دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-32305920180220The issue of divorce in the Contemporary Catholic Churchمسئله طلاق در کلیسای کاتولیک معاصر528111567FAاحمد رضا مفتاحدانشیار گروه ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم.محمد حسن عبداللهیدانشجوی دکتری مطالعات تطبیقی ادیان، گرایش الاهیات مسیحی، دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20171007Impermissibility of divorce in Christianity and canons deriving from it, like privation of participation in Holy Communion, always causes many difficulties for Christians, particularly for Catholics. In contemporary world the problems, such as civil marriage without following Christian laws and cohabitation in which two persons live together without any canonical and formal marriage, has confronted the church with a great challenge. Finding out that it is necessary to present new ideas about family issues, some theologians like Hans Kung has demanded to reform and alter marriage and divorce laws. In contrast, traditional theologians persist in keeping Christian traditions and speak purely of more pastoral cares, without any alterations in laws. Meanwhile, some theologians like cardinal Kasper, though considering the prohibition of divorce as a dogmatic and inconvertible law, sympathetically accept reconsidering the established divorce dictums in the church. General demands and new ideas of Christian thinkers made the church to form an episcopal council and make decision on the subject. This council didn't make any changes in the biblical laws related to divorce, but showed some flexibility toward its consequences and permitted participation in the Eucharist in the case of the local church identification. This flexibility shows that, though the alteration of Christian dogmas and laws is difficult, it is possible to alter some Christian laws.جایزنبودن طلاق در مسیحیت و احکام مترتب بر آن همواره برای مسیحیان، بهویژه کاتولیکها، مشکلات فراوانی به دنبال داشته است. در دوره معاصر مسائلی چون ازدواجهای مدنی بدون رعایت قوانین کلیسایی و زندگیهای مشترک بدون ازدواج رسمی و شرعی کلیسا را با مشکل مواجه کرد و نگرانی در خصوص فاصلهگرفتن بیشتر مؤمنان از ایمان و سنت مسیحی، کلیسا را به چارهاندیشی، بازنگری و اصلاح قوانین کلیسایی واداشت. این مقاله دیدگاه برخی الاهیدانان همچون هانس کونگ و کاسپر را در این زمینه میکاود و به تغییرات و تصمیمات کلیسا در این موضوع اشاره میکند. مطالبات عمومی و اندیشههای نوعالمان مسیحی، کلیسا را بر آن داشت تا با تشکیل شورای اسقفی ویژهای در این باره تصمیمگیری کند. این شورا در قوانین کتاب مقدسی مربوط به طلاق تغییری ایجاد نکرد، ولی در تبعات مترتب بر آن تا حدی انعطاف نشان داد و شرکت در آیین عشای ربانی را به حسب مورد و با تشخیص کلیسای محلی اجازه داد.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-32305920170909The Parthian Manichean text of Crucifixion of Jesus Christ, M18+M2753, and The Influence of Johannes' Gospel on itمتن پارتی مانوی تصلیب عیسی (M18+M2753) و تأثیرپذیری آن از انجیل یوحنّا2948111585FAحمیدرضا اردستانی رستمیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفولJournal Article20170509Manichaean scholars have frequently suggested that the faith is taken from the gnostic. Gnostics have chosen Johannes' gospel among canonical gospels because it contains many gnostic elements regarding the resurrection of Jesus Christ and crucifixion. Since Mani and Manicheans, as Al-Biruni has said, believed that the canonical gospels were apocryphal, they did not consider them as religious sources. The present article tries to show that Manicheans have used Johannes' gospel directly and indirectly for the gnostic elements in it; so the researcher has chosen one of the Parthian Manichean texts which is about the crucifixion of Jesus Christ, ( the text edited by Enrico Murano) and then has compared it with Johannes' narration about crucifixion to show the gnostic elements of Parthian Manichean text.پژوهندگان کیش مانی بسیار اشاره کردهاند که کیش مانی از جمله فرقههای گنوسی است. گنوسیها از میان انجیلهای رسمی، انجیل یوحنّا را برگزیدهاند؛ از آنروی که دربردارندۀ عناصر گنوسی دربارۀ تصلیب و رستاخیز عیسی مسیح است. از آنجا که مانی و مانویان انجیلهای رسمی را به گفتۀ ابوریحان بیرونی مجعول میدانستند، از اصلِ انجیلهای رسمی استفاده نکردهاند. نگارنده در پژوهش پیش رو نشان خواهد داد که مانی و مانویان دستِکم از انجیل یوحنّا که گنوسیان به این انجیل توجّه داشتهاند، به دلیل داشتنِ گرایشهای گنوسی، مستقیم یا غیرمستقیم بهره بردهاند؛ بر همین بنیان، یکی از متنهای پارتی مانوی دربارۀ تصلیب (ویراسته انریکو مورانو) را برگزیده و در پی مطابقت و سنجش آن با انجیل یوحنّا برآمده تا ویژگیهای گنوسی متن پارتی را بازنماید.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-32305920170920Moral Conduct towards the Followers of Other Religions from Christian Interpretation's Viewرفتار اخلاقی با ناهمکیشان از دیدگاه تفاسیر مسیحی4966111586FAسید حامد علی زاده موسویدانشجوی کتری، مطالعات تطبیقی ادیان گرایش الاهیات مسیحی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران0000-0002-0557-9715مهراب صادق نیااستادیار گروه ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب.0000000164601911Journal Article20170425The Golden rule in ethics states that "one should treat others as one would like others to treat him" or "One should love others as he would love himself". But an important question here arises: who are "the others"? Do they include just the followers of the religion, or everyone? The answer to this important and also challenging question leads to the following question: do moral teachings of the Bible only apply to Christians? Many immoral conducts inside a religion and between two different religions have their roots in the above-mentioned basic question and most of them have happened in the name of religion when believers have committed the wrong for the sake of God. This essay studies this issue from the Biblical point of view and its interpretation. There are different views concerning this issue. For some interpreters "the others" includes everyone, and moral teachings of the Bible apply to all people, including Christians and non-Christians. Some other interpreters have made a distinction between Christians and non-Christians by explaining the concept of "perfect and complete love". They maintain that the "perfect love" which is the love in behavior and heart together, only applies to Christian. In this essay, we refer to the most important interpretations and finally study different views in this regard.قاعده طلایی در اخلاق ایجاب میکند که «دیگران را چون خویشتن دوست بداریم» یا «با دیگران آنگونه رفتار کنیم که دوست داریم با ما رفتار شود»؛ قاعدهای که گاه به صورت سلبی بیان میشود: «چیزی را که برای خود دوست نمیدارید برای دیگران نیز دوست نداشته باشید». اما این «دیگران» چه کسانی هستند؟ این آموزه ساده در دل خود پیچیدگیهای فراوانی دارد. مفسران کتاب مقدس بر سر تفسیر این آموزه مشاجرات بسیار داشتهاند. نزد برخی مفسران، «دیگران» صرفاً به همکیشان اشاره دارد و قاعدۀ طلایی رفتار اخلاقی را صرفاً با آنان لازم میدارد. در نزد گروهی دیگر، «دیگران» قدری عامتر تعریف میشود. مفسران عامگرا معتقدند کتاب مقدس رفتار اخلاقی و محبت در حق همه انسانها را لازم شمرده است. در این میان مفسرانی هستند که با در نظر گرفتن درجاتی برای محبت، معتقدند محبت کامل فقط باید در حق همکیشان صورت پذیرد و پایینترین درجه محبت معطوف به ناهمکیشان است. این مقاله میکوشد دیدگاه الاهیاتی مسیحیت را درباره این مسئله بکاود. برای بررسی دیدگاههای این دین به سراغ متون مقدس و منابع تفسیری آن رفته است.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-32305920170823A Reception History of the Qur'anic Verses on Hijab (33:59 and 24:31)سیر تطور تفسیر آیات قرآنی حجاب (احزاب 59 و نور 31)6791111588FAفاطمه توفیقیاستادیار دین پژوهی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم.0000-0002-8203-062XJournal Article20170526In this paper, I offer a reception history of the Qur'anic verses on the hijab -- 33:59 and 24:31. The interpretation of these verses have changed over time, with a major turning point being the beginning of thex Islamic Reform toward the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth. In pre-modern interpretations, exegetes usually explained veiling based on the distinction between free women and slave ones. It was, in this sense, a mark of free women. Modesty was to be preserved if a woman stayed in the seclusion of her house, with limited mobility. However, in modern times, the interpretations changed. The major reason for observing the hijab in modern interpretations is the protection of individual and social modesty. Several factors may be involved in this change: the emergence of rational interpretation in the Islamic Reform, the abolishment of slavery, and women's active presence in the society. This change in interpretation can also be explained through liberationist theories on "reverse discourse"<strong>.</strong>در این مقاله، به دو آیه مهم دستور به حجاب (آیات ۵۹ احزاب و ۳۱ نور) و سیر تفسیر آنها در طی تاریخ میپردازم و با استفاده از نظریه دریافت، به این نتیجه میرسم که در دوران مدرن، یعنی اواخر قرن نوزدهم، تفسیر آیات حجاب و بهویژه توجیه همراه با آن تحول مییابد. در تفسیر پیشامدرن مفسران بیشتر در پی آن بودهاند که توجیه را به تفاوت طبقاتی میان زنان آزاد و کنیزان مربوط کنند. در این دوران حفظ عفت معمولاً به خانهنشینی زنان مربوط میشد. اما در دوران مدرن تفاسیر تحولی جدی پیدا کرد. مهمترین هدف برای پوشش سر حفظ عفت فردی و اجتماعی دانسته میشد. این تحول چند عامل احتمالی دارد: ظهور توجیهات عقلانی برای احکام پس از دوران اصلاح، الغای بردهداری، و حضور فعال زنان در جامعه. این تحول را همچنین با استفاده از نظریه رهاییبخش «گفتمان وارونه» میتوان توضیح داد.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-32305920170823A Survey on the Continuity of Elamite Gods and Religious Symbols during Achaemenid Eraبررسی میزان تداوم نمادهای مذهبی و خدایان عیلامی در روزگار هخامنشی94114111592FAموسی سبزیاستادیار گروه باستان شناسی دانشکده ابیات دانشاه لرستانحبیب حاتمی کنکبوداستادیار گروه معارف، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان.ابراهیم رایگانیاستادیار گروه باستان شناسی، دانشگاه نیشابور.Journal Article20170408Studying the Elamiteera, as an important period of the history of Persia, paves the way to study the other historical periods such as the Achaemenid. Studies reveal that religious beliefs of the Elamite, a complex outcome of their geographical, cultural and historical interactions with Mesopotamian civilization, survives even after the political extinction of Elam. This paper surveys those Elamite gods and religious Symbols that were still being respected and worshiped during the Achaemenid era and even after that period<strong>,</strong> due to various reasons<strong> .</strong>Based on a descriptive-analytical method of study, the paper concludes that Elamite gods and religious symbols were still being respected and worshiped during the Achaemenid era but in a transformed or distorted manner. And they were of a great importance, whether directly or symbolically in artworks.عصر ایلامی (عیلامی)، در مقام بخشی از تاریخ سرزمین ایران، اهمیت بسزایی در مطالعات روشنگرانه دیگر دورههای تاریخی، از جمله هخامنشیان، دارد. باورهای اعتقادی عیلامیان، که خود به نوعی تلفیقی از عناصر حاصل از جبر جغرافیایی و همچنین ارتباط فرهنگی با بینالنهرین و ریشههای تاریخی و قومی این مردمان است، در روزگار پس از انقراض واحد سیاسی تحت نام عیلام، نیز همچنان تداوم داشته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی آن دسته از عناوین خدایان و همچنین نمادهای مذهبی عیلامی است که به دلایل متعددی در عصر هخامنشی و حتی پس از آن نیز محترم و بوده و حتی پرستش میشده است. این مقاله به دنبال پاسخگویی به این پرسش برآمده که کدام یک از عناصر مذهبی و نمادین عیلامی در دوره هخامنشی مجدداً محترم بوده و پرستش میشده است. بدینمنظور با رویکرد توصیفیتحلیلی به اثبات میرساند که خدایان و نمادهای مذهبی عیلامی به صورت دگردیسیشده یا دستخورده در دوره هخامنشی، چه در آثار هنری و چه مستقیم، اهمیت شایانی داشتهاند.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهش های ادیانی2345-32305920170823Effects of non-Buddhist Cultures on Religious Cohesion of Mahayana Buddhismتأثیر فرهنگهای غیربودایی در انتظام دینی بودیسم مهایانه115137111590FAسجاد دهقانزادهاستادیار ادیان و عرفان، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.0000-0002-8823-6709Journal Article20170422Comparing to other Buddhist sects, Mahayana Buddhism is of more religious cohesion, and its integration has an important role in its inner cohesion and development to other cultures. Having such qualities as religious tolerance, flexibility and explicable teachings have had outstanding role on its propagation. Some of scholars believe that systematic formulation of Mahayana’s theology is due to philosophical and mystical dissemination of traditional Buddhism (Theravada), having impressed by non-Buddhist religions and cultures, and harmony with aboriginal cultures and religious traditions. Hinduism’s effects on Buddhism is observable not only in cosmology and Mahayana gods, but also in its rituals and literature. Iranian culture has affected Buddhism mainly on Buddha-ology, soteriology and creation of personal gods of Mahayana (bodhisattva) and it seems that Greek culture has inspired sacred art and iconography. The main purpose of this survey, which has been done through descriptive-analytical method, is identification and explanation of the effects of non-Buddhist cultures on Mahayana Buddhism’s religious cohesion; and it, based on the presupposition of outstanding religious scholars, refers to some evidence of the influences of Hindu, Iranian, Greek, Christianity and Islamic religious cultures on Mahayana construction as a religious system.به زعم برخی از دینشناسان، صورتبندی نظاممند الاهیّات مهایانه عمدتاً مرهون بسط فلسفیعرفانی آموزههای بودیسم سنّتی (تهراواده) است. با وجود این، تأثر از ادیان و فرهنگهای غیربودایی و سازگاری با فرهنگها و سنتهای دینی بومی نیز در آن نقش بسزایی داشتهاند. پژوهش حاضر به روش توصیفیتحلیلی در پی تبیین مشابهتها و تأثیر فرهنگهای غیربودایی بر انتظام دینی مهایانه است و یافتههای آن نشان میدهد که تأثیر هندوئیسم بر بودیسم نهتنها در زمینۀ کیهانشناسی و مجموعۀ معبودهای مهایانهای، بلکه در مناسک و ادبیات مهایانه نیز دیده میشود. فرهنگ ایرانی عمدتاً بر بوداشناسی، نجاتشناسی و خلق معبودهای شخصیِ مهایانه تأثیر داشته و ظاهراً اثربخشی فرهنگ یونانی مخصوصاً در زمینۀ هنر قدسی و شمایلنگاری است. انعطافپذیری مهایانه در مواجهه با ادیان خاور دور نیز عمدتاً در زمینۀ یزدانشناسی مهایانه قابل تفحّص است.