ابراهیمزاده، عیسی؛ کاظمیزاد، شمسالله؛ اسکندری ثانی، محمد (1390). «برنامهریزی استراتژیک توسعه گردشگری، با تأکید بر گردشگری مذهبی (مطالعه موردی: شهر قم)»، در: پژوهشهای جغرافیای انسانی، ش76، ص115-141.
احمدی شاپورآبادی، محمدعلی؛ سبزآبادی، احمد (1390). «تحلیلی بر ظرفیتهای توسعه گردشگری مذهبیفرهنگی کلانشهر قم»، در: مطالعات ملی، س12، ش2 (46)، ص83-112.
حسینیپور، سید احسان؛ رضایی دولتآبادی، حسین؛ کاظمی، علی (1395). «بررسی عوامل کشش و رانش مؤثر بر نیت سفر گردشگری مذهبی و نحوه تأثیر آنها (شهر قم)»، در: مطالعات مدیریت گردشگری، س11، ش36، ص109-124.
عابدی جعفری، عابد؛ امیری، مجتبی (1398). «فراترکیب: روشی برای سنتز مطالعات کیفی»، در: روششناسی علوم انسانی، س25، ش99، ص73-87.
عربشاهی، معصومه؛ بهبودی، امید؛ کشفی، سید محمدامین (1396). «تحلیل نقش عوامل رانشی و کششی در توسعه گردشگری مذهبی در شهر مقدس قم»، در: گردشگری و توسعه، س6، ش3، ص58-79.
غریبی، ابوطالب (1391). اولویتبندی عوامل انگیزشی رانشی و کششی مؤثر بر انتخاب شهر شیراز به عنوان یک مقصد گردشگری از منظر گردشگران داخلی، پایاننامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: ابوالفضل اردشیر تاجزاده نمین، استاد مشاور: مهدی کروبی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
فیروزجائیان، علیاصغر؛ یوسفی، ندا؛ میرمحمدتبار، سید احمد (1393). «تحلیل کارکردی گردشگری مذهبی در ایران: فراتحلیلی از تحقیقات موجود»، در: برنامهریزی و توسعه گردشگری، س3، ش8، ص143-165.
محمودزاده، سید مجتبی؛ میرهاشمی، علی؛ میر، مصطفی؛ عنبرفروش، فاطمه (1393). «شناسایی و اولویتبندی عوامل انگیزشی رانشی و کششی مؤثر در گردشگری جنگ: مطالعه موردی مناطق عملیاتی استان خوزستان»، در: برنامهریزی و توسعه گردشگری، س3، ش9، ص110-129.
میرزایی، روزبه؛ نصیری، حکیمه؛ میرا، سید ابوالقاسم (1394). «از انگیزه گردشگران اروپایی تا انتخاب مقصد سفر (مورد مطالعه: ایران)»، در: مدیریت بازرگانی (دانش مدیریت)، دوره 7، ش4، ص921-940.
نقیزاده، رضا؛ الاهی، شعبان؛ منطقی، منوچهر؛ قاضی نوری، سید سپهر (1393). «فراترکیب مدلهای نوآوری منطقهای: مروری بر سالهای 1990-2013»، در: مدیریت نوآوری، س3، ش4، ص25-56.
Albayrak, Tahir; Herstein, Ram; Caber, Meltem; Drori, Netanel; Bideci, Müjde; Berger, Ron (2018). “Exploring Religious Tourist Experiences in Jerusalem: The Intersection of Abrahamic Religions”, in: Tourism Management, No. 69, pp. 285–296.
Amaro, Suzanne; Antunes, Angela; Henriques, Carla (2018). “A Closer Look at Santiago de Compostela's Pilgrims through the Lens of Motivations”, in: Tourism Management, No. 64, pp. 271-280.
Baniya, Rojan; Paudel, Kirtika (2016). “An Analysis of Push and Pull Travel Motivations of Domestic Tourists in Nepal”, in: Journal of Management and Development Studies, Vol. 27, pp. 16-30.
Kartal, Burak; Tepeci, Mustafa; Atl, Hakan (2015). “Examining the Religious Tourism Potential of Manisa, Turkey with a Marketing Perspective”, in: Tourism Review, Vol. 70, Iss. 3, pp. 214-231.
Iliev, Dejan (2020). “The Evolution of Religious Tourism: Concept, Segmentation and Development of New Identities”, in: Journal of Hospitality and Tourism Management, No. 45, pp. 131–140.
Khuong, Mai Ngoc; Thi Thu Ha, Huynh (2104). “The Influences of Push and Pull Factors on the International Leisure Tourists’ Return Intention to Ho Chi Minh City, Vietnam: A Mediation Analysis of Destination Satisfaction”, in: International Journal of Trade, Economics and Finance, Vol. 5, No. 6, pp. 490-496.
Patwardhan, Vidya; Ribeiro, Manuel Alector; Woosnam, Kyle Maurice; Payini, Valsaraj; Mallya, Jyothi (2020). “Visitors' Loyalty to Religious Tourism Destinations: Considering Place Attachment, Emotional Experience and Religious Affiliation”, in: Tourism Management Perspectives, No. 36, pp. 1-13.
Simone-Charteris, Maria T.; Boyd, Stephen W. (2010). “The Development of Religious Heritage Tourism in Northern Ireland: Opportunities, Benefi ts and Obstacles”, in: Original Scientific Paper, Vol. 58, No. 3, pp. 229-257.
Wang, Wanfei; Chen, Joseph S.; Huang, Keji (2016). “Religious Tourist Motivation in Buddhist Mountain: The Case from China”, in: Asia Pacific Journal of Tourism Research, Vol. 21, No. 1, pp. 57–72.
Yousefi, Maryam; Marzuki, Azizan (2015). “An Analysis of Push and Pull Motivational Factors of International Tourists to Penang, Malaysia”, in: Current Issues in Tourism, pp. 1-18.