پدیدار «نه ـ خود» و مسائل پیرامون آن در فلسفه بودا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشدادیان و عرفان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

2 دانشیار گروه ادیان و عرفان، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

10.22034/jrr.2024.356321.2058

چکیده

از اصلی‌ترین آموزه‌های بودا «اَن‌آتّا» یا «نه ـ خود» است که می‌توان گفت مهم‌ترین پروتستِ وی به نظام فکری هندو است. در واقع از این منظر، هیچ «خودِ» مستقلی وجود ندارد و «خود» از «پنج توده» تشکیل شده است. از این رو ماهیت شخص، مبتنی بر این واقعیت است که آنچه به صورت یک « فرد» ظاهر می‌شود، ترکیبی همیشه متغییر یا در حال تغییر از پنج اسکانداست. لذا از منظر بودا آنچه که باید مورد مطالعه قرار بگیرد، خودِ وجود نیست، بلکه نمودها یا پدیده‌هایی است که آن را در بر گرفته‌اند. این نحوه از «خود» را «خودِ فرایندی» نیز نامیده‌اند، یعنی خودی که از یک سلسله فرایندِ مستمر و متداخل ساخته شده که تفاوت هستی‌شناختی نسبت به دیگر فرایندها که در تغییر دائمی هستند، ندارد. همچنین، در تعریفی دیگر از این نظریه و با توجه به آموزه «راه میانه»، «نه ـ خود» چیزی بین کرانه‌های هستی و نیستی است که نه «هست مطلق» و نه «نیست» را می‌توان بر آن اطلاق کرد. بنابر این می‌توان اینطور بیان کرد که بودا، نه به سلب حقیقی خود، بلکه به نوعی دیگر از «وجود»، یعنی به وجودِ «نه ـ خود» قایل بوده است. در این تحقیق سعی شده تا به روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به سخنان منسوب به خود بودا در سه سبد و نه تحلیل‌های مکاتیب بعدیِ بودایی، مفهوم «نه خود» تبیین و تحلیل گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Phenomenon of "Non-Self" and the Issues surrounding it in Buddhist Philosophy

نویسندگان [English]

  • Amir Hashempour 1
  • Saied Geravand 2
1 Student of Religion and mystic in the univercity of shahid madany
2 Associate professor, Department of Religions and Mysticism, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

One of the main teachings of the Buddha is "Anatta" or "Non-Self ", which is actually his most important protest to the Hindu system of thought. In fact, from this point of view, there is no independent "Self" and the "Self" consists of "Five Masses" or "Skandhas". Hence the nature of the person is based on the fact that what appears as a 'Person' is actually an ever-changing combination of the five Skandhas. Therefore, from the Buddha's point of view, what should be studied is not existence itself, but the manifestations or phenomena that encompass it. This way of "Self" is also called "Process Self", that is, the self making of a series of continuous and overlapping processes having no ontological difference compared to other processes that are in constant change. Buddha also, in another definition of "Non-Self" theory, considers it to be something between the edges of existence and non-existence, to which neither absolute existence nor non-existence can be applied. Therefore, it can be said that the Buddha was not willing to deny his true self, but to the existence of “Non-Self ". In this paper, it is attempted to explain and analyze the concept of “Non-Self “ by descriptive-analytical method and by referring to the sayings attributed to Buddha himself in Triple Basket and apart from the analyses of later Buddhist schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Non-Self
  • anatta
  • anicca Sunnata
  • sansara