TY - JOUR ID - 153286 TI - بررسی آثار هنری مانویِ بازیافته از غرب چین با نگاهی به دو مفهوم «رهایی» و «بازگشت نور» JO - پژوهش های ادیانی JA - JRR LA - fa SN - 2345-3230 AU - امینیان, نریمان AU - بنی اردلان, اسماعیل AD - دانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود، ایران AD - دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 10 IS - 20 SP - 179 EP - 203 KW - هنر مانوی KW - غربِ چین KW - بازگشت نور KW - رهایی KW - آیین بودایی مهایانه DO - 10.22034/jrr.2022.303328.1919 N2 - یکی از منابع نظری و فنی مهم هنر ایران در قرون گذشته هنر مانوی است و در گستره‌ای که تفکر مانوی در آن نفوذ کرده آثار هنری بازیافته در غرب چین اهمیت بسیار دارد. این اهمیت در درجهٔ نخست به دلیل تعدد آثار هنری است که از این دیار بر جای مانده و آنگاه به ‌واسطهٔ سطح تکنیکی بالای آن آثار در مقایسه با دیگر نواحی مانوی‌نشین است. از آنجا که بیشتر محققان به فنون به‌کاررفته در این آثار پرداخته‌اند، نویسنده در این پژوهش کوشیده است با نگاهی فلسفی و حِکمی آثار مانوی بازیافته در غرب چین را بررسی کند و اثرگذاری و تأثیرپذیری آنها را در پیوند با مهم‌ترین مکتب موجود در آن ناحیه، یعنی آیین بودایی مهایانه، و نیز هنر بومی منطقه، که همانا هنر اویغوری است، بکاود. در این مقاله، برای تبیین بهتر بحث دو مفهوم/ انگارهٔ مانوی «رهایی» و «بازگشت نور» بررسی شده است. UR - https://adyan.urd.ac.ir/article_153286.html L1 - https://adyan.urd.ac.ir/article_153286_db9225d811c2d311e855a4ade4b56790.pdf ER -