کارکردهای تربیتی و اخلاقی رنج در الاهیات یهودی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب.

2 دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

چکیده

رنج‌ها و دردها که زندگی انسان را فرا گرفته‌اند، همواره ذهن تاریخی بشر را نیز با پرسش‌ها و تردیدهایی مواجه کرده‌اند. از این‌رو اگر بتوان ثابت کرد که درد و رنج با همه سختی‌هایش، مفید، آموزنده و دارای کارکرد است، سنگی بزرگ از سر راه دغدغه مهم بشریت برداشته می‌شود. پیداکردن راه‌حلی برای قانع‌کردن ذهن آشفته و پاسخ به چرایی این رنج‌ها، الاهیدانان و متکلمان ادیان الاهی، همچون یهودیت، را در طول تاریخ به تکاپو انداخته است. در این پژوهش، با بررسی کتاب مقدس عبری و دیگر منابع یهودی، کارکردهای تربیتی و اخلاقی رنج در یهودیت را می‌کاویم و برمی‌شماریم. با دست‌یابی به این کارکردها می‌کوشیم این حقیقت را تبیین کنیم که رنج‌ها در زندگی انسان کارآیی دارند، مفید هستند و پرورش روحی و تکامل اخلاقی انسان را به همراه می‌آورند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Educational and Moral Functions of Suffering in Jewish Theology

نویسندگان [English]

  • Mehrab Sadeghnia 1
  • MOHAMMABAGHER NAEIJI 2
1 Assistant Professor, Department of Religions, University of Religions and Denominations
2 PhD. Student of Islamic Philosophy and Theology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch (Corresponding Atuthor),
چکیده [English]

Suffering and pain have always been present in human life. They have also faced the human mind with many questions and challenges. Thus, despite their all difficulties, if suffering and pain are proved to be useful, informative and functional, human beings will become released of this concern. Finding a solution for the man's troubled mind as well as the reasons of these sufferings have long been the concern of many theologians in such divine religions as Judaism. The present study attempts to find the educational and moral functions of suffering in Judaism by studying the Hebrew Bible and other Jewish sources. Accordingly, it is attempted to prove that the human sufferings are useful and functional in human spiritual and moral perfection.

کلیدواژه‌ها [English]

  • suffering
  • Pain
  • Educational Function
  • Ethics
  • Judaism
قرآن کریم (1389). ترجمه: ناصر مکارم شیرازی، تهران: انتشارات تابان.
نهج‌البلاغه (1379). گردآوری: شریف رضی، ترجمه: محمد دشتی، قم: انتشارات مشرقین.
کتاب مقدس (2009). ترجمه قدیم، انتشارات ایلام.
بایرناس، جان (1386). تاریخ جامع ادیان بزرگ، ترجمه: علی‌اصغر حکمت، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ هفدهم.
بردشا، لی (1380). فلسفه سیاسی هانا آرنت، ترجمه: خشایار دیهیمی، تهران: طرح نو.
‌کیل‌پاتریک، تی. بی. (1390). «رنج: ترجمه مدخل رنج از دائرة‌المعارف دین و اخلاق»، ترجمه: محمد پهلوان، در: کتاب ماه دین، ش165، ص37-51.
خشک‌جان، زهرا (1392). بررسی مقایسه‌ای مفهوم رنج و تأثیرات آن بر عملکرد سیاسی و اجتماعی شیعه و یهود، پایان‌نامه دکتری علوم سیاسی، دانشگاه تهران: دانشکده حقوق و علوم سیاسی، استاد راهنما: داوود فیرحی.
دقیقیان، شیرین‌دخت، (1389). «رستگاری شر در فلسفه»، در: ایران امروز، http://www.iran-emrooz.net/index.php/think/more/21525
دگرازیا، دیوید (1386). «در باب رنج»، ترجمه: مسعود فریامنش، در: اطلاعات حکمت و معرفت، ش22، ص86-87.
هاکس، جیمز (1349). قاموس کتاب مقدس، تهران: طهوری، چاپ دوم.
Apple, Rabbi Raymond (1982). "Evil in Man: The Jewish Point Of View", Fourth Australasian Pacific Forensic Sciences Congress, Sydney, Australian Journal Of Forensic Sciences, Vol. 15, 1983, PP. 125-132.
Berkovits, Eliezer (1959). "When Man Fails God" in: Abraham Millgram (ed.) Great Jewish Ideas.
Bowker, John (1975). Problems of Suffering in Religions of the World, Edition reprint, revised, Cambridge University Press.
Fox, Howie (2009). "If God is good, suffering why does suffering exit?" Journal for the Renewal of Religion and Theology, Vol. 3.
Kirzner, Rabbi Yitzchok (2002). Making Sense of Suffering: A Jewish Approach, Artscroll, Edited by Yonason Rosenblum, Publisher: Mesorah Pubns Ltd.
 Maimonides (Rabbi Moshe Ben Maimon, Rambam) (1987). Mishneh Torah 4 (Hilchot Teshuvah), Edited by Rabbi Eliyahu Touger, Moznaim.
Maimonides (Rabbi Moshe Ben Maimon, Rambam) (1991a). Mishneh Torah 15 (Hilchot Taanit), Edited by Rabbi Eliyahu Touger, Moznaim.
Maimonides (Rabbi Moshe Ben Maimon, Rambam) (1991b). Mishneh Torah 8 (Hilchot Brachot), Edited by Rabbi Eliyahu Touger, Moznaim.
Ramchal (Robbi Moshe Chaim Luzzatto) (2009). The Way of God, translation by Aryeh Kaplan, Feldheim.
Rosenberg, Shalom (2008). "In The Footsteps Of The Kuzari: An Intrroduction to Jewish Philosophy" ed. by Joel Linsider from a translation of Gila Weinberg, 2 Volumes, Israel Koschitzky Virtual Beit Midvash (VBM) Part 3.
Schwarzschild, Steven. S. (2007). "Suffering" in: Encyclopaedia Judaica, second edition, Fred Skolnik (Editor in Chief), vol. 19.
Talmud Bavli (Babay lonian Talmud) (2012). Koren Publisher (and Rashi and Tesefot).
The Global Resource for Jewish Educators and Outreach Professionals (NLE) (20/5/2014). "Toward understanding suffering and Adversity", http://nleresources.com/wp-content/ uploads/2012/08/suffering.pdf
Wolbe, Rabbi Shlomo (1974). Mishnah Pirkei Avot (Ethics of the Fathers) Alei Shor, Vol. II.
 
[1]. این کتاب، که متنی فلسفی دارد، در دهه 1730 نوشته شده، و بدون استفاده از اصطلاحات قبالایی، دیدگاه‌های قبالایی را مطرح کرده، زمینه درک جهان‌بینی و ایدئولوژی کتاب زوهر و نوشته‌های اسحاق لوریا و دیگر قبالاها را فراهم می‌کند. نام دیگر این کتاب چنین است: Derech Hashem.
[2]. ابا ابن یوسف بارهما (350-280 قبل از میلاد) در تلمود Rava نامیده شده است. وی معلم یهودی کلاسیک (amora) در بابل بود و از خاخام‌های نسل چهارم محسوب می‌شود. به نام وی در تلمود بارها استناد شده است. بحث‌های او و هم‌بحثش «ابایا» نمونه‌هایی کلاسیک از منطق دیالکتیکی تلمود در نظر گرفته شده‌اند.
[3]. وی یهودی تلمودی بود که در بابل می‌زیست و به عنوان آمورا (amora)ی نسل سوم شناخته می‌شود. آمورا، دانشمندان یهودی بودند که در فاصله سال‌های 200 تا 400 پیش از میلاد در بابل و اسرائیل، تورات شفاهی آموزش می‌دادند. وی و راوهانا را «حسیدیم بابل» نامیده‌اند.
[4]. راوهانا (216-297 م.) یهودی تلمودی و از آمورای نسل دوم بود. وی رئیس آکادمی «سورا» و شاگرد اصلی راوچیسدا بود.
[5]. Mishnah Pirkei Avot: رساله Pirkei Avot در انگلیسی به ChaptersOfTheFathers ترجمه شده که به دلیل محتوای اخلاقی‌اش «اخلاق پدران» هم نامیده شده است. این رساله تلفیقی از تعالیم اخلاقی و اصول ربی‌های دوره میشنایی است. آموزه‌های آن در رساله میشنایی Avot، که رساله دوم به بعد تلمود است، آشکار شده است.
[6]. یهودیت به‌ طور کلی فرمان‌ها (mitzvoth) را به دو دسته تقسیم می‌کند: قوانین منطقی (mishpatim) مثل ممنوعیت قتل، که عقل هم لزوم آنها را تأیید می‌کند. احکام (Chukim) که غیرعقلانی هستند و فقط فرمان خدا است که آنها را الزام‌آور می‌کند؛ مانند چگونگی غذاخوردن یا قوانین پاکی خانواده.
[7]. فیلسوف و شاعر یهودی اسپانیایی در قرون وسطا.