تکوین مفهوم انسان فره‌مند دیانت زرتشتی به انسان کامل از منظر اسماعیلیه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ادیان غیر ابراهیمی/ ادیان/ دانشگاه ادیان و مذاهب

2 استاد راهنما/ دانشگاه ادیان/ دانشکده ادیان

3 عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم؛ دانشکدة ادیان؛ گروه ادیان شرق

4 استاد مشاور/ عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب

10.22034/jrr.2024.288828.1878

چکیده

در متون دینی زرتشتی انتقال فرّه‌ ایزدی و پادشاهی از شاهی به شاه دیگر، سلسله‌ای از انسان‌های فرّه‌مند را پدید آورد که به‌واسطه‌‌ همان فرّه، وظیفه‌ سرپرستی خلق و تصرف در امور آن‌ها و برقراری نور در سراسر هستی را عهده‌دار شدند. بعد از فتح ایران توسط مسلمانان، فرّ ایزدی، بار دیگر با حفظ صورت‌بندی‌های گفتمانی خود، در متون مختلف نمود تازه‌ای پیدا می‌کند. در مذهب اسماعیلیه بنابه شرایط زمانی و مکانی، سلسله‌ای از انسان-های کامل وجود دارند که آن‌ها نیز وظایفی مشابه با انسان‌های فره‌مند، یعنی وظیفه‌ حفظ و نگهداری مردم را از خطر گمراهی به‌عهده داشتند. با این نظر و باتوجه به وجود عناصر الاهیاتی در گفتمان فرّ ایزدی که برمبنای آن حاکمان، با برخورداری از تأیید اهورامزدا و با داشتنِ گونه‌ای" ولایت" و خاصیتِ آیینگی، فیض اهورامزدا را به مردم انتقال می‌دادند؛ این را می‌توان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های اشتراک نظر در گفتمان فرّه ایزدی و بحث ولایت و انسان کامل در ادبیات جهان اسلام به‌حساب آورد. به این ترتیب، تکوین و سیر تطور مفهومی تدریجی در نظریه ولایت و انسان کامل و پیوند آن میان حکمت خسروانی و عرفان ایرانی تا قرن هفتم هجری در در زمینه حاکمیت سیاسی در ایران پدید آمد.

این مقاله با روش تطبیقی در پی بررسی و تحلیل این دو جریان دینی- عرفانی ایرانی و اسلامی است تا پرده از شباهت‌ها و اختلاف‌های این دو جریان بردارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Emergence of the Concept of Charismatic Man of Zoroastrian Religion with Perfect Man in Ishmaelites

نویسندگان [English]

  • mahdi Elmi Daneshvar 1
  • mahdi lahzaii 2
  • Mohammad Shokri-Foumeshi 3
  • mahdi farmanian 4
1 University of Religions and Denominations
2 University of Religions and Denominations
3 University of Religion and Denominations
4 University of Religions and Denominations
چکیده [English]

This dissertation starts considering the transition along the development and emergence of "charismatic man" in the Zoroastrian scriptures to the “perfect man” in the Ishmaelites, one of the Islamic sects. In the Zoroastrian scriptures, the transition of charisma and kingdom, from a king to another king, causes other successions of charismatic men to be conceived, which according to that charisma, these men took the guardianship of creation and expropriation of their affairs and installation of the light in the whole cosmos. Charismatic men of this dynasty who evolved the ideal kingdom of Pishdadi are : Keyumars, Keykhosrow, Fereydun, Jamshid, … and Zoroast was the next not only to make Iran prosperous but also accepted another responsibility, that was dispelling and eradicating the Devil. Finally Sushiyant handles this duty to defeat the devil and to disperse light throughout the world.

With this view in mind, also considering theology’s elements in the discourse of charisma, which accordingly rulers by Ormazd’s (Ahura Mazda) endorsement and some kind of “Guardianship” and ceremonial characteristics, transformed Ormazd’s favor to people. The aforementioned is one of the most important commonly shared concepts in the discourse of Charisma and the concept of guardianship and “perfect man” in the literature of Islamic World. Thus the development and emergence of gradual evolution in the concepts of guardianship theory and “perfect man” and its connection between “king’s wisdom” and Iranian mysticism up to seventh century was appeared.

کلیدواژه‌ها [English]

  • king&rsquo
  • s wisdom, favor, charisma,the devil,sushiyant