل البیت (ع) لاحیاء التراث.
3
الآشتیانی، میرزا محمد حسن (1430). بحر الفوائد فی شرح الفرائد، تحقیق: السید محمد حسن الموسوی، بیجا: ذوی القربی، الطبعة الاولی.
4
الأنصاری، مرتضی (1415). الحاشیة علی استصحاب القوانین، لجنة تحقیق تراث الشیخ الاعظم، قم: مؤسسة الهادی، الطبعة الاولی.
5
الأنصاری، مرتضی (1419). فرائد الاصول، لجنة تحقیق تراث الشیخ الاعظم، قم: مجمع الفکر الاسلامی، ج3.
6
«استصحاب عدم نسخ»در: wikifegh.ir (تاریخ دسترسی: 1/2/98).
7
بهایی، محمد بن الحسین بن عبد الصمد (بیتا). زبدة الاصول، تحقیق: فارس حسون کریم، بیجا: بینا.
8
جدیدی، ناصر؛ قاضی، محمداقبال (1391). «پارقلیطا و رسالت جهانی او در انجیل یوحنا»، در: معرفت ادیان، س3، ش12، ص7-24.
9
الحائری، محمد حسین بن عبد الرحیم (1404). الفصول الغرویة فی الاصول الفقهیة، قم: دار احیاء العلوم الاسلامیة.
10
الحکیم، السید محسن (بیتا). حقایق الاصول، تعلیقة علی الکفایة، قم: مکتبة البصیرة.
11
حلی، حسن بن یوسف (1404). مبادی الوصول الی علم الاصول، تحقیق و تعلیق: عبد الحسین محمد علی البقال، بیجا: مرکز النشر مکتب الاعلام الاسلامی.
12
حلی، الشیخ نجم الدین أبی القاسم جعفر بن الحسن الهذلی (1403). معارج الاصول، اعداد: محمد حسین الرضوی، قم: مؤسسة آل البیت للطباعة والنشر، الطبعة الاولی.
13
الخمینی، السید مصطفی (1418). تحریرات فی الاصول، قم: مؤسسة تنظیم و نشر آثار الامام الخمینی، مؤسسة العروج، الطبعة الاولی.
14
الخمینی، روح الله (1417). الاستصحاب، قم: مؤسسة تنظیم و نشر آثار الامام الخمینی، فرع قم المقدسة.
15
الخویی، السید ابوالقاسم (1417). مصباح الاصول، تقریر: السید محمد سرور الواعظ الحسینی البهسودی، قم: منشورات مکتبة الداوری، الطبعة الخامسة.
16
دهخدا، علیاکبر (1325). لغتنامه، زیر نظر: محمد معین و سید جعفر شهیدی، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
17
السبحانی، جعفر (1384-1385). استصحاب، دروس خارج اصول، جلسه 63، متن تغییریافته جلسه در سایت: tebyan.net، (تاریخ دسترسی: 1/2/98).
18
السبحانی، جعفر (1425). اصول الفقه المقارن فیما لانص فیه، قم: مؤسسة الامام الصادق، الطبعة الاولی.
19
الصدر، السید محمد باقر (بیتا). دروس فی علم الاصول، الحلقة الثالثة، مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین بقم المشرفة.
20
العراقی، ضیاء الدین (بیتا). نهایة الافکار، للشیخ محمد تقی البروجردی، قم: مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین بقم المشرفة.
21
فاضل لنکرانی، محمدجواد (1389). «بررسی عدم اختصاص حرمت ربا به یهود در آیات سوره نساء»، بحث ربا، جلسه 7، مورخ 29/11/88 در: fazellankarani.com (تاریخ دسترسی: 1/2/98).
22
گندمی نصرآبادی، رضا (بیتا). «جهانشمولبودن تورات»، در: dr-gshanazari.ir(تاریخ دسترسی: 1/2/98).
23
مجلسی، محمدباقر (1388). تاریخ انبیا: حیاة القلوب، بیجا: آدینه سبز، چاپ دوم.
24
مجموعة من المؤلفین (بیتا). المعجم الوسیط، بیجا: المکتبة الاسلامیة، الطبعة الثانیة، ج1.
25
محمدی، ابوالحسن (1375). مبنای استنباط حقوق اسلامی یا اصول فقه، تهران: دانشگاه تهران، چاپ نهم.
26
محمدیان امیری، مهدی (1390). «آشنایی با اصل استصحاب 2»، در: mrmyaali.blogfa.com (تاریخ دسترسی: 1/2/98).
27
مدرسه سبت (بیتا). «جهانشمولی انجیل» در: Sabbath-School.adventech (تاریخ دسترسی: 1/2/98).
28
مظاهری، حسین (1376). «تنبیهات استصحاب- استصحاب احکام شرایع سابقه»، شماره درس: 220، مورخ 8/6/76 در: almazaheri.com (تاریخ دسترسی: 1/2/98).
29
معلوف، لوئیس (بیتا). المنجد فی اللغة والأعلام، البیروت: دار المشرق،.
30
مکارم الشیرازی، ناصر (1392). «الکتاب الحج»، جلسه 27/8/92، مدرسه فقاهت، در: eshia.ir (تاریخ دسترسی: 1/2/98).
31
مکارم الشیرازی، ناصر (1420). انوار الاصول، تقریر: احمد القدسی، قم: نسل جوان، چاپ دوم.
32
مکارم الشیرازی، ناصر (بیتا). «دائرةالمعارف فقه مقارن»، کتابخانه آیتالله مکارم شیرازی، مدرسه فقاهت، در: makarem.baharsound.ir (تاریخ دسترسی: 1/2/98).
33
موسوی جزایری، سید محمدعلی (1391). «استصحاب احکام شرایع سابقه»، تنبیهات استصحاب، جلسه 2، مورخ 3/7/91، تقریر مدرسه فقاهت در: taqrir.eshia.ir (تاریخ دسترسی: 1/2/98).
34
المیرزا القمی، ابوالقاسم (بیتا). قوانین الاصول، بیجا: بینا.
35
النائینی، میرزا محمد حسین (بیتا). أجود التقریرات، للسید خوئی، بیجا: بینا.
36
النائینی، میرزا محمدحسین (1409). فوائد الاصول، تألیف: الشیخ محمد علی الکاظمی الخراسانی مع تعلیقات الشیخ آغا ضیاء الدین العراقی، قم: مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین بقم المشرفة، الطبعة الاولی.
37
نرمافزار مکتبة اهل البیت.
38
«نظریه امضا و تأسیس در اندیشه و فرهنگ اسلامی» در: ghaemiyeh.com (تاریخ دسترسی: 1/2/98).
39
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و ارزیابی رویکرد گذشتهانگارانه به مکاشفه یوحنا
کتاب مکاشفه، رؤیا یا مکاشفهای طولانی است که طبق دیدگاه سنتی، یوحنای رسول در هنگام تبعید در جزیره پتموس در دریای اژه دریافت کرد. مکاشفه یوحنا تنها نوشته پیشگویانه و نیز مکاشفهای از مجموعه نوشتههای رسمی عهد جدید است. درک مکاشفه یوحنا بسیار دشوار است، چراکه زبان آن بسیار استعاری است. در تلاش برای نشاندادن اسرار مکاشفه یوحنا، چهار رویکرد سنّتی مطرح شده است: گذشتهانگاری، آیندهانگاری، تاریخانگاری و معنویتانگاری. بنا بر رویکرد گذشتهانگاری، هر پیشگویی کتاب مقدس واقعاً تاریخ است؛ دیدگاه گذشتهانگارانه پیشگوییهای مکاشفه یوحنا را بیان رخدادهایی میداند که اندکی پس از نگارش مکاشفه، در کلیسای اولیه به وقوع پیوستند؛ همچنین، این مکاشفه خطاب به مسیحیانی نوشته شد که در قرن اول در امپراتوری روم زیر ستم بودند و امیدی به اوضاع سیاسی آینده نداشتند؛ بهعلاوه، پیام این نوشته آن بود که خدا خود وضعیت مزبور را تغییر خواهد داد و مؤمنان را از دست اشرار رهایی خواهد بخشید. افزون بر این، گذشتهانگاری تعلیم میدهد که عهد خدا با اسرائیل در سال 70 م. پایان یافت و کلیسای مسیحی جایگزین اسرائیل قدیم شد. مقاله حاضر، پس از اشاره به محتوای مکاشفه یوحنا و رویکردهای تفسیر سنّتی به آن، مؤلفههای گوناگون رویکرد گذشتهانگاری را میکاود، و در نهایت قوتها و ضعفهای رویکرد مزبور را بررسی میکند.
https://adyan.urd.ac.ir/article_96887_50364e36f2d83102cfc9c1201575cb9b.pdf
2019-08-23
71
95
رؤیاهای مکاشفه یوحنا
رویکردهای سنتی به مکاشفه
گذشتهانگاری
داوریها بر اورشلیم
آمدن دوم مسیح
حمید
بخشنده
h.bakhshandeh@urd.ac.ir
1
استادیار گروه ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم
LEAD_AUTHOR
منابع
1
آریانپور کاشانی، عباس (1372). فرهنگ بزرگ آریانپور، تهران: امیرکبیر.
2
آریانپور کاشانی، عباس؛ دلگشایی، بهرام (1387). فرهنگ پیشرو آریانپور، تهران: جهانرایانه.
3
سایزر، استیون (1386). صهیونیسم مسیحی، ترجمه: حمید بخشنده و قدسیه جوانمرد، قم: کتاب طه.
4
کتاب مقدس، عهد عتیق (2002). ترجمه قدیم، بیجا: انتشارات ایلام.
5
کتاب مقدس، عهد جدید، انجیل عیسی مسیح (2006). ترجمه هزاره نو، بیجا: انتشارات ایلام.
6
محمدیان، بهرام (ویراستار) (1381). دائرةالمعارف کتاب مقدس، گروه مترجمان، تهران: سرخدار.
7
Aune, David E. (1987). The New Testament in its Literary Environment, Philadelphia: The Westminster Press.
8
Barton, John (ed.) (2002). The Biblical World, vol. 1, London & New York: Routledge.
9
Bromilley (ed.) (1979-1988). International Standard Bible Encyclopedia, vol. 4, Grand Rapids, Michi: W. B. Eerdmans.
10
Chilton, David (1985). Paradise Restored: An Eschatology of Dominion, Tyler, TX: Reconstruction Press.
11
Desrosiers, Gilbert (2000). An Introduction to Revelation, London & New York: Continuum.
12
Dewick, E. C. (2011). Primitive Christian Eschatology, New York: Cambridge University Press.
13
Gentry Jr., Kenneth L. (1992). He Shall Have Dominion: A Postmillennial Eschatology, Tyler, TX: Institute for Christian Economics.
14
Gentry Jr., Kenneth L. (1998). "A Preterist View of Revelation", in: S. N. Gundry & C. M. Pate (eds.), Four Views on the Book of Revelation, Grand Rapids, MI: Zondervan.
15
Gilbertson, Michael (2003). God and History in the Book of Revelation, New York: Cambridge.
16
Gove, Philip Babcock (1961). Webster's Third New International Dictionary of the English Language,Chicago: Encyclopaedia Britannica, INC.
17
Gundry, S. N.; Pate, C. M. (eds.) (1998). Four Views on the Book of Revelation, Grand Rapids, Michigan: Zondervan.
18
Hitchcock, Mark (2012). Revelation, Eugene, Oregon: Harvest House Publishers.
19
Ladd, George Eldon (1994). A Theology of the New Testament, Donald A. Hagner (ed.), Cambridge: The Lutherworth Press.
20
McKelvey, R. J. (2001). "The Millennium and the Second Coming", in: Steve Moyise (ed.), Studies in the Book of Revelation, Edinburgh & New York: T & T Clark.
21
McKenzie, Steven L. (2005). How to Read the Bible, Oxford & New York: Oxford University Press.
22
Pentecost, J. Dwight (1964). Things to Come, Grand Rapids, Michigan: Zondervan.
23
Simpson, J. A.; Weiner, E. S. C. (1991). The Oxford English Dictionary, second edition, Oxford: Oxford University Press.
24
Weber, Timothy P. (2008). "Millennialism" in: Jerry L. Walls (ed.), The Oxford Handbook of Eschatology, Oxford & New York: Oxford University Press.
25
Witherington, Ben (2003). Revelation, Edinburgh & New York: Cambridge University Press.
26
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی آموزه روحالقدس در کلیسای پنطیکاستی
جنبش پنطیکاستی که در اوایل قرن بیستم و با تأکید بر روحالقدس شکل گرفته است، بر مبنای آیات کتاب مقدس و تعالیم رهبران و متفکرانش، به حضور پویای روحالقدس در این کلیسا معتقد است و از این نکته در تبشیر آیین خود استفاده میکند. این تحقیق با بررسی اسناد کتاب مقدسی و منابع پنطیکاستی نشان میدهد آنچه پنطیکاستیها به عنوان اصلیترین نکته در تبشیر خود، به آن استدلال میکنند، با آیاتی از کتاب مقدس منافات دارد. تجربهمحوربودن پنطیکاستیها، اساس غیرکتاب مقدسی آموزه روحالقدس و از بین بردن شخصیت حقیقی روحالقدس از جمله نتایج این تحقیق است.
https://adyan.urd.ac.ir/article_96888_d868a286e8382cef1eb3e04e7b886a66.pdf
2019-08-23
97
115
روحالقدس
کلیسای پنطیکاستی
تبشیر
تعمید در روحالقدس
کتاب مقدس.
محمد حسین
طاهری آکردی
taheri-akerdi@iki.ac.ir
1
استادیار گروه ادیان و عرفان، مؤسسه آموزشیپژوهشی امام خمینی
LEAD_AUTHOR
یاسر
ابوزاده گتابی
y.a.g@chmail.ir
2
دانشجوی دکتری ادیان و عرفان، مؤسسه آموزشیپژوهشی امام خمینی
AUTHOR
منابع
1
کتاب مقدس (بیتا). بر اساس ترجمه سال 1904، چاپ ایلام.
2
Anderson, Allan (2004). "Structures and Patterns in Pentecostal Mission," in: Missionalia: Southern African Journal of Mission Studies 32, No. 2, pp. 233-249.
3
Anderson, Allan (2005). "Towards a Pentecostal Missiology for the Majority World," in: Asian Journal of Pentecostal Studies 8, No. 1, pp. 29-47.
4
Anderson, Allan (2013). An Introduction to Pentecostalism: Global Charismatic Christianity, Cambridge University Press.
5
Bresee, P. F.; Pierce, Robert (1908). Manual of the Pentecostal Church of the Nazarene, Texas: The General Assembly.
6
Bruner, Frederick Dale (1997). A Theology of the Holy Spirit: The Pentecostal Experience and the New Testament Witness, Wipf and Stock Publishers.
7
Conradie, Ernst M. (2015). "Ecumenical Perspectives on Pentecostal Pneumatology," in: Missionalia 43, No. 1, pp. 63-81.
8
Davis, William (2013). "Why I am no longer a Pentecostal 2", in: Seek Old Path, Vol. 24, No. 7, pp. 49-56.
9
Dunn, James D. G. (2010). Baptism in the Holy Spirit: A Re-Examination of the New Testament Teaching on the Gift of the Spirit in Relation to Pentecostalism Today, Hymns Ancient and Modern Ltd.
10
Ebertshäuser, Rudolf (2011). The Charismatic “Spirit Baptism” and the Biblical Baptism in the Holy Spirit, ESRA- Schriftendienst, February.
11
House, Sean David (2006). Pentecostal Contributions to Contemporary Christological Thought: A Synthesis with Ecumenical Views, University of South Africa.
12
James, Jeremy (2012). The Great Pentecostal-Charismatic Error: Why Scripture Does not Allow True Believers to Invoke the Holy Spirit, Ireland: 22 August, www.zephaniah.eu.
13
Keen, Samuel Ashton (1895). Pentecostal Papers: Or, the Gift of the Holy Ghost, Cranston & Curts.
14
Liardon, Roberts (2006). The Azusa Street Revival: When the Fire Fell-an in-Depth Look at the People, Teachings, and Lessons, Destiny Image Publishers.
15
Macchia, Frank D. (2006). Baptized in the Spirit, Michigan: Zondervan.
16
Miller, Denzil R. (2005). Empowered for Global Mission: A Missionary Look at the Book of Acts, Life Publishers International USA.
17
Miller, Denzil R. (2009). Power Encounter: Ministering in the Power and Anointing of the Holy Spirit, USA: AIA Publications.
18
Miller, Tracy (2012). The Global Religious Landscape: Christianity, Pew Research Center’s Forum on Religion & Public Life, Washington, D. C.
19
Pohl, Alfred H. (2001). 17 Reasons Why I Left the Tongues Movement, Canada: Bethel Baptist Print Ministry.
20
Porter, David K. (1999). Shaping the Missionary Identity of the Pentecostal Assemblies of Canada: Spirit Baptism and Exchatology in the Writings of George A. Chambers and Robert E. Mcalister. Wycliffe College.
21
Quebedeaux, Richard (1976). The New Charismatics: The Origins, Development, and Significance of Neo-Pentecostalism, Doubleday Books.
22
Robson, Robert Brian (2012). "The Temple, the Spirit and the People of the Presence of God: Examining Critical Options for a Pentecostal Ecclesiology," University of St. Michael’s College.
23
Turney, Mark (2011). Proclaiming Pentecost: 100 Sermon Outlines on the Power of the Holy Spirit, USA: AIA Publications.
24
Walker, Daniel Okyere (2010). "The Pentecost Fire Is Burning: Models of Mission Activities in the Church of Pentecost," University of Birmingham.
25
Wigglesworth, Smith (2001). Ever Increasing Faith, Whitaker House.
26
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی آموزه خطاناپذیری پاپ در کلیسای کاتولیک
در جهان مسیحیت اموری همچون کتاب مقدس، کلیسا، شورای اسقفان و پاپ از جمله موضوعاتی هستند که کم و بیش درباره آنها ادعای خطاناپذیری مطرح شده است. آنچه در این میان از همه بحثبرانگیزتر است و ابهامات و اختلافات بسیار به همراه داشته و دارد، خطاناپذیری پاپ است. در این مقاله، ضمن اشاره به مفهوم و متعلق خطاناپذیری، چگونگی حجیتیافتن این آموزه در طول تاریخ بررسی و نقد شده است. اگرچه اشاراتی در نامههای پاپها در قرون پنجم و ششم به این آموزه در اسناد کلیسایی یافت میشود، اما این آموزه به صورت الاهیاتی در قرون وسطا، یعنی اواخر قرن سیزدهم، آغاز شد و الاهیدانان مسیحی قلمرو این آموزه را تبیین و تحدیدکردند و دیدگاههای مختلفی در این زمینه شکل گرفت. سیر تاریخی بیانگر آن است که این آموزه تا قرن نوزدهم و تصویب در شورای اول واتیکان جزء سنت قطعی کلیسای کاتولیک محسوب نمیشده است. حتی پس از تصویب آن نیز در خود کلیسای کاتولیک مخالفانی داشته که حجیت این آموزه را نقد کردهاند.
https://adyan.urd.ac.ir/article_96889_817f5ad51b13c0e8e97020e344284f70.pdf
2019-08-23
117
134
خطاناپذیری
کلیسای کاتولیک
پاپ
سنت
شورای اول واتیکان
سید حامد
علی زاده موسوی
hamed.moosavi2@gmail.com
1
دانشآموخته دکتری مطالعات تطبیقی ادیان، گرایش الاهیات مسیحی، دانشگاه ادیان و مذاهب
LEAD_AUTHOR
احمدرضا
مفتاح
meftah@urd.ac.ir
2
دانشیار گروه ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم
AUTHOR
منابع
1
کتاب مقدس (2007). لندن: ایلام.
2
تعالیم کلیسای کاتولیک (1393). ترجمه: احمدرضا مفتاح، حسین سلیمانی و حسن قنبری، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
3
صانعی، مرتضی (1387). خطاناپذیری پاپ: کنکاش آموزه خطاناپذیری پاپ با تأکید بر دیدگاه هانس کونگ، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
4
کونگ، هانس (1384). تاریخ کلیسای کاتولیک، ترجمه: حسن قنبری، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، چاپ اول.
5
لین، تونی (1380). تاریخ تفکر مسیحی، ترجمه: روبرت آسریان، تهران: فرزان.
6
مکگراث، آلیستر (1384). درسنامه الاهیات مسیحی، ترجمه: بهروز حدادی، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
7
وورست، رابرت ای. وان (1385). مسیحیت از لابهلای متون، ترجمه: جواد باغبانی و عباس رسولزاده، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
8
ویور، مری جو (1381). درآمدی بر مسیحیت، ترجمه: حسن قنبری، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
9
Bokenkotter, Thomas (2005). A Concise History of the Catholic Church, USA: Doubleday.
10
Catechism of the Catholic Church (2004). UK: Burns and Oates.
11
Denzinger, Henry (2007). The Sources of Catholic Dogma, translated: Roy J. Deferrari, USA: Lotero Publications.
12
Flannery, Austin (1996). The Basic Sixteen Documents Vatican Council II, USA: Costello.
13
Flinn, Frank K. (2007). Encyclopedia of Catholicism, USA: Facts on File.
14
Hasler, August (1981). How the Pope Became Infallible: Pius IX and the Politics of Persuasion, USA: Doubleday.
15
Kung, Hans (1971). Infallible: An Inquiry, translated by Edward Quinn, New York: Doubleday and Company.
16
Lawlor, F. X.; Ford, J. T.; Heft, J. L. (2003). “Infallibility”, in: New Catholic Encyclopedia, USA: Gale.
17
Liguori, Alphonsus (1852). The Moral Theology, London: The Reformation Society’s Office.
18
Massaro, Thomas J.; Shannon, Thomas A. Anthony (2002). American Catholic Social Teaching, Liturgical Press.
19
Mcleod, Hugh (2008). The Cambridge History of Christianity, UK: Cambridge University Press.
20
Merriam Webster’s Collegiate Dictionary (2003). Eleventh Edition, USA.
21
O’ Malley, John W. (2010). A History of the Popes: from Peter to the Present, USA: Rowman and Littlefield Publisher.
22
Oxford Advanced Learner’s Dictionary (1998). Fifth Edition, UK: Oxford University Press.
23
Pelikan, Jaroslave (1983). The Christian Tradition: a History of the Development of Doctorin, USA: the University of Chicago Press.
24
Tierney, Brian (1972). Origins of Papal Infallibility: a Study on the Concepts of Infallibility, Sovereignty and Traditions in the Middle Ages, Leiden. اشرhvent یش از این قرن میتوان مباحثی را پیرامون خطاناپذیری کلیسا یافت که به عنوان نمونه میتوان به اثر توماس آکویناس با عنوان تدا
25
ORIGINAL_ARTICLE
اراده هرمزد در آفرینش
مقاله حاضر به بیان عبارتی در متن پهلوی دینکرد چهارم میپردازد که به آن در دیگر متون پهلوی اشاره نشده است. مؤلف در این کتاب پهلوی، پس از مطرحکردن عقاید اصلی خویش درباره آفرینش در ادیان اسلام و زردشتی، عبارتی پهلوی را با عبارتی از نص صریح قرآن که همانا «کن فیکون» باشد، مقایسه کرده است. نگارنده بر آن است که با توجه به متأخربودن این متون و تماس جامعه زردشتی با مسلمانان و کتاب آسمانی قرآن بسیار بعید مینماید که بازتاب اندیشههای قرآنی به متون بازمانده از این دوران راه نیافته باشد. در این مقاله پس از ذکر برخی مباحث مقدماتی، آفرینش در ادیان ابراهیمی و آیین زردشت را بررسی میکنیم و سپس جایگاه اراده خداوند در آفرینش را میکاویم.
https://adyan.urd.ac.ir/article_96890_57e1e74775dc79857e5c7286a20c8f98.pdf
2019-08-23
135
143
آفرینش
کن فیکون
دینکرد چهارم
اراده خداوند
متون پهلوی
مریم
رضایی
iranianlangpa@apll.ir
1
مربی گروه زبانها و گویشهای ایرانی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی
LEAD_AUTHOR
منابع
1
قرآن کریم.
2
بهار، مهرداد (1380). بندهشن، تهران: توس.
3
بهار، مهرداد (1381). پژوهشی در اساطیر ایران، تهران: آگه.
4
پاکزاد، فضلالله (1384). بندهشن، تهران: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
5
تفضلی، احمد (1391). مینوی خرد، تهران: توس.
6
جرجانی، الشریف علی بن محمد (1983). التعریفات، بیروت: دار الکتب العلمیة.
7
راشد محصل، محمدتقی (1370). زند بهمن یسن، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
8
راشد محصل، محمدتقی (1389). دینکرد هفتم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
9
راشد محصل، محمدتقی (1390). گزیدههای زادسپرم، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
10
شریعتی، محمدتقی (بیتا). تفسیر نوین (قسمت دوم از جزء سیام)، تهران: مرکز نشر فرهنگ اسلامی، ج2.
11
طباطبایی، محمدحسین (1364). المیزان فی تفسیر قرآن، ترجمۀ: سید محمدباقر موسوی همدانی، تهران: محمدی، ج33-34.
12
قرشی، سید علیاکبر (1371). قاموس قرآن، تهران: فردوسی، ج3.
13
گنجینۀ دستنویسهای پهلوی و پژوهشهای ایرانی، دستنویس ت 65 الف کتاب چهارم و پنجم دینکرت با زیرنویس فارسی (1355). به کوشش: ماهیار نوابی، کیخسرو جاماسب آسا، همکاری فنّی: محمود طاووسی، شیراز: دانشگاه شیراز.
14
گنجینۀ دستنویسهای پهلوی و پژوهشهای ایرانی، دستنویس د 10 الف دینکرت (1355).به کوشش: ماهیار نوابی، کیخسرو جاماسب آسا و همکاری فنی بهرام فرهوشی، محمود طاووسی، شیراز: دانشگاه شیراز.
15
ماکینو، شینیا (1363). آفرینش و رستاخیز، ترجمۀ: جلیل دوستخواه، تهران: امیرکبیر.
16
میرفخرایی، مهشید (1366). آفرینش در ادیان، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
17
میرفخرایی، مهشید (1390). روایات پهلوی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
18
Dressden, M. J. (1966). Denkart, Wiesbaden.
19
Madan, D. M. (1911). The Complete Text of the Pahlavi Dinkard, part I, Books III-V, Bombay.
20
Sanjana, Peshotan Dastur Behramjee (1900). The Original Pahlavi Text; The Same Transliterated in Avesta Characters; Translations of the Text in the Gujarati and English Languages; A Commentary and a Glossary of Select Terms, vol. IX.
21
ORIGINAL_ARTICLE
شفای مقدس در یونان و ایران باستان
درک جوامع کهن از درمان، درد، بیماری و مرگ با جوامع جدید تفاوت بنیادین دارد. ذهن درمانگران باستانی اغلب برای بیماری، درد و مرگ، منشأی فوق طبیعی قائل میشد و برای درمان بیماریها به طلسم، جادو، اوراد و ماوراءالطبیعه معطوف بود. پزشکی باستان نیز در درجه نخست برای بیماری اصالت ماورایی قائل بودند و بخش مهمی از فرآیند درمان، اعتقادی بود. در ذهنیت یونانی، بیماری میتواند به مثابه انتقام یا در نتیجه رنجاندن خدایان یا نقض تابویی مقدس به وقوع بپیوندد. اهمیت دینی و اسطورههای معطوف به بیماری، مرگ و درمان در ایران باستان نیز نشان از موقعیت هستیشناسانه آنها دارد. طبق باورهای ایرانیان باستان، اهریمن عالم را با شر و بیماری به تباهی کشانده است. آفریدههای اهریمنی در بدن آدمیان مأوا گرفته و خود را به صورت بیماری نشان میدهند؛ پزشکی از منظر اینان منشأی اهورایی داشت و اوراد و دعاهایی (منثره) مخصوص برای طلب شفا و درمان به کار میبردند. این مقاله از این منظر به بیماری و شفا در میان ایرانیان و یونانیان میپردازد.
https://adyan.urd.ac.ir/article_96891_40ea4dea70f21e7225e6914a57800269.pdf
2019-08-23
145
163
بیماری
شفا
منتره
جادو
تعویذ و طلسم.
مهدی
لک زایی
lakzaei@urd.ac.ir
1
استادیارگروه ادیان شرق، دانشگاه ادیان و مذاهب قم
LEAD_AUTHOR
منابع
1
آموزگار، ژاله؛ تفضلی، احمد (1374). تاریخ اساطیری ایران، تهران: سمت.
2
اشمیت، ژوئل (۱۳۸۹). فرهنگ اساطیر یونان و روم، ترجمه: شهلا برادران خسروشاهی، تهران: روزبهان، چاپ سوم.
3
اوستا (۱۳۷۵). ترجمه: جلیل دوستخواه، تهران: مروارید.
4
بست، گاستون (1388). «پزشکی در یونان باستان»، ترجمه: مرتضی ثاقبفر، در: دانشنامه تاریخ پزشکی، تهران: بنیاد دانشنامهنگاری ایران، ج1.
5
پزشکی به روایت کتاب سوم دینکرد (1390). ترجمه: نرجسبانو صبوری، تهران: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
6
پورداود، ابراهیم (1377). یشتها، تهران: اساطیر.
7
رضی، هاشم (1380). گاهشماری و جشنهای ایران باستان، تهران: بهجت.
8
روایت پهلوی (۱۳۶۷). ترجمه: مهشید میرفخرایی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
9
فاطمی، سعید (1387). مبانی فلسفی اساطیر یونان و روم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، ج1.
10
فرنبغ دادگی (1378). بندهش، ترجمه: مهرداد بهار، تهران: توس.
11
کتاب سوم دینکرد، دفتر دوم (1384). ترجمه: فریدون فضیلت، تهران: مهرآیین.
12
کندی، مایک دیکسون (1390). دانشنامه اساطیر یونان و روم، ترجمه: رقیه بهزادی، تهران: طهوری.
13
گریمال، پیر (1391). فرهنگ اساطیر یونان و روم، ترجمه: احمد بهمنش، تهران: امیرکبیر، ج1.
14
گرین، راجر لنسلین (۱۳۹۲). اساطیر یونان: از آغاز آفرینش تا عروج هراکلس، ترجمه: عباس آقاجانی، تهران: سروش، چاپ ششم.
15
گزیدههای زاداسپرم (۱۳۶۶). ترجمه: محمدتقی راشد محصل، تهران: انتشارات وزرات فرهنگ و آموزش عالی، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
16
لکزایی، مهدی (1393). «دین و تجربه امر قدسی از نگاه میرچا الیاده»، در: پژوهشنامه ادیان، ش16، ص91-110.
17
ملکراه، علیرضا (1385). آیینهای شفا: پژوهشی در مردمشناسی، پزشکی جنگ، قدرت، بیماری، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور، افکار.
18
مینوی خرد (۱۳۷۹). ترجمه: احمد تفضلی، تهران: توس.
19
هومر (1375). ایلیاد، ترجمه: سعید نفیسی، تهران: علمیفرهنگی.
20
Casartelli, L. C. (1981). "Disease and Medicine", in: Encyclopedia of Religion and Ethics, Edinburg.
21
Eliade, Mircea (1958). Patterns in Comparative Religion, New York: Sheed & Ward.
22
Eliade, Mircea (1971). The Myth of the Eternal Return: Cosmos and History, trans. Willard R. Trask, Princeton: Princeton University Press.
23
Ferngren, Gary B. (2005). "Hippocrates", in: Encyclopedia of Religion, Second Edition, edited by Lindsay Jones.
24
Ferngren, Gary B.; Amundsen, Darrel W. (2005). "Healing and Medicine: Healing and Medicine in Greece and Rome", in: Encyclopedia of Religion, Second Edition, edited by Lindsay Jones.
25
Fuller, Robert C. (2005). "Healing and Medicine: Alternative Medicine in the New Age", in: Encyclopedia of Religion, Second Edition, edited by Lindsay Jones.
26
Gallagher, Nancy (2005). "Healing and Medicine: Healing and Medicine in Islamic Text and Traditions", in: Encyclopedia of Religion, Second Edition, edited by Lindsay Jones.
27
Geiger, Wilhelm (1971). Aogemadaeca. Ein parsentractat in pazand, altbaktrish und Sanskrit, s. 29 /36.
28
Henning, Walter Bruno (1947). Two Manichaean Magical Texts, Akta Iranica, 15, pp. 273-281.
29
Meier, C. A. (1987). "Asklepious", in: Encyclopedia of Religion, edited by Mircea Eliade.
30
ORIGINAL_ARTICLE
توحید یا ثنویت؟ بررسی شبهات مطرحشده در کتاب گزارش گمانشکن
گزارش گمانشکن از آثار الاهیاتی زردشتی است که مؤلف آن، مردان فرخ، پسر اورمزد داد، ضمن بیان اصول دین زردشتی شبهاتی را درباره باورهای اسلامی، یهودی، مسیحی و مانوی مطرح میکند. مهمترین مسئله، از نظرگاه مردان فرخ، مسئلۀ یکیپنداشتن منشأ خیر و شر است که پیوند نزدیکی با مبحث توحید دارد. از اینرو مؤلف فقراتی را از منابع ادیان ابراهیمی در این باره نقل و نقد میکند. در واقع، نویسندۀ گزارش میکوشد اثبات کند که خیر و شر نمیتوانند از یک منشأ صادر شده باشند. لذا خداوند پیش از خلقتِ عالم، حریفی معارض داشته که مسئول شرور عالم است. مردان فرخ دو برهان کلی برای اثبات وجود این حریف اقامه میکند: نخست اینکه، اگر برای ایزد حریفی نبود، اساساً آفرینش عملی لغو میشد؛ و دوم اینکه، از وجود نیکی و بدی در جهان میتوان به وجود دو گوهر پی برد، چراکه نمیتوان دو اثر متعارض را به جوهری واحد نسبت داد. پس به باور او، علت آفرینش یورش این حریف به جهان روشنی بوده است و فقط با این فرضیه میتوان خلقت را توجیه کرد و آن را فعلی حکیمانه دانست. در غیر این صورت باید به سه پرسش پاسخ داد: نخست، نسبت شرور با حکمت الاهی چیست؟ که در ذیل آن مبحث نبوت نیز جای میگیرد. دوم، نسبت شرور با عدل الاهی چیست؟ سوم، چگونه میتوان اوصاف متعارض به یک ایزد نسبت داد؟
https://adyan.urd.ac.ir/article_96894_813e770d0400bfaea2b719c2721d2826.pdf
2019-08-23
165
179
دین زردشتی
گزارش گمانشکن
الاهیات
کلام
توحید
ثنویت
محمدرضا
عدلی
moh.adli@iauctb.ac.ir
1
استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
LEAD_AUTHOR
منابع
1
آذرفرنبغ فرخزادان (1375). ماتیکان گجستک ابالیش، به کوشش: ابراهیم میرزای ناظر، تهران: هیرمند.
2
آموزگار، ژاله (1386). «استدلال مزدیسنایی در برابر نیستخدایگویان»، در: زبان، فرهنگ، اسطوره، تهران: معین.
3
آموزگار، ژاله (1387). «چگونه اهریمن میتواند به روشنی بتازد و چرا اورمزد اهریمن را از بدکردن باز نمیدارد؟»، در: جرعه بر خاک: یادنامۀ استاد دکتر یحیی ماهیار نوابی، به کوشش: محمود جعفری دهقی، تهران: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
4
زرینکوب، عبدالحسین؛ زرینکوب، روزبه (1381). تاریخ ایران باستان (4): تاریخ سیاسی ساسانیان، تهران: سمت.
5
شاکد، شائول (1387). تحول ثنویت: تنوع آرای دینی در عصر ساسانی، ترجمه: احمدرضا قائممقامی، تهران: ماهی.
6
کریستنسن، آرتور (1378). ایران در زمان ساسانیان، ترجمه: رشید یاسمی، ویراستۀ: حسن رضایی باغبیدی، تهران: صدای معاصر.
7
کلنز، ژان (1386). «خصوصیات دین قدیم مزدایی»، در: مقالاتی دربارۀ زردشت و دین زردشتی، ترجمه: احمدرضا قائممقامی، تهران: فرزان.
8
Frenschkowski, Marco (2015). "Christianity", in: Michael Stausberg and Yuhan Sohrab-Dinshaw Vevaina (eds.), The Wiley Blackwell Companion to Zoroastrianism, USA: John Wiley & Sons. Ltd.
9
Humbach, Helmut; Faiss, Klaus (2010). Zarathushtra and His Antagonists, Wisbaden.
10
Jâmâsp-Âsânâ, H. J.; West, E. W. (1887). Shikand-Gûmânîk Vijâr: The Pazand-Sanskrit Text Together with a Fragment of the Pahlavi, Bombay.
11
Ludwig, Theodore (1986). "Monotheism", in: Mircea Eliade (ed.), Encyclopaedia of Religion, New York: Macmillan.
12
de Menasce, J. (1945). Une apologétique mazdéenne du IXe siécle : Škand-gumānīk vičār, La solution décisive des doutes, Fribourg en Suisse.
13
Vevaina, Yuhan Sohrab-Dinshaw (2015). "Theologies and Hermeneutics", in: Michael Stausberg and Yuhan Sohrab-Dinshaw Vevaina (eds.), The Wiley Blackwell Companion to Zoroastrianism, USA: John Wiley & Sons. Ltd.
14
West, E. W. (1885). Pahlavi Texts III, in: Sacred Books of the East, vol. XXIV, Oxford.
15
ORIGINAL_ARTICLE
دشتان (حیض) در دین زردشتی (بر پایه منابع فارسی) و مقایسه آن با فقه امامیه
دشتان به عنوان نوعی وضعیت جسمی و روحی مختص زنان همواره با باورها و قوانین اجتماعی و دینی خاص مواجه بوده است. یکی از نیازهای پژوهشی میانرشتهای در حوزه مطالعات زنان و ادیان، بررسی و مقایسه دیدگاهها و مقررات مربوط به دشتان در ادیان و مذاهب است. مثلاً در دین زردشتی و اسلام (شیعه امامیه) احکام و موازین متعدد و الزامآوری درباره دشتان برای زنان وضع شده است. پرسش این است که: این قوانین بر اساس چه نگاهی به زنان پدید آمده است؟ چه بایدها و نبایدهایی را بر زنان تحمیل میکند؟ و نکات مشترک و متفاوت آنها کدام است؟ میتوان گفت مقررات دشوار مربوط به پرهیزهای زنان در ایام حیض و آداب مفصل تطهیر پس از ایام حیض در دین زردشتی در قیاس با احکام حیض و حائض در فقه امامیه بسیار فربه و پرشاخ و برگ است. این جستار با روش توصیفیتحلیلی و از طریق بررسی احکام و قواعد فقهی مرتبط با دشتان در دین زردشتی و فقه امامیه چگونگی و چرایی آنها را تحلیل و تبیین میکند.
https://adyan.urd.ac.ir/article_96895_2a995371f7174a5d1f416f788a204205.pdf
2019-08-23
181
205
حیض
دشتان
زن
دین زردشتی
شیعه امامیه
سیده فاطمه
زارع حسینی
zareh-h@um.ac.ir
1
استادیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
طاهره
رحیم پور ازغدی
rahimpoor@um.ac.ir
2
استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
منابع
1
آسیموف، آیزاک (1364). اسرار مغز آدمی، ترجمه: محمود بهزاد، تهران: علمیفرهنگی.
2
ارداویرافنامه (1390). تصحیح: فیلیپ ژینیو، ترجمه و تحقیق: ژاله آموزگار، تهران: معین و انجمن ایرانشناسی فرانسه، چاپ چهارم.
3
انصاری، شیخ مرتضی (بیتا). الطهارة، بیجا: بینا.
4
اوستا (1370). گزارش و پژوهش: جلیل دوستخواه، تهران: مروارید، ج2.
5
اوشیدری، جهانگیر (1386). دانشنامه مزدیسنا، تهران: مرکز، چاپ چهارم.
6
حائری، میرزا حسن (1392). احکام الشیعة، کویت: مکتبة الامام جعفر الصادق (ع).
7
حجازی، بنفشه (1385). زنِ تاریخ: جایگاه زن در ایران باستان، تهران: قصیدهسرا.
8
خمینی، روحالله (1369). رساله توضیح المسائل، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
9
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1387). مفردات الفاظ القرآن الکریم، ترجمه: حسین خداپرست، قم: نوید اسلام.
10
روایات داراب هرمزدیار (بیتا). به کوشش: رستم اونوالا، بمبئی: بینا.
11
روایت امید اشوهیشتان (1376). ترجمه: نزهت صفای اصفهانی، تهران: مرکز.
12
روایت پهلوی (1367). ترجمه: مهشید میرفخرایی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
13
زرلکی، شهلا (1395). زنان، دشتان و جنون ماهانه، تهران: نشر چرخ.
14
زهانی، معصومه (1393). بررسی تطبیقی جایگاه زن و ازدواج در دین زردشتی و فقه امامیه، پایاننامه کارشناسی ارشد الاهیات (ادیان و عرفان تطبیقی)، استاد راهنما: مهدی حسنزاده، مشهد: دانشگاه فردوسی.
15
سیوطی، عبدالرحمان بن ابی بکر (1404). الدر المنثور فی تفسیر المأثور، قم: انتشارات آیتالله مرعشی نجفی.
16
شایست ناشایست (1369). آوانویسی و ترجمه: کتایون مزداپور، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
17
صادقی، فاطمه (1392). جنسیت در آرای اخلاقی: از قرن سوم پیش از اسلام تا قرن چهارم هجری، تهران: نگاه معاصر.
18
طباطبایی، محمدحسین (1345). المیزان فی تفسیر القرآن، تهران: مؤسسه مطبوعات دار العلم، چاپ دوم، ج3.
19
طباطبایی، محمدحسین (1395). زن در قرآن، قم: هاجر.
20
طبری، محمد بن جریر (بیتا). جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیجا: بینا.
21
فرنبغ دادگی (1369). بندهش، گزارش: مهرداد بهار، تهران: توس.
22
فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی (1373). التفسیر الصافی، تصحیح: حسین اعلمی، تهران: مکتبة الصدر.
23
قادری، حاتم؛ صادقی، فاطمه (1384). «قدرت و جنسیت در اخلاق و فقه زرتشتی دوره ساسانی»، در: فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا، س15، ش55، ص139-166.
24
قرشی، علیاکبر (1375). قاموس قرآن، تهران: دار الکتب الاسلامیة.
25
کاکای افشار، علی (1387). «مادگان هزار دادستان، کتاب هزار رأی (16)»، در: مجله کانون وکلا، ش200 و 201، ص85-112.
26
کتاب پنجم دینکرد (1386). ترجمه و تعلیقات: ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: معین.
27
کرکی، علی بن حسین؛ حلی، حسن بن یوسف (بیتا). جامع المقاصد فی شرح القواعد، بیجا: بینا.
28
گواهی، زهرا (1369). «میر ابوالقاسم میرفندرسکی»، در: مشکوة، ش29، ص58-77.
29
مجلسی، محمدباقر (1403). بحار الانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
30
مزداپور، کتایون (1371). زن در آیین زردشتی، بیجا: نوید (آلمان).
31
مزداپور، کتایون (1383). داغ گل سرخ و چهارده گفتار دیگر درباره اسطوره، تهران: اساطیر.
32
مفید، محمد بن نعمان (1413). احکام النساء، بیجا: المؤتمر العالمی الالفیة.
33
نجفی، محمد بن حسن (1395). جواهر الکلام، تهران: المکتبة الاسلامیة.
34
نوری، حسین بن محمد تقی (1373). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم: مؤسسة آل البیت (ع).
35
هولم، جین؛ بوکر، جان (1384). زن در ادیان بزرگ جهان، ترجمه: علی غفاری، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
36
Saddar Nadr and Saddar Bundahesh (1909). Edited by Ervad Bamanji Nasarvanji Dhabhar, The Trustees of the Parsee Punchayet Funds and Propertis.
37
ORIGINAL_ARTICLE
مفهوم «خرد» در یهودیت و کیش زردشتی رویکردی مقایسهای بر پایه عهد عتیق و گاهان
این مقاله مفهوم «خرد» را میکاود و آن را در دو دین یهودی و زردشتی با تکیه بر عهد عتیق و گاهان بررسی میکند. در عهد عتیق در سه کتاب سِفر تکوین مخلوقات، داستانایوبو نیز امثالسلیمان به موضوع خرد برمیخوریم، اما در گاهان شواهد بیشتری درباره خرد وجود دارد تا نگرش زردشتیان در این موضوع را برای ما روشن کند. با کنار هم قراردادن این شواهدِ متنی در باب مفهومی واحد (خرد) میتوان جایگاه این انگاره را در دین یهودی و زردشتی تبیین و با هم مقایسه کرد. همانند دین زردشتی، در یهودیت نیز به حکمت عملی توصیه شده است، اما این دو دین در آفرینش خرد با هم همرأی نیستند؛ برای شخص زردشتی از ابتدای آفرینش مقدر شده است که خردمند باشد اما در دین یهود آدمی در نتیجه ارتکاب گناه صاحب خرد میشود.
https://adyan.urd.ac.ir/article_96896_a4964bf5011f8d882ea652a8e5538a3f.pdf
2019-08-23
207
219
خرد
یهودیت
زردشتی
عهد عتیق
گاهان
ندا
اخوان اقدم
n.akhavanaghdam@aria.ac.ir
1
استادیار گروه تاریخ هنر، پژوهشکده هنر
LEAD_AUTHOR
فریبا
شریفیان
f.sharifian@richt.ir
2
استادیار گروه زبانهای باستانی و متون کهن، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور
AUTHOR
منابع
1
آموزگار، ژاله (۱۳۸۶). «خردورزی در دین زردشتی»، در: زبان، فرهنگ، اسطوره، تهران: معین.
2
اخوان اقدم، ندا (1387) «اهمیت خرد در باور زردشتی با توجه به متون فارسی میانه»، در: مجموعه مقالات نخستین همایش ملی زبانشناسی، کتیبهها و متون، به کوشش: ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.
3
بندهش فرنبغدادگی (1369). ترجمه: مهرداد بهار، تهران: توس.
4
حسندوست، محمد (۱۳۹۳). فرهنگ ریشهشناختی زبان فارسی، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
5
کتاب ایوب، منظومۀ آلام ایوب و محنتهای او از عهد عتیق (1386). گزارش فارسی: قاسم هاشمینژاد، تهران: هرمس.
6
کتاب مقدس: عهد عتیق و عهد جدید (1380). ترجمه: فاضلخان همدانی، ویلیام گلن، هنری مرتن، تهران: اساطیر.
7
گاتها: سرودهای زرتشت (۱۳۷۷). ترجمه: ابراهیم پورداوود، تهران: اساطیر.
8
گزیدههای زادسپرم (1366). ترجمه: محمدتقی راشد محصل، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
9
متون پهلوی (1371). ترجمه: سعید عریان، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی.
10
مینوی خرد (1379). ترجمه: احمد تفضلی، تهران: توس.
11
نداف، ویدا (۱۳۹۳). «نقش و جایگاه خرد در متون باستانی ایران»، در: زبانشناخت، س5، ش1، ص۱۸۹-۱۹۹.
12
نیبرگ، هنریک ساموئل (۱۳۵۹). دینهای ایران باستان، ترجمه: سیفالدین نجمآبادی، تهران: مرکز ایرانی مطالعه فرهنگها.
13
Bartholomae, Ch. (1961). Altiranisches Wörterbuch, Berlin, Walter de Gruyter & co.
14
Gordon, A. R. (2003). “Wisdom”, in: Encyclopedia of Religion and Ethics, ed. J. Hastings, London, T&T Clark, pp. 742-747.
15
Kent, R.G. (1953). Old Persian, New Haven: American Oriental Society.
16
Mackenzie, D. N. (1971). A Concise Pahlavi Dictionary, London: Oxford University Press.
17
Nyberg, H. S. (2003). A Manual of Pahlavi, Tehran: Asatir.
18
Rudolph, K. (1987). “Wisdom” tr. M. J. O’ Conell, The Encyclopedia of Religion, ed. M. Eliade, New York: Macmillan Publishing Company, vol. XV, pp. 393-401.
19
Škand-Gumanik Vicar, La Solution Decisive des Doutes, Mardan Farrokh (1945). tr. Jean de Menasce, Librairie de l’universite.
20
ORIGINAL_ARTICLE
تصور از خدا در الاهیات پساهولوکاست یهودی
از جمله مهمترین اتفاقاتی که تأثیر بسزایی در تحولات الاهیاتی قرن بیستم داشت، فاجعه بزرگ هولوکاست بود؛ تا جایی که الاهیات و حتی جهان را به قبل و بعد از هولوکاست تقسیمبندی میکنند. چنین رخداد مهمی تصور از خدای سنتی را به پرسش کشید و الاهیدانان یهودی و مسیحی را بر آن داشت تا در تبیین و توجیه این رویداد و نقش خدا در جهان، مفاهیم و تلقیهای تازهای از خدا مطرح کنند. در این مقاله کوشیدهایم با رویکردی پدیدارشناسانه، پاسخهای برخی از مهمترین الاهیدانان یهودی به پیامدهای الاهیاتی هولوکاست و تصور از خدا در الاهیات پساآشویتس یهودی را، در قالب پاسخهای سنتی و مدرن، بررسی و نقد کنیم.
https://adyan.urd.ac.ir/article_96898_2f18942b1e9dc7c7f7576f01e8735e67.pdf
2019-08-23
221
240
هولوکاست
خدا
شر
الاهیات یهود
یهودیستیزی
یهودیتستیزی
محمدعرفان
جابری زاده
erfanjaberi1981@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مطالعات تطبیقی ادیان، گرایش الاهیات مسیحی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم
LEAD_AUTHOR
علی
شهبازی
shahbazi@urd.ac.ir
2
استادیار گروه ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم
AUTHOR
منابع
1
پورمحمدی، نعیمه؛ فصیحی، میثم (1396). «ارزیابی تئودیسه اعتراض در پاسخ به مسئله شر»، در: فلسفه دین، س14، ش3، ص609-631.
2
پورمحمدی، نعیمه (1392). «دو تئودیسه بدیع در کتاب ایوب»، در: هفت آسمان، ش59، ص143-161.
3
شختر، حییم؛ نیومن، اریه؛ بئر، اهرون؛ سولا، میم ز.؛ اشمیدت، شلمو (1977). واژههای فرهنگ یهود، سردبیر ترجمه: منشه امیر، اورشلیم: انجمن جوامع یهودی تلآویو اسرائیل.
4
شمس، محمد (1387). الاهیات هولوکاست: هفت دیدگاه کلامی پیرامون هولوکاست، سوئد: کتاب ارزان.
5
قنبری، بخشعلی؛ مهدیه، فاطمه (1389). «شخینا در قبالا»، در: پژوهشنامه ادیان، س4، ش8، ص57-75.
6
کتاب مقدس (2002). انگلستان: انتشارات ایلام.
7
کوشنر، هارولد (1996). به سلامتی زندگی: بزرگداشتی از وجود و اندیشه یهود، برگردان: پیمان اخلاقی، کالیفرنیا: انتشارات سیامک.
8
ویزل، الی (1387). شب، ترجمه: نینا استوار مسرت، لوسآنجلس: بنیاد جامعه دانشوران، نسخه اینترنتی.
9
Berenbaum, Michael (2001). "Theological and Philosophical Response", in: Walter, Laqueur (Editor), Tydor Baumel Judith (Associate Editor), Holocaust Encyclopedia, New Haven and London: Yale University Press.
10
Birnbaum, Philip (1995). Encyclopedia of Jewish Concepts, New York: Hebrew Publishing Company.
11
Blumenthal, David R. (1993). Facing the Abusing God: A Theology of Protest, Westminster: John Knox Press.
12
Braiterman, Zachary (1998). God after Auschwitz: Tradition and Change in Postholocaust Jewish Though, Princeton University Press.
13
Fackenheim, Emil (1987). "Holocaust", in: Arthur A. Cohen & Poul Mendes-Flohr, Contemporary Jewish Religious Thought: Original Essays on Critical Concepts, Movements and Beliefs, New York: The Free Press a Division of Macmillan Inc.
14
Frame, John M. (1994). A Pologetics to the Glory of God, P and R Publication.
15
Fred Alford, Charles (2009). After The Holocaust: The Book of Job, Primo Levi, and the Path to Affliction, New York: Cambridge University Press.
16
Greenberg, Gershon (2005). "Holocaust in American Jewish Philosophy", in: Glenda Abramson, Encyclopedia of Modern Jewish Culture, Vol. 1, London & New York: Routledge, This edition published in the Taylor & Francis e-Library, 2006.
17
Grigg, Richard (1966). Gods after God: an Introduction to Contemporary Radical Theologies, State University of New York Press.
18
Haught, John F. (2018). God after Darwin: A Theology of Evolution, New York: Routledge.
19
Jonas, Hans (1996). Mortality and Morality: A Search for the Good after Auschwitz, Northwestern University Press.
20
Katz, Steven T. (2000). "Holocaust, Judaic Theology and", in: Jacob Neusner, Alan Avery-Peck, William Scott Green, in: Encyclopedia of Judaism, Vol. 1, Brill, Leiden, Boston, Koln.
21
Katz, Steven T. (2005). "Holocaust, the Jewish Theological Responses", in: Lindsay Jones, Encyclopedia of Religion, second edition, vol. 6, Macmillan reference USA, An Imprint of Thomson Gale.
22
Katz, Steven T. (2007). "Jewish Face after the Holocaust", in: Fred Skolnik & Michael Berenbaum, Encyclopaedia Judaica, Second Edition, vol. 9, Kater Publishing House.
23
Katz, Steven T.; Shlomo, Biderman; Greenberg, Gershon (2007). Wrestling with God: Jewish Theological Responses during and after the Holocaust, Oxford University Press.
24
Koresh, Sara E.; Hurvitz, Mitchel M. (2006). "Anti- Judaism, Anti-Semitism", in: Encyclopedia of Judaism, New York: Chek Mark Books.
25
Kushner, Harold (2001). When bad Things Happen to Good People, New York: Schoken Books.
26
Langton, Daniel R. (2011). "God the Past and Auschwitz, Jewish Holocaust Theologians Engagement with History", in: Holocaust Studies: a Journal of Culture and History, Vol. 17, No. 1, pp. 29-62, Vallentine Mitchell, London.
27
Maccoby, Hyam (1987). "Anti-Judaism and Antisemitism", in: Arthur Cohen & Poul Mendes-Flohr, Contemporary Jewish Religious Thought: Original Essays on Critical Concepts, Movements and Beliefs, New York: The Free Press a Division of Macmillan Inc.
28
Pinder Ashender, Elizabeth (2011). "How Jewish Thinkers Come to Terms with the Holocaust", in: European Journal of Theology, vol. 20.
29
Pramuk, Christopher (2017). "Making Sanctuary for Divine: Exploring Melissa Raphael's Holocaust Theology", Studies in Christian-Jewish Relations: The Electronic Journal of the Council of Centers on Jewish Christian Relations, Vol. 12, No. 1, Published by Boston College.
30
Ramras-Rauch, Gila; Michman, Joseph (1985). Facing the Holocaust: Selected Israeli Fiction, USA: The Jewish Publication Society.
31
Raphael, Melissa (2003). The Female Face of God: A Jewish Feminist Theology of the Holocaust, New York: Routledge, (This edition published in the Taylor and Francis e-Library, 2005).
32
Raphael, Melissa (2006). "The Kiss of The Shekinah", in: Temenos-Nordic Journal of Comparative Religion, The Finnish Society for the study of Religion, Vol. 42, No. 1, pp. 93-110.
33
Rubenstein, Richard (1966). After Auschwitz: Radical Theology and Contemporary Judaism, the Bobbs-Merrill Company, Inc• Indianapolis • New York • Kansas City.
34
Rubenstein, Richard L. (1970). Morality and Eros, New York: Mc Graw-Hill.
35
Rubenstein, Richard L.; Roth, John K. (1987). Approaches to Auschwitz: The Holocaust and Its Legacy, Westminster John Knox Press, (422 page), 2003 (499 pages).
36
Shervin, Byron L. (1987). "Theodicy", in: Arthur A. Cohen & Paul Mendes-Flohr, 20th Century Jewish Religious Thought: Original Essays on Critical Concepts, Movements, and Beliefs, First JPS edition, Philadelphia: The Jewish Publication Society.
37
Vermes, Pamela (2005). "Buber Martin", in: Glenda Abramson, Encyclopedia of Modern Jewish Culture, Vol. 1, London & New York: Routledge, This edition published in the Taylor & Francis e-Library, 2006.
38
Wiesel, Elie (1982). Night, New York: Bantam Books.
39