دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-32304820170219Comparative Study of Human Dignity in the Holy Quran and Hebrew Bibleبررسی مقایسهای مسئله کرامت انسان در قرآن و کتاب مقدس عبری (عهد عتیق)930111564FAسودابه حسین زاده اصلدانش آموخته کارشناسی ارشد ادیان و عرفان، دانشگاه تهران.0009-0001-2040-7196قربان علمیدانشیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه تهران0000-0003-4422-4375Journal Article20160923Researches on human dignity which are practiced within the territory of human studies, consider human being with dignity in genetic term as well as evolutionary. This is two types, inherent dignity and acquisitive dignity, in theological view. Inherent dignity is hidden talents in the nature of human that granted to him by creative divine act. But acquisitive dignity acquired by special theoretical and Practical behavior. This dissertation, by using a descriptive-analytical method and within a comparative framework, studies the issue through the views of the Qur’an and The Hebrew Bible. These scriptures consider dignity inherent term, for human being. In this regard, they believe that human bliss and real dignity, which is the concrete realization of the inherent dignity within the actual dignity, is dependent upon the qualities acquired during worldly mode of being, god-fear and allegiance of the testament for example. Therefore the difference between the perspectives of these sacred texts on human dignity seems to be “non-structural”, or in other words, rooted in different explanations and not contrasting principlesمسئله کرامت انسان مبحثی از علم انسانشناسی است که انسان را هم از لحاظ تکوینی و هم از لحاظ تکاملی دارای شرافت معرفی میکند. این مقوله در نگاه دینی بر دو قسم ذاتی و اکتسابی است. کرامت ذاتی قوّه و استعداد نهفته در ذات انسانی است که با عمل خلاقانه خدا به انسان اعطا شده است. اما کرامت اکتسابی با سلوک علمی و عملی خاصّ حاصل میشود. این مقاله به شیوه توصیفیتحلیلی، این مسئله را از منظر قرآن و کتاب مقدس عبری بررسی مقایسهای میکند. این متون مقدّس انسان را از لحاظ ذاتی دارای کرامت معرفی میکنند، اما کرامت حقیقی و سعادت انسان را که تحقّق عینی کرامت ذاتی در هیئت کرامت بالفعل او است، در گرو کمالاتی همچون تقوا و پایبندی به عهد میدانند که او در نشئه دنیایی خویش کسب میکند. بنابراین، تفاوت این مسئله از منظر این دو متن مقدس «غیرساختاری» است؛ یعنی در نوع تبیین مسئله است نه در اصل آن.https://adyan.urd.ac.ir/article_111564_c8206aac651a793de0d1b2929c8f96e2.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-32304820170219New Atheism, a Christian Replyخداناباوری جدید، پاسخی مسیحی3152111563FAمرتضی پیروجعفریدانش آموخته کارشناسی ارشد ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهبعلی شهبازیاستادیار گروه ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20161010Understanding the New Atheism and its challenges with religious believers in these years are the issues that involved Christian theologians in response. New Atheism is a new version of atheism that hostile has attacked against any kind of religious belief especially Christianity. In the years leading up to the first decade of the twenty-first century, religious apologetic has increased in the face of these new attacks. Some of these arguments are mentioned in this article by Christian theologians in two general categories, Arguments based on scientific propositions and philosophical- theological arguments in defense of religion and provide a brief evaluation of them.جریانشناسی خداناباوری جدید و معضلات پیشِ روی دینداران از جمله مسائلی است که در این سالها، الاهیدانان مسیحی را به موضعگیری واداشته است. خداناباوری جدید، خوانشی جدید از الحاد است که هجمهای خصمانه علیه هر گونه دینباوری، بهویژه دیانت مسیحی را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داده است. در سالهای منتهی به دهه اول قرن بیستویکم، دفاعیههای متعهدان به دین در برابر این هجمه جدید رو به فزونی گذاشته است. در این مقاله، پارهای از استدلالهای متألهان مسیحی در دو دسته کلی استدلالهای مبتنی بر گزارههای علمی و استدلالهای کلامیفلسفی در دفاع از دین را گزارش میکنیم و ارزیابی مختصری از آنها خواهیم داشت.https://adyan.urd.ac.ir/article_111563_2e7cc3a78bfc6b9368b4566ad4d7428f.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-32304820170219Islamic World and Protestantism: Investigating the Approach of Some Iranian Intellectuals to the Protestant Developments of the Sixteenth Centuryجهان اسلام و آیین پروتستان بررسی رویکرد بعضی از اندیشوران ایرانی به تحولات پروتستانی قرن شانزدهم5379111493FAبهروز حدادیاستادیار گروه ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب.Journal Article20161125The Protestant Reformation was a great movement that had a great impact on all theoretical and practical spheres of the West. Similarly, some thinkers of the Islamic world, considering the many problems of the Islamic world, considered the solution as a reformation and reform of the type of Protestant reform and so, they have a sympathetic look and sometimes a fascination with it, but by examining more precisely this great transformation in the Christian world, in fact, we find it is a kind of simple thinking and superficiality on this subject The reason for this is that the Protestant reformation is not so progressive and free of some charges, as it were, and secondly, it cannot apply equally to the Islamic world, partly because of the difference in the theological foundations of Islam. At the end of the article, a critique of the negative approach to religious reform introduced as a cause for religious tyranny has been presented.نهضت اصلاحات پروتستانی، جنبشی عظیم بود که تأثیر فراوانی بر همه ساحتهای نظری و عملی مغربزمین گذاشت. لذا بعضی از متفکران جهان اسلام با ملاحظه مشکلات عدیده جهان اسلام، چاره کار را نوعی اصلاح از سنخ اصلاحات پروتستانی دانستند. در نتیجه نگاهی همدلانه و گاه توأم با شیفتگی به آن داشتند؛ اما با بررسی دقیقتر این تحول بزرگ در جهان مسیحی میتوان گفت این گرتهبرداری، نوعی سادهاندیشی و سطحینگری در این موضوع است. چون اصلاحات پروتستانی، اولاً، آنچنان مترقی، آزادمنشانه و یکسره برخوردار از عناصر مثبت و سازنده نبوده، و ثانیاً این نسخه نمیتواند عیناً درباره جهان اسلام صدق کند که تا حدی به دلیل تفاوت در مبانی کلامی و الاهیاتی خاص اسلام است. در قمست انتهایی مقاله، رویکرد منفینگرانه به اصلاحات دینی، که آن را عامل استبداد دینی معرفی کرده، نقد شده است.https://adyan.urd.ac.ir/article_111493_4289330f854e48932fc0d67d606cc1d9.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-32304820170219Contemporary Zoroastrian Scholars' Approach to Towhidرویکرد اندیشمندان زرتشتی معاصر به توحید مبدأ81104111578FAحبیب الله خالقیدانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه خوارزمی.شاکر لواییاستادیار گروه فلسفه، دانشگاه خوارزمی کرج.Journal Article20161015 <br /> The contemporary Zoroastrian scientists consider Towhid as the most important principle tenets. They believe that Ahura Mazda is the only creator of the world. They say Ahura Mazda has all attributes of perfection. Also they sometimes refer to waḥdat al-wujūd. Meanwhile they talk about Towhid-e Sefati, but without any clarifying it. <br /> They claim that they do not believe in dualism. In their view some sentences about dualism in Gathas should be interpreted. Never the less their interpretation is consistent and they must interpret it again.کسانی که درباره دین زرتشت پژوهش میکنند، قاعدتاً با این پرسش مواجه شدهاند که به باور زرتشتیان، «آیا جهان و انسان، یک آفریدگار دارد یا دو آفریدگار: یکی خالق خوبیها و دیگری خالق بدیها؟». اندیشمندان معاصر زرتشتی، «توحید» را باور بنیادین خویش میشمرند و مؤکّدا «ثنویت» را رد میکنند؛ اما با مراجعه به منابع زرتشتی، با تفکیک بین گاتها و غیرگاتها، عبارات گوناگونی در این باره به چشم میخورَد که برخی از آنها با «توحید» سازگار است و برخی با «ثنویت». اندیشمندان زرتشتی دربارهٔ این مضامینی که با توحید سازگار نیست، تفسیرهایی مطرح کردهاند و حتی گاه آنها را با برخی باورهای اسلامی تطبیق کردهاند تا پذیرش آنها آسانتر شود. نیز ایشان «توحید» و «صفات خداوند» را به گونهای تبیین میکنند که کم و بیش با نقد باورهای اسلامی همراه است. این تبیین را میتوان بررسی و نقد کرد.https://adyan.urd.ac.ir/article_111578_4353b50027575883dfbd1b71d99ded5f.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-32304820170219Divorce in Zoroastrian and Islamic Lawطلاق در دین زردشتی و اسلام105121111579FAحسین بادامچیاستاد گروه تاریخ، دانشکده ادبیات دانشگاه تهران.کلثوم غضنفریاستادیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات دانشگاه تهران،پروین داوریدانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ، دانشگاه تهران.Journal Article20160928In Islam and Zoroastrianism certain rules govern the divorce without which it is not valid. An examination of these rules and the legal details involved can shed more light on this important problem. The present study will examine the conditions of divorce and the right to divorce in Islam and Zoroastrianism and the financial obligations that come with the divorce. Our study show that in both religions certain conditions are imposed that make the divorce more difficult. Although there are certain similarities between the two religions, the divorce law in Zoroastrianism went through certain changes as the political situation changed and made the divorce more difficult as a desperate attempt to keep the foundations of Zoroastrian family strong under the rule of Muslims.<strong> </strong>در دین زردشتی و اسلام صحت طلاق منوط به احراز شرایطی است. شرایط مطرحشده در این خصوص خود جزئیات و مسائل خاصی دارد که پژوهش و بررسی آن به روشنشدن بیشتر ابعاد این موضوع و مسائل حقوقی مرتبط با آن میانجامد. مسئله اصلی پژوهش حاضر بررسی تطبیقی شرایط و حق طلاق در دین زردشتی و اسلام و به دنبال آن مسائل مربوط به جنبههای مالی زوجین هنگام جدایی است. بررسیها نشان میدهد در هر دو دیانت شرایط خاصی برای طلاق وجود دارد که خود حاکی از سختگیری برای طلاق است. افزون بر این، اگرچه نقاط اشتراک چندی بین دو دیانت در این زمینه وجود دارد اما در قوانین طلاق دین زردشتی با توجه به اقتضای زمان تغییراتی رخ داده است که از جمله دلایل بسیار مهم آن میتوان به تلاش برای حفظ بنیاد خانواده زردشتی در دوران حاکمیت اسلام اشاره کرد.https://adyan.urd.ac.ir/article_111579_86edb65bb5b2605a5a232502ce06423f.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-32304820170219A Newly Found Chinese Manichaean Document and Related Writings from Xiapu Region. New Light on the Manichaean Studiesیک سند چینـی نویافته مانوی و مدارک وابسته از ناحیه شیاپو پرتوی نو بر مطالعات مانوی123142111587FAمحمد شکری فومشیاستادیار گروه ادیان شرق، دانشگاه ادیان و مذاهب قم0000-0003-2785-9125سونیا میرزاییدانش آموخته کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشگاه آزاد تهرانJournal Article20161114This paper, as the first Persian writing in this context, tries to introduce, present and comment on three newly found Chinese documents discovered in 2008 from the Xiapu county in Fujian province, southeastern of China. One of them is Manichaean and two others are non-Manichaean but about the Manichaeism and the Chinese Manichaeans. This important heritage, some of which are very old and even go back to the Song and Tang periods, illustrates new effects of Manichaeism with the Chinese characteristics and shows the Manichaean influences on the Chinese popular thoughts on the one hand and the combination of this religion with Taoism and Buddhism on the other. Here, some previous commentaries have been corrected. <br /> جستار حاضر، در مقام نخستین نوشته فارسی در این زمینه، سه دستنویس نویافته چینی را معرفی و تفسیر میکند که در سال 2008، در ناحیه شیاپو، استان فوجیان در جنوب شرقی چین، کشف شدهاند. یکی از این اسناد، مانوی است و دو دستنوشته دیگر غیرمانوی، اما در باب کیش مانوی و مانویان چین. این میراث مهم که بسیار قدیمی است و اصل آنها حتی به دوران سونگ و تانگ باز میگردد، جلوههایی نو از مانویت با ویژگیهای چینی را به نمایش میگذارند و نمایشگر نفوذ مانویت در بطن مذهب مردم چین و همآمیغی با آیینهای دائویی و بودایی هستند. در این مقاله برخی تحلیلهای پیشین اصلاح شده است.https://adyan.urd.ac.ir/article_111587_41b052afd7ce829e11b8a312802372d6.pdf