ORIGINAL_ARTICLE
بررسی معیارهای حقانیت ادیان
آیا اساساً معیاری برای سنجش حقانیت ادیان وجود دارد؟ در این نوشتار به سه رویکرد اشاره میشود: رویکرد نخست که بحث از حقانیت را بیمعنا میداند. زیرا برای دین هیچگونه کارکرد مثبتی قائل نیست؛ رویکرد دوم که تنها با معیارهای دروندینی به بحث حقانیت میپردازد. این رویکرد دو معیار برای حقانیت ارائه میدهد که عبارتاند از تجلی یا تجسد منحصر به فرد خدا در یک دین خاص و دیگری منشأ وحیانی داشتن آموزههای یک دین. هر دوی این معیارها نیز نقد شده، ناکارآمدی آنها بیان خواهد شد. بیشترین بحث این نوشتار به رویکرد سوم میپردازد که همان بررسی و نقد معیارهای بروندینی است. ابتدا به دیدگاهی اشاره میشود که بنیانگذاران ادیان را معیار سنجش حقانیت آنها میداند. سپس به تفصیل درباره اینکه چه جنبهای از شخصیت بنیانگذاران میتواند معیار باشد بحث میشود. معیار بعدی که به آن پرداخته میشود معیار آموزههای ادیان است که درباره عقلانی بودن، انسجام داشتن، اثباتپذیری، کارکرد مثبت داشتن، جامع بودن و مطابق با واقع بودن آموزهها به تفصیل بحث میشود و میزان کارآیی هر یک از آنها را بررسی میکنیم. در نهایت به این نتیجه میرسیم که اگر کسی برای ادیان منشأ الوهی قائل نباشد و آنها را صرفاً امور بشری بداند طبعاً معیارهای کارکردگرا در اینجا میتواند کاربرد داشته باشد، اما کسانی که برای ادیان منشأ الاهی قائل هستند طبعاً بر معیارهای وحی و تجربه دینی بنیانگذاران تأکید میکنند. اما به این نکته باید توجه داشت که این معیارها مانعهالجمع نیستند و میتوان گفت هر دینی که در مقام سنجش بتواند به بیشترین معیارها پاسخ دهد حقانیت ببشتری خواهد داشت.
https://adyan.urd.ac.ir/article_111491_077a852de68b6e3ad5d4c70597c765be.pdf
2015-02-20
9
30
دین
حقانیت دین
معیار دروندینی
معیار فرادینی
کارکرد
حسن
قنبری
hasanganbari@gmail.com
1
دانشیار گروه فلسفه و حکمت، دانشگاه ایلام.
AUTHOR
محمدحسین
زارعی محمودآبادی
h.zaree@gmail.com
2
دانشجوی دکتری دین پژوهی، دانشگاه ادیان و مذاهب - مربی
LEAD_AUTHOR
باربور، ایان (1374). علم و دین، ترجمه: بهاءالدین خرمشاهی، چاپ دوم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
1
ناس، جان بایر (1385). تاریخ جامع ادیان، ترجمه: علیاصغر حکمت، چاپ شانزدهم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
2
برانتل، جرج (1381). آیین کاتولیک، ترجمه: حسن قنبری، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
3
پترسون، مایکل و ... (1366). عقل و اعتقاد دینی، ترجمه: احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: انتشارات طرح نو.
4
جوادی آملی، عبدالله (1375). رحیق مختوم، بخش دوم از جلد اول، قم: نشر اسراء.
5
جوادی آملی، عبدالله (1387). تفسیر انسان به انسان، چاپ چهارم، قم: نشر اسراء.
6
رستمیان، محمدعلی (1390). دین و قرائتپذیری، قم: نشر ادیان.
7
طباطبایی، محمدحسین (بیتا). بدایةالحکمه، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
8
محمدی، علی (بیتا). شرح کشف المراد، قم: انتشارات دار الفکر.
9
مکگراث، الستر (1385). در آمدی بر الاهیات مسیحی، ترجمه: عیسی دیباج، نشر کتاب روشن.
10
ملکیان، مصطفی (1389). حدیث آرزومندی، تهران: انتشارات نگاه معاصر.
11
ملکیان، مصطفی (1385). مهر ماندگار، تهران: انتشارات نگاه معاصر.
12
نصر، سید حسن (1380). معرفت و امر قدسی، ترجمه: فرزاد حاجیمیرزایی، تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
13
هوردرن، ویلیام (1368). راهنمای الاهیات پروتستان، ترجمه: طاطهوس میکائیلیان، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
14
هیک، جان (1376). فلسفه دین، ترجمه: بهزاد سالکی، تهران: انتشارات بینالمللی الهدی.
15
Clifford, William (1887). Lectures and Essays, ed. Leslie Stephen and Frederick Pollock, London: Macmillan and Co.
16
Glyn, Richards (1989). Towards a Theology of Religions, New York: Routledge.
17
Helm, Paul (1999). Faith and Reason, oxford, New York: Oxford University Press.
18
Hick, John (1985). Problems of Religious, Pluralism, New York: st. Martin's Press.
19
Smith, Wilfred Cantwell (1962). The Meaning and End of Religion, New York and London.
20
Smith, Wilfred Cantwell (1967). Question of Religious Truth, London: Victor Gollancz Ltdt.
21
Swinbern, Richard (2005). Faith and Reason, Clarendon press, oxford.
22
ORIGINAL_ARTICLE
نمادگرایی در متن مقدس با تکیه بر عدد هفت در آیه هفتآسمان و مکاشفه یوحنا
دینپژوهی تطبیقی از علوم نوینی است که بیش از یک سده از عمر آن نمیگذرد. پس از ظهور دینپژوهی تطبیقی به عنوان یک رشته علمی، عرصههای وسیعی برای بروز و ظهور این رویکرد جدید در پژوهش مطرح شد. یکی از این عرصهها الاهیات تطبیقی با تمامی زیرموضوعاتش است. در این مقاله نخست به اصل وجود نمادگرایی در کتاب مقدس و قرآن اشاره کوتاهی میکنیم و در ادامه به بررسی تطبیقی معنای نمادین عدد هفت در مکاشفه یوحنا در عهد جدید و «هفتآسمان» مذکور در قرآن خواهیم پرداخت. حاصل آنکه چون محققان مسلمان کمتر به مطالعات با رویکرد بروندینی و حتی برونرشتهای پرداختهاند، مجال چندانی برای برداشت نمادین از این عدد رخ نداده، اما در نوشتههای محققان غربی با توجه به اقبال به این رویکرد، که با زمینههای تاریخی ویژهای همراه بوده است، دریافت نمادین از این عدد به وفور به چشم میخورد. اما در مجموع با یک بررسی تطبیقی میتوان به این نتیجه رسید که هر دو کتاب، دستکم از نظر بسیاری از مفسران و محققان، عدد «هفت» را در یکی از دو معنا یعنی «کمال» یا «کثرت» به کار بردهاند. در این نوشته در پی بررسی نمادگرایی در قرآن و کتاب مقدس و به صورت خاص بررسی تطبیقی معنای نمادین عدد هفت در «هفت آسمان» قرآن و مکاشفه یوحنا خواهیم بود.
https://adyan.urd.ac.ir/article_112910_616f85b065efe2a018c41fd7c94782ac.pdf
2014-08-23
31
48
تأویل
هفت
هفت آسمان
مکاشفه
قرآن
کتاب مقدس
قاسم
پورحسن
ghasemputhasan@gmail.com
1
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
محمدصادق
احمدی
ms.ahmady@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری دینپژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب
LEAD_AUTHOR
زینب
فروزفر
zforoozfar@gmail.com
3
دانشجوی دکتری دین پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
کتاب مقدس.
1
اپستاین، ایزیدور (1385). یهودیت بررسی تاریخی، ترجمه: بهزاد سالکی، تهران: مؤسسه حکمت و فلسفه ایران.
2
ربی نخمان (بیتا). گنجینهای از صدق، ترجمه: داوید میشمرتی، بیجا.
3
سلیمانی، حسین (1384). عدالت کیفری در آیین یهود، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
4
سیر تحولات اجتماعی و مذهبی ملت یهود (2005). ترجمه: گادی (بهرام) آقالرپور، چاپ اول، لوسآنجلس.
5
شولتز، ساموئل (بیتا). عهد عتیق سخن میگوید، ترجمه: مهرداد فاتحی، بیجا.
6
شییرا، ادوارد (1341). الواح بابل، ترجمه: علیاصغر حکمت، تهران.
7
گرینستون، جولیوس (1387). انتظار مسیحا در آیین یهود، ترجمه: حسین توفیقی، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
8
مجتبایی، فتحالله (1367). «آدم در یهودیت»، در: دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، ج1، زیر نظر: کاظم موسی بجنوردی.
9
ناس، جان بایر (1387). تاریخ جامع ادیان، ترجمه: علیاصغر حکمت، تهران: علمی و فرهنگی.
10
نیوبگین، لسلی (بیتا). گناه و نجات، بیجا.
11
Lacocque, Andre' (1987). "Sin and Guilt", Encyclopedia of Religion, Lindsay Jones, second edition, USA: Macmillan Reference
12
Ausbel, Nathan (1964). The Book of Jewish knowledge, New York: Crown pub.
13
Bennett, W. H. (1962). "Sin (Hebrew and Jewish)", in: James Hastings, the Encyclopedia of Religion and Ethics, New York: Edinburgh.
14
Brandon, S. G. F. (1973). "Sin and Salvation" in: Philip Wiener, Dictionary of the History of Ideas, New York: Seribners Son.
15
Burnside, Jonathan P. (Jonathan Patrick) (2003). "The Signs of Sin", London and New York: Sheffield Academic Press.
16
Cohn-Sherbok, Dan (2003). Judaism: History, Belief and Practice, London: Routledge.
17
Lange, Nicholas De (2000). An Introduction to Judaism, Cambridge University Press.
18
Lipinski, Edward (2007)."Sin", in: Encyclopaedia Judaica, Skolnik Fred (editor in chief), Michael Berenbaum, second edition, Macmillan Reference USA.
19
Sherwin, Byron L. (2007). Studies in Jewish Theology, London: Vallentine Mitchell.
20
Unterman, Alan (1990). Jews, London & New York: Routledge.
21
ORIGINAL_ARTICLE
سیر تحول مفهومی گناه در کتاب مقدس عبری
بررسی مفهومی گناه در کتاب مقدس عبری به جهت داشتن وسعت معنایی اهمیت دارد. این واژه در دورههای متناوب یهودیت، منعکسکننده باورهای مرکزی و ارزشهای اصولی است. برای به دست آوردن مفهوم این واژه در کتاب مقدس عبری باید آن را در دوران نگارش کتاب مقدس بررسی کرد که طبق آن تحولات مختلف معنایی از گناه به دست میآید. گناه در دوران اولیه یهودی کاملاً اینجهانی بوده، انجام دادن چیزی است که خداوند از آن خرسند نیست و ملاک ناخرسندی نیز در فهم بشر نمیگنجد. از دوران پادشاهان تا پیش از ویرانی معبد، تخلف از دستورهای تورات ملاک و معیار گناه بوده و خطا نسبت به همنوع همچون فساد اجتماعی، اجرا نکردن عدالت و استثمار توده مردم نیز گناه به شمار میرود. بعد از ویرانی معبد، تأکید تورات صرفاً بر گناه فردی نیست، بلکه علاوه بر آن، آنچه بر حسب عقل و اجتماع نیز گناه دانسته شده وارد این مقوله میشود. در واقع، میتوان گفت گناه، طبق کتاب مقدس عبری، به صورت تدریجی و در دورانهای مختلف تکامل معنایی یافته که با بررسی سیر تاریخی نگارش کتاب مقدس میتوان تحولات معنایی گناه در یهودیت را تبیین و تفسیر کرد.
https://adyan.urd.ac.ir/article_111460_04c43f9e2244b9703cc3f16261cea082.pdf
2014-08-23
49
66
گناه
یهودیت
کتاب مقدس عبری
یهوه
تورات
ویرانی معبد
سید مرتضی
میرتبار
smmb_110@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری مطالعات تطبیقی ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب.
LEAD_AUTHOR
حسین
سلیمانی
ho.soleimani@gmail.com
2
استادیار گروه ادیان ابراهیم، دانشگاه ادیان و مذاهب قم.
AUTHOR
احسان
جندقی
ehsan.jandaghy@gmail.com
3
دانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب.
AUTHOR
کتاب مقدس.
1
اپستاین، ایزیدور (1385). یهودیت بررسی تاریخی، ترجمه: بهزاد سالکی، تهران: مؤسسه حکمت و فلسفه ایران.
2
ربی نخمان (بیتا). گنجینهای از صدق، ترجمه: داوید میشمرتی، بیجا.
3
سلیمانی، حسین (1384). عدالت کیفری در آیین یهود، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
4
سیر تحولات اجتماعی و مذهبی ملت یهود (2005). ترجمه: گادی (بهرام) آقالرپور، چاپ اول، لوسآنجلس.
5
شولتز، ساموئل (بیتا). عهد عتیق سخن میگوید، ترجمه: مهرداد فاتحی، بیجا.
6
شییرا، ادوارد (1341). الواح بابل، ترجمه: علیاصغر حکمت، تهران.
7
گرینستون، جولیوس (1387). انتظار مسیحا در آیین یهود، ترجمه: حسین توفیقی، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
8
مجتبایی، فتحالله (1367). «آدم در یهودیت»، در: دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، ج1، زیر نظر: کاظم موسی بجنوردی.
9
ناس، جان بایر (1387). تاریخ جامع ادیان، ترجمه: علیاصغر حکمت، تهران: علمی و فرهنگی.
10
نیوبگین، لسلی (بیتا). گناه و نجات، بیجا.
11
Lacocque, Andre' (1987). "Sin and Guilt", Encyclopedia of Religion, Lindsay Jones, second edition, USA: Macmillan Reference
12
Ausbel, Nathan (1964). The Book of Jewish knowledge, New York: Crown pub.
13
Bennett, W. H. (1962). "Sin (Hebrew and Jewish)", in: James Hastings, the Encyclopedia of Religion and Ethics, New York: Edinburgh.
14
Brandon, S. G. F. (1973). "Sin and Salvation" in: Philip Wiener, Dictionary of the History of Ideas, New York: Seribners Son.
15
Burnside, Jonathan P. (Jonathan Patrick) (2003). "The Signs of Sin", London and New York: Sheffield Academic Press.
16
Cohn-Sherbok, Dan (2003). Judaism: History, Belief and Practice, London: Routledge.
17
Lange, Nicholas De (2000). An Introduction to Judaism, Cambridge University Press.
18
Lipinski, Edward (2007)."Sin", in: Encyclopaedia Judaica, Skolnik Fred (editor in chief), Michael Berenbaum, second edition, Macmillan Reference USA.
19
Sherwin, Byron L. (2007). Studies in Jewish Theology, London: Vallentine Mitchell.
20
Unterman, Alan (1990). Jews, London & New York: Routledge.
21
ORIGINAL_ARTICLE
الاهیات شبانی مسیحی و پاسخ به مسئلۀ شر
«الاهیات شبانی» قسمی از الاهیات نقلی مسیحی است که وظیفه انتقال عشق و مراقبت الاهی به تمام نیازمندان را بر عهده دارد. الاهیاتی است که نَسَب خود را به مسیح و پولس، در حکم شبانان مردم، میرساند و بنای خود را بر الگوی زندگی شبانی مسیح میگذارد. طبیعی است که مسئلۀ شر در لباس مسئلهای منطقی و فلسفی برای این الاهیات جلوهگر نمیشود، چراکه الاهیات شبانی رسالت مدافعهجویانهای را بر عهده نگرفته است. اما مسئلۀ شر به شکل دیگری با نام مسئلۀ شبانی شر در این الاهیات ظاهر میشود؛ به این معنا که انسانها وقتی در زندگی با شرور مواجه میشوند، احساس گوسفندانِ بیشبانی را خواهند داشت که بیپناه و ناامن رها شدهاند. آنها، که انتظار مراقبت و امنیت از خدای عاشق و خیرخواه خود دارند، با بروز شر در آستانه بیاعتمادی و ناامیدی از خدا قرار میگیرند. الاهیات شبانی در پاسخ به این مسئله با توجه به الگوی عیسی مسیح، اندیشهها و راهکارهای مفید و کارگشایی دارد. یادآوریِ عشق و مراقبت خدا، به کار بستن زبان عواطف، گوش دادن فعال، تصحیح انگارههای نادرست دربارۀ رنج و ترویج انگارههای درست دربارۀ رنج، ارائۀ راهکارهایی برای اجابت دعا و تأکید بر آیین تدهین بیماران و محتضران، از جمله پاسخهای الاهیات شبانی به مسئلۀ شر است.
https://adyan.urd.ac.ir/article_111501_d29b77c480c8295aae9e306399e30cb1.pdf
2014-08-23
67
88
مسئلۀ شر
الاهیات شبانی مسیحی
مسئلۀ شبانی شر
مسئلۀ اگزیستانسی شر
الاهیات مبتنی بر کتاب مقدس
نعیمه
پورمحمدی
naemepoormohammadi@yahoo.com
1
استادیار گروه فلسفه دین، دانشگاه ادیان و مذاهب
LEAD_AUTHOR
کلارک، جیمز (1389). بازگشت به عقل، ترجمه: نعیمه پورمحمدی و مهدی فرجی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
1
Adams, Marilyn McCord (1986). "Redemptive Suffering: Christian Solution to the Problem of Evil," in: Rationality, Religious Belief and Moral Commitment, edited by Robert Audi and William J.Wainwright.
2
Alcorn, Randy (2009). If God Is Good: Faith in the Midst of Suffering and Evil, Multnomah Books.
3
Blocker, Henri (2005). Evil and the Cross: An Analytical Look at the Problem of Pain, Kregel Academic & Professional.
4
Bridges, Jerry (2008). Trusting God: Even When Life Hurts, Nav Press.
5
Carson, D. A. (2006). How Long, O Lord? Reflections on Suffering and Evil, Baker Academic.
6
Craig, William (1990). No Easy Answers: Finding Hope in Doubt, Failure, and Unanswered Prayer, Moody Pr.
7
Currid, John (2004). Why Do I Suffer? Suffering and the Sovereignty of God, Christian Focus.
8
Eareckson Tada Joni & Steven Estes (2000). When God Weeps: Why Our Sufferings Matter to the Almighty, Zondervan.
9
Feinberg, John S. (2004). The Many Faces of Evil: Theological Systems and the Problems of Evil, Crossway Books.
10
Feinberg, John S. (2004). Where is God: a Personal Story of Finding God in Grief and Suffering, Nashville: Broadman & Holman.
11
Feinburg, John S. (1997). Deceived by God: A Journey through the Experience of Suffering, Good News Publishers.
12
Ferguson, Sinclair (2013). Deserted By God? Hope for All Who Do not Sense the Lord's Sustaining Presence during Life's most Troublesome Times, Banner of Truth.
13
Hauerwas, Stanley (1994). God, Medicine and Suffering, Wm. B. Eerdmans Publishing Company.
14
Hedah, Susan K. L. (2001). Listening Ministry: Rethinking Pastoral Leadership, Fortress Press.
15
Kirkwood, Neville A. (1995). Pastoral Care in Hospitals, Australia E. J. Dwyer.
16
Loekyer, Herbert (1979). Dark Threads the Weaver Needs: The Problem of Human Suffering, Fleming H. Revell.
17
Meyer, Joyce (1992). 8 Specific Reasons ... Why Christians Suffer (Joyce Meyer Ministries), Audio Cassette.
18
Moran, Frances M. (1996). Listening: a Pastoral Style, Australia E. J. Dwyer.
19
Oestreich, George Washington (1944). “The Suffering of Believers under Grace” Th.M. thesis, Dallas Theological Seminary.
20
Rood, Rick (2000). The problem of evil- introduction, Probe Ministries.
21
Rood, Rick (2003). How can a Good God Allow Evil?, Zondervan.
22
Sproul, R. C. (1996). The Invisible Hand: Do All Things Really Work for Good, DallasWord.
23
U.S. Catholic Church (1995). Catechism of the Catholic Church, USCCB Publishing.
24
Waters, Larry J. (1997). “Reflections on Suffering in the Book of Job” in: Bib Sac 154.
25
Wolterstorff, Nicholas (1987). A Lament for a Son, Eerdmans.
26
Yancey, Philip (1992). Disappointment with God: Three Questions No One Asks Aloud, Zondervan; 1st Pbk. Ed edition.
27
Yancey, Philip (1999). When Life Hurts: Understanding God's Place in Your Pain, Multnomah Books.
28
ORIGINAL_ARTICLE
تجربههای نزدیـک به مرگ؛ بررسی چیستی و نحوه دلالت آن در اثبات حیـات پس از مـرگ
این نوشتار میکوشد ضمن پرسش از چیستی تجربههای نزدیک به مرگ و اطلاع از جزئیات و ابعاد متنوع آن، نحوه دلالت آن را در اثبات آگاهی مستقل از کالبد فیزیکی و تداوم حیات انسان پس از مرگ، محل بحث و بررسی نقادانه قرار دهد. بررسیهای به عملآمده در نهایت نشان میدهد که اگرچه هیچ ویژگی یا نوع خاصی از تجربههای نزدیک به مرگ به تنهایی نمیتواند نظریه بقا را به انتخابی موجه بدل کند، اما هنگامی که مجموعهای از ویژگیها یا انواعی از تجربههای نزدیک به مرگ با این هدف مطمح نظر قرار میگیرد، انتخاب فرضیه بقا صورت معقولتری مییابد. اما از آنجا که وقوع مرگ زیستشناختی درباره هیچ یک از تجربهگران قابل اثبات نیست، نمیتوان صرفاً با استناد به این پدیده، درباره سرانجام آگاهی انسان پس از توقف کامل و برگشتناپذیر فعالیتهای مغزی نظریهای بنا نهاد. به این ترتیب، صرفاً میتوان روایتی حداقلی از فرضیه بقا را در باب تجربههای نزدیک به مرگ محتمل دانست. بر این اساس، فرضیه بقا به امکان وجود آگاهی فارغ از کالبد فیزیکی در انسان فرو کاسته خواهد شد. به نظر میرسد مجموعهای از شواهد و قراین ناظر به تجربه نزدیک به مرگ میتواند ما را در انتخاب این روایت محدود از فرضیه بقا موجه جلوه دهد.
https://adyan.urd.ac.ir/article_111496_328d56ef616a01a4c32d5a8fd24e83a9.pdf
2014-08-23
89
108
تجربه نزدیک به مرگ
مرگ بالینی
مرگ زیستشناختی
حیات پس از مرگ
فرضیه بقا
حمید
رضانیا
rezania110@gmail.com
1
استادیار جامعه المصطفی العالمیه
LEAD_AUTHOR
مجتبی
اعتمادی نیا
etemadinia@gmail.com
2
دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی، دانشگاه علامه طباطبایی.
LEAD_AUTHOR
کُلاک، دنیل و مارتین ریموند (1388). پرسیدن مهمتر از پاسخ دادن است، ترجمه: حمیده بحرینی، ویراسته: هومن پناهنده، چاپ دوم، تهران: هرمس.
1
مودی، ریموند (1373). نور آنسوی، ترجمه: حسین جلیلیان، چاپ اول، تهران: جمالالحق.
2
مورس، ملوین (1380). ادراکات لحظات نزدیک به مرگ و تحولات روحی آن، ترجمه: رضا جمالیان، چاپ دوم، تهران: مؤسسه اطلاعات.
3
نصیری، سهیل؛ آوینی، میترا (کارگردان) (1386). نسیمی از حقیقت، شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران.
4
نصر، سید حسین؛ لیمن، الیور (1386). تاریخ فلسفه اسلامی، جمعی از مترجمان، ویرایش اول، تهران: انتشارات حکمت، ج3.
5
Atwater, P. M. H. (2004). We Live Forever, A.R.E Press, Virginia Beach.
6
Atwater, P. M. H. (1992). "Is There a Hell? Surprising Observations about the Near- Death Experience", in: Journal of Near Death Studies, Vol. 10, No. 3: 149-160.
7
Atwater, P. M. H. (2008). "Is the after Life What We Think it is? A Challenge from Near-Death Experiences", Letter of the Editor of Atlantis rising Magazine, No. 71, sep/oct issue.
8
Blackmore, Susan (2004). Consciousness: An Introduction, Oxford University Press.
9
Bremmer, Jan. N, (2002). THE Rise and Fall of the Afterlife, London and New York, Routledge.
10
Bryant, Clifton D. and Peck, Dennis L. (eds.) (2009). Encyclopedia of Death and the Human Experience, USA: SAGE Publication.
11
Cook, Emily.w; Greyson, Bruce; Stevenson, Ian (1998)." Do any Near- Death Experiences Provide Evidence for the Survival of Human Personality after Death? ; Relevan features and Illustrative case report", in: Journal of Scientific Exploration, Vol. 12, No. 3: 377-406.
12
Elsaesser Valarino, Evelyn (1997). On the other side of Life: Exploring the Phenomenon of the Near- Death Experiences, translated by Michell Herzig Escobar, New York: Plenum Press.
13
Fox, Mark (2003). Religion, Spirituality and the Near- Death Experience, First Published, London and New York: Routledge.
14
Lakatos, Imre; Worrall, John; Currie, Gregory (eds.) (1978). The Methodology of Scientific Research Programmes, 1st Edition, Cambridge University Press, Vol. 1.
15
Moody, Raymond A. (1978). Reflection on Life after Life, Bantam edition, USA: Bantam Books.
16
Moody, Raymond (1975/2001). Life after Life: The Investigation of a Phenomenon--Survival of Bodily Death, USA: Harper Collins; The 25th Anniversary of the Classic Bestseller edition.
17
Parnia, Sam (2006). What Happens When We Die?: A Groundbreaking Study into the Nature of Life and Death, USA: Hay House.
18
Ring, K. (1980). Life at Death: A Scientific Investigation of the Near-Death Experience, New York: Coward, McCann, & Geoghegan.
19
San Filippo, David (1993). Religious Interpretations of Near-Death Experiences, available at: http://lutz-sanfilippo.com/library/counseling/lsfinde.html.
20
ORIGINAL_ARTICLE
دنیوی شدن و نظریه انتخاب عقلانی دین
نظریه انتخاب عقلانی، نظریهای است که برخی از صاحبنظران متقدم، به ویژه اقتصاددانان کلاسیک و مردمشناسان اقتصادی و اجتماعی، به آن توجه ویژه داشتهاند و صورت خام ایده انتخاب عقلانی را برخی از آنها پردازش کردهاند. تبیین رفتارهای دینی مردم در دنیای مدرن بر مبنای تبیینهای نظریه دنیوی شدن اهمیت قابل توجهی در جامعهشناسی دین داشت. اما این نظریه به علت پارهای کاستیها نمیتواند تبیین جامع و کاملی را فراهم کند. از همینرو به نظر میرسد نظریه انتخاب عقلانی، به عنوان یک رویکرد جدید در جامعهشناسی دین، میتواند برخی از کاستیهای نظریه دنیوی شدن را جبران کند. این نظریه با تبیینی که از تکثر دینی در دنیای مدرن ارائه میدهد شکل دیگری از دنیوی شدن را مطرح میکند که در خود دین بروز یافته است. این امر اهمیت ارائه نظریههای پساسکولار را افزایش داد تا امکان ارائه تبیین جامعتری از وضعیت دین در دنیای مدرن فراهم شود. بر این اساس، نظریه انتخاب عقلانی دین نشان میدهد که نقش دین در جوامع کاهش نمییابد و دین میکوشد خودش را با اقتضائات جامعه مدرن همراه کرده، در استدلالهای خود از براهین معتبر عقلی مبتنی بر بازار و سود و زیان استفاده کند.
https://adyan.urd.ac.ir/article_111499_faf38debfbfd1542ed251bed4b4ab08a.pdf
2014-08-23
109
128
نظریه انتخاب عقلانی
انتخاب عقلانی دین
دنیوی شدن
بازار دینی
پساسکولاریسم
احسان
حمیدی زاده
ehamidizadeh@gmail.com
1
دانش آموخته دکتری جامعه شناسی، دانشگاه شیراز.
LEAD_AUTHOR
مجید
موحد
mmovahed@rose.shirazu.ac.ir
2
دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه شیراز
AUTHOR
جلیلی، هادی (1383). سکولار شدن، تهران: طرح نو.
1
کرایب، یان (1386). نظریه اجتماعی مدرن، ترجمه: عباس مخبر، تهران: آگه.
2
لیتل، دانیل (1386). تبیین در علوم اجتماعی، ترجمه: عبدالکریم سروش، تهران: صراط.
3
ویلسون، برایان (1374). «جداانگاری دین و دنیا»، ترجمه: مرتضی اسعدی، در: فرهنگ و دین، تهران: طرح نو، ص124-146.
4
ویلم، ژان پل (1377). جامعهشناسی ادیان، ترجمه: عبدالکریم گواهی، تهران: مؤسسه فرهنگی- انتشاراتی تبیان.
5
همیلتون، ملکم (1381). جامعهشناسی دین، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: مؤسسه فرهنگی- انتشاراتی تبیان.
6
Backford, James (2003). Social Theory & Religion, Cambridge: Cambridge University Press.
7
Berger, Peter (1967). The Sacred Canopy, New York: Doubleday.
8
Boudon, R. (1998). Limitations of Rational Choice Theory, in: The American Journal of Sociology,3:104-112.
9
Bruce, S. (1999). Choice and Religion: a Critique of Rational Choice Theory, Oxford: Oxford University Press.
10
Bruce, S. (2002). God is Dead: Secularization in the West, Oxford: Blackwell Publishing.
11
Calhoun, Craige (2002). Contemporary Sociological Theory, Great Britain: Blackwell Publishers Ltd.
12
Collins, Randall (1997). Theoretical Sociology, New Delhi: Rawat Publications.
13
Dobbelaere, K. (1999). “Toward an Integrated Perspective of Process Related to The Descriptive Consept of Secularization”, available at: www.findarticles.com/p/articles/mi_m0SOR.
14
Elster, J. (1989). the Cement of Society, Cambridge, New York, Victoria: Cambridge University Press.
15
Finke, Roger & Iannaccone, L. (1993). “Supply-Side Explanations for Religious Change”, Annals, AAPSS, 527: 27-39.
16
Finke, Roger & Stark, R. (1988). “Religious Economies and Sacred Canopies: Religious Mobilization in American Cities, 1906”, in: American Sociological Review, 53: 41-49.
17
Finke, Roger & Stark, Rodney (1992). The Churching of America 1776-1990: Winners and Losers in Religious Economy, New Brunswick, NJ, Rutgers University Press.
18
Finke, Roger & Iannaccone, L. (1998). “Rationality and the “Religious Mind”, Economic Inquiry, 36,3: 373-389.
19
Hadden, J. (2004). “Paradigms in Conflict: Secularization and the Theory of Religious Economy”, available at: http:// religious movements.Lib.virgina.edu/lectures/secular.
20
Hechter, Michael (1997). “Religion and Rational Choice Theory”, In: Lawrence (ed.), Rational Choice Theory and Religion, New York & London: Routlege.
21
Laurence, Iannaccone (1995). "Voodoo Economics? Reviewing the Rational Choice Approach to Religion", in: Journal for Scientific Study of Religion, 34: 76-89.
22
Laurence, Iannaccone (1997a). “Introduction to the Economics of religion”, in: Journal of Economic Literature, 36,6: 1465-1496.
23
Laurence, Iannaccone (1997b). “Rational Choice: Framework for the Scientific Study of Religion”, In: L. A. Young, Theory and Religion: Summary and Assessment, New York: Routledge.
24
Laurence, Iannaccone (1991). “The Consequences of Religious Market Regulation: Adam Smith and Economics of Religion”, in: Rationality and Society, 3: 156-177.
25
Lamont, Stewart (1989). Church and State, Unensy Alliances, London: Brodley Head.
26
Lechner, Frank (2006). “Rational Choice and Religious Economies”, In: James Beckford & N. J. Demerath (eds.), Handbook of Sociology of Religion, London: Sage Publication.
27
Lehman, David (2010). “Rational Choice and the Sociology of Religion”, In: B. S. Turner, the New Blackwell Companion to the Sociology of Religion, Singapore: Blackwell.
28
Stark, R. (1994). “Rational Choice Theories of Religion”, in: The Agora Online (Newsletter of Rationality and Society Section of the American Sociological Association and the Research Committee on Rational Choice of International Sociological Association, 2(1):1-4.
29
Turner, Jonathan H. (1998). The Structure of Sociological Theory, USA: Wdsworth Publishing Company.
30
Wallace, Routh & Alison Wolf (1999). Contemporary Sociological Theory: Expanding the Classical Tradition, New Jersey: Prentice Hall.
31
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه بازتابهای اخلاقی و سبکی اندرزهای پهلوی با آثار حکمی فارسی (با تکیه بر قابوسنامه)
چکیده
در حوزه زبان و ادبیات پارسی آثار ارزشمندی وجود دارد که سرشار از چشمههای حکمت و معرفت است. آن زمان که به دنبال سرچشمههای این معارف عمیق میرویم درمییابیم که بسیاری از سرچشمههای این معارف در فرهنگ غنی ایرانزمین نهفته است و این خود گویای این است که ایرانیان باستان، به ویژه زرتشتیان، در عرصههای اخلاقی و اندرزی پیشگام و پیشقدم بودهاند؛ اما متأسفانه گذر روزگار و سختی زبان این متون، گردی از فراموشی بر روی آنها افشانده است. زدودن گرد و غبار از چهرۀ این معارف کاری درخور و شایسته و در عین حال سخت طاقتفرساست. یکی از آثار فاخر در حوزه ادبیات تعلیمی و حکمی کتاب قابوسنامه اثر عنصرالمعالی کیکاووس بن وشمگیر است که سرشار از پندها و اندرزهای اخلاقی و حکمی است و بسیاری از آنها ریشه در ایران باستان دارد. این مقاله بر آن است تا به صورت تطبیقی و درونمایهای مضامین مشترک اخلاقی را که در متون اندرزی پهلوی و قابوسنامه به کار رفته مشخص کند و سپس میزان تأثیرپذیری آنها را تعیین کرده و بازتاب آنها را نشان دهد.
کلید واژه : قابوس نامه –متون پهلوی –حکمت باستان – دین زرتشتی- اخلاقیات
https://adyan.urd.ac.ir/article_111500_b8a7facf5a4e7af4ec1f8e04bd9f694d.pdf
2014-08-23
129
146
قابوسنامه
متون پهلوی
حکمت باستان
دین زرتشتی
اخلاقیات
ناهیدالسادات
قائم مقام فراهانی
nfarahani57@yahoo.com
1
دانش آموخته دکتری فرهنگ و زبان های باستان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
LEAD_AUTHOR
میرزا ناظر، ابراهیم (1373). اندرزهای اوشنر دانا، تهران: انتشارات هیرمند.
1
بهار، محمدتقی (1379). ترجمه چند متن پهلوی، به کوشش: محمد گلبن، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
2
تفضلی، احمد (1383). تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، به کوشش: ژاله آموزگار، چاپ دوم، تهران: انتشارات فرهنگسرای اصفهان.
3
تفضلی، احمد (1379). مینوی خرد، به کوشش: ژاله آموزگار، نشر توس.
4
جاماسب آسانا (1382). متنهای پهلوی، پژوهش: سعید عریان، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور، معاونت پژوهشی.
5
دوفوشه کور، شارل هانری (1377). اخلاقیات: مفاهیم اخلاقی در ادبیات فارسی از سده سوم تا سده هفتم هجری، ترجمه: محمدعلی معزی و عبدالحمید روحبخشان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی و انجمن ایرانشناسی فرانسه در ایران.
6
زرینکوب، عبدالحسین (1375). از گذشته ادبی ایران، تهران: انتشارات بینالمللی هدی.
7
شبانکارهای، محمد بن علی (1376). مجمع الانساب، میرهاشم محدث، چاپ دوم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
8
عنصر المعالی، کیکاووس (بیتا). قابوسنامه، به اهتمام: سعید نفیسی، تهران: کتابفروشی فروغی.
9
محمدی، محمد (1374). فرهنگ ایران پیش از اسلام و آثار آن در تمدن اسلامی و تمدن عرب، تهران: انتشارات توس.
10
Henning, W.B. (1950)."A Pahlavi Poem", in: BSOAS, pp. 641-64.
11
Shaked, S. (1970). "Specimens of Middle Persian Verse", in: W.B. Henning Memorial Volume, London, pp. 395-404.
12
Shaked, S. (1979). The Wisdom of the Sasanian Sages, Mazda Publisher, Boulder Colorado.
13
Tavadia, J. C. (1955). "A Rhymed Ballad in Pahlavi", JRAS, pp. 29-36.
14