2024-03-28T19:49:06Z
https://adyan.urd.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6680
پژوهش های ادیانی
2345-3230
2345-3230
1396
5
9
مسئله طلاق در کلیسای کاتولیک معاصر
احمد رضا
مفتاح
محمد حسن
عبداللهی
جایزنبودن طلاق در مسیحیت و احکام مترتب بر آن همواره برای مسیحیان، بهویژه کاتولیکها، مشکلات فراوانی به دنبال داشته است. در دوره معاصر مسائلی چون ازدواجهای مدنی بدون رعایت قوانین کلیسایی و زندگیهای مشترک بدون ازدواج رسمی و شرعی کلیسا را با مشکل مواجه کرد و نگرانی در خصوص فاصلهگرفتن بیشتر مؤمنان از ایمان و سنت مسیحی، کلیسا را به چارهاندیشی، بازنگری و اصلاح قوانین کلیسایی واداشت. این مقاله دیدگاه برخی الاهیدانان همچون هانس کونگ و کاسپر را در این زمینه میکاود و به تغییرات و تصمیمات کلیسا در این موضوع اشاره میکند. مطالبات عمومی و اندیشههای نوعالمان مسیحی، کلیسا را بر آن داشت تا با تشکیل شورای اسقفی ویژهای در این باره تصمیمگیری کند. این شورا در قوانین کتاب مقدسی مربوط به طلاق تغییری ایجاد نکرد، ولی در تبعات مترتب بر آن تا حدی انعطاف نشان داد و شرکت در آیین عشای ربانی را به حسب مورد و با تشخیص کلیسای محلی اجازه داد.
کلیسای کاتولیک
ازدواج
طلاق
قوانین کلیسایی
کاسپر
هانس کونگ
اجلاس خانواده
2018
02
20
5
28
https://adyan.urd.ac.ir/article_111567_1509e9b4d1c922d6c469b08e21ab4ada.pdf
پژوهش های ادیانی
2345-3230
2345-3230
1396
5
9
متن پارتی مانوی تصلیب عیسی (M18+M2753) و تأثیرپذیری آن از انجیل یوحنّا
حمیدرضا
اردستانی رستمی
پژوهندگان کیش مانی بسیار اشاره کردهاند که کیش مانی از جمله فرقههای گنوسی است. گنوسیها از میان انجیلهای رسمی، انجیل یوحنّا را برگزیدهاند؛ از آنروی که دربردارندۀ عناصر گنوسی دربارۀ تصلیب و رستاخیز عیسی مسیح است. از آنجا که مانی و مانویان انجیلهای رسمی را به گفتۀ ابوریحان بیرونی مجعول میدانستند، از اصلِ انجیلهای رسمی استفاده نکردهاند. نگارنده در پژوهش پیش رو نشان خواهد داد که مانی و مانویان دستِکم از انجیل یوحنّا که گنوسیان به این انجیل توجّه داشتهاند، به دلیل داشتنِ گرایشهای گنوسی، مستقیم یا غیرمستقیم بهره بردهاند؛ بر همین بنیان، یکی از متنهای پارتی مانوی دربارۀ تصلیب (ویراسته انریکو مورانو) را برگزیده و در پی مطابقت و سنجش آن با انجیل یوحنّا برآمده تا ویژگیهای گنوسی متن پارتی را بازنماید.
تصلیب
رستاخیز
عیسی
مانی
انجیل یوحنّا
2017
09
09
29
48
https://adyan.urd.ac.ir/article_111585_e3e07d243f25feca44cbe99080881652.pdf
پژوهش های ادیانی
2345-3230
2345-3230
1396
5
9
رفتار اخلاقی با ناهمکیشان از دیدگاه تفاسیر مسیحی
سید حامد
علی زاده موسوی
مهراب
صادق نیا
قاعده طلایی در اخلاق ایجاب میکند که «دیگران را چون خویشتن دوست بداریم» یا «با دیگران آنگونه رفتار کنیم که دوست داریم با ما رفتار شود»؛ قاعدهای که گاه به صورت سلبی بیان میشود: «چیزی را که برای خود دوست نمیدارید برای دیگران نیز دوست نداشته باشید». اما این «دیگران» چه کسانی هستند؟ این آموزه ساده در دل خود پیچیدگیهای فراوانی دارد. مفسران کتاب مقدس بر سر تفسیر این آموزه مشاجرات بسیار داشتهاند. نزد برخی مفسران، «دیگران» صرفاً به همکیشان اشاره دارد و قاعدۀ طلایی رفتار اخلاقی را صرفاً با آنان لازم میدارد. در نزد گروهی دیگر، «دیگران» قدری عامتر تعریف میشود. مفسران عامگرا معتقدند کتاب مقدس رفتار اخلاقی و محبت در حق همه انسانها را لازم شمرده است. در این میان مفسرانی هستند که با در نظر گرفتن درجاتی برای محبت، معتقدند محبت کامل فقط باید در حق همکیشان صورت پذیرد و پایینترین درجه محبت معطوف به ناهمکیشان است. این مقاله میکوشد دیدگاه الاهیاتی مسیحیت را درباره این مسئله بکاود. برای بررسی دیدگاههای این دین به سراغ متون مقدس و منابع تفسیری آن رفته است.
اخلاق
ناهمکیش
رفتار اخلاقی
مسیحیت
تفاسیر کتاب مقدس
2017
09
20
49
66
https://adyan.urd.ac.ir/article_111586_e9d0e49a73f32a3df45c133d1a0394db.pdf
پژوهش های ادیانی
2345-3230
2345-3230
1396
5
9
سیر تطور تفسیر آیات قرآنی حجاب (احزاب 59 و نور 31)
فاطمه
توفیقی
در این مقاله، به دو آیه مهم دستور به حجاب (آیات ۵۹ احزاب و ۳۱ نور) و سیر تفسیر آنها در طی تاریخ میپردازم و با استفاده از نظریه دریافت، به این نتیجه میرسم که در دوران مدرن، یعنی اواخر قرن نوزدهم، تفسیر آیات حجاب و بهویژه توجیه همراه با آن تحول مییابد. در تفسیر پیشامدرن مفسران بیشتر در پی آن بودهاند که توجیه را به تفاوت طبقاتی میان زنان آزاد و کنیزان مربوط کنند. در این دوران حفظ عفت معمولاً به خانهنشینی زنان مربوط میشد. اما در دوران مدرن تفاسیر تحولی جدی پیدا کرد. مهمترین هدف برای پوشش سر حفظ عفت فردی و اجتماعی دانسته میشد. این تحول چند عامل احتمالی دارد: ظهور توجیهات عقلانی برای احکام پس از دوران اصلاح، الغای بردهداری، و حضور فعال زنان در جامعه. این تحول را همچنین با استفاده از نظریه رهاییبخش «گفتمان وارونه» میتوان توضیح داد.
آیه 59 احزاب
آیه 31 نور
مسئله حجاب
اصلاح دینی در جهان اسلام
تاریخ تفسیر
نظریه دریافت
گفتمان وارونه
2017
08
23
67
91
https://adyan.urd.ac.ir/article_111588_9de50b6644d0f340dc7fe01208f86248.pdf
پژوهش های ادیانی
2345-3230
2345-3230
1396
5
9
بررسی میزان تداوم نمادهای مذهبی و خدایان عیلامی در روزگار هخامنشی
موسی
سبزی
حبیب
حاتمی کنکبود
ابراهیم
رایگانی
عصر ایلامی (عیلامی)، در مقام بخشی از تاریخ سرزمین ایران، اهمیت بسزایی در مطالعات روشنگرانه دیگر دورههای تاریخی، از جمله هخامنشیان، دارد. باورهای اعتقادی عیلامیان، که خود به نوعی تلفیقی از عناصر حاصل از جبر جغرافیایی و همچنین ارتباط فرهنگی با بینالنهرین و ریشههای تاریخی و قومی این مردمان است، در روزگار پس از انقراض واحد سیاسی تحت نام عیلام، نیز همچنان تداوم داشته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی آن دسته از عناوین خدایان و همچنین نمادهای مذهبی عیلامی است که به دلایل متعددی در عصر هخامنشی و حتی پس از آن نیز محترم و بوده و حتی پرستش میشده است. این مقاله به دنبال پاسخگویی به این پرسش برآمده که کدام یک از عناصر مذهبی و نمادین عیلامی در دوره هخامنشی مجدداً محترم بوده و پرستش میشده است. بدینمنظور با رویکرد توصیفیتحلیلی به اثبات میرساند که خدایان و نمادهای مذهبی عیلامی به صورت دگردیسیشده یا دستخورده در دوره هخامنشی، چه در آثار هنری و چه مستقیم، اهمیت شایانی داشتهاند.
ایلام
خدایان
سمبلهای مذهبی
دورهی هخامنشی
2017
08
23
94
114
https://adyan.urd.ac.ir/article_111592_dc299303910f8c31f655fc004e3b187c.pdf
پژوهش های ادیانی
2345-3230
2345-3230
1396
5
9
تأثیر فرهنگهای غیربودایی در انتظام دینی بودیسم مهایانه
سجاد
دهقانزاده
به زعم برخی از دینشناسان، صورتبندی نظاممند الاهیّات مهایانه عمدتاً مرهون بسط فلسفیعرفانی آموزههای بودیسم سنّتی (تهراواده) است. با وجود این، تأثر از ادیان و فرهنگهای غیربودایی و سازگاری با فرهنگها و سنتهای دینی بومی نیز در آن نقش بسزایی داشتهاند. پژوهش حاضر به روش توصیفیتحلیلی در پی تبیین مشابهتها و تأثیر فرهنگهای غیربودایی بر انتظام دینی مهایانه است و یافتههای آن نشان میدهد که تأثیر هندوئیسم بر بودیسم نهتنها در زمینۀ کیهانشناسی و مجموعۀ معبودهای مهایانهای، بلکه در مناسک و ادبیات مهایانه نیز دیده میشود. فرهنگ ایرانی عمدتاً بر بوداشناسی، نجاتشناسی و خلق معبودهای شخصیِ مهایانه تأثیر داشته و ظاهراً اثربخشی فرهنگ یونانی مخصوصاً در زمینۀ هنر قدسی و شمایلنگاری است. انعطافپذیری مهایانه در مواجهه با ادیان خاور دور نیز عمدتاً در زمینۀ یزدانشناسی مهایانه قابل تفحّص است.
ادیان ایرانی
بودیسم مهایانه
بودیستوه
شمایلنگاری یونانی
هندوئیسم
2017
08
23
115
137
https://adyan.urd.ac.ir/article_111590_e2eb5d655e5d93d5089dda3a562296c8.pdf