TY - JOUR ID - 130138 TI - آخرت‌شناسی به روایت قرآن و عهد جدید JO - پژوهش های ادیانی JA - JRR LA - fa SN - 2345-3230 AU - اردشیر, مرتضی AU - نواب, سید ابوالحسن AU - مفتاح, احمدرضا AU - صادق نیا, مهراب AD - دانشجوی دکتری الاهیات تطبیقی، گرایش الاهیات مسیحی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران AD - دانشیار گروه مذاهب فقهی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران AD - دانشیار گروه ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران AD - استادیار گروه ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - 17 SP - 149 EP - 172 KW - آخرت‌شناسی KW - قرآن KW - کتاب مقدس KW - معاد KW - بازگشت مسیح DO - 10.22034/jrr.2021.266553.1818 N2 - آموزه آخرت از تعالیم مهم کتاب مقدس و قرآن کریم است. در هر دو متن، آیات متعددی درباره آخرت آمده است. با این حال، معنا و ماهیّت آخرت در این دو کتاب تفاوت‌هایی با هم دارد. این تفاوت ماهوی در نهایت به تفاوت در رویکرد این دو کتاب در مطرح‌کردن آموزه معاد انجامیده است. این مقاله با هدف نشان‌دادن تفاوت اساسی رویکرد این دو متن در مطرح‌کردن آموزه معاد نوشته شده است. روش این مقاله، تحلیل محتوای عرفی است و نویسندگان از این طریق به کشف چارچوب مفهومی این آموزه در هر دو متن اقدام کرده‌اند. بر اساس این روش، کتاب مقدس با استفاده از چارچوب مفهومی خاصی آموزه آخرت را مطرح کرده که چنین است: مرگ، بازگشت مسیح، رستاخیز، روز خدا، نامه‌های عمل، داوری، نوسازی زمین و آسمان، زندگی بازپسین، بهشت، جهنم. چارچوب مفهومی قرآن کریم هم چنین است: مرگ، رجوع به خدا، قیامت، محاسبه و داوری، نامه عمل، گواهی و گواهان، حکم و حسرت و شادی، حیاة‌الآخرة، بهشت، جهنم. چارچوب مفهومی هر دو کتاب تا حدی مشابهت دارد. وجود مفاهیمی چون «نامه عمل»، «گواهان»، و «داوری» نشان می‌دهد که رویکرد و هدف اصلی و کلّی هر دو کتاب در مطرح‌کردن آموزه آخرت، اخلاقی است. با این حال، قرآن کریم در این زمینه بیشتر و آشکارتر از کتاب مقدس به دنبال این هدف است. در عوض، کتاب مقدس زمینه‌های الاهیاتی را بیش از قرآن در مطرح‌کردن آموزه آخرت دنبال می‌کند. اناجیل با تأکید بر بازگشت عیسی و زنده‌شدن مردگان به دنبال توجیه ایمان مسیحی هستند. UR - https://adyan.urd.ac.ir/article_130138.html L1 - https://adyan.urd.ac.ir/article_130138_7a8bb2a80d1fafa3a5014705e197a49f.pdf ER -