آلن، داگلاس (1371). «پدیدارشناسی دین»، ترجمه: بهاءالدین خرمشاهی، در: فرهنگ، ش11، ص33-68.
آلن، داگلاس (1392). «پدیدارشناسی دین»، ترجمه: علیرضا رضایت، در: اطلاعات حکمت و معرفت، س8، ش11، ص24-29.
ارزانی، حبیبرضا؛ اهتمام، حامد (1394). «الگوی ارتباطات میانفرهنگی مسلمانان با مسیحیان در قرآن کریم»، در: الاهیات تطبیقی، س6، ش14، ص89-106.
پارسا، فروغ (1389). «خاستگاه و مصادر فقه اسلامی در نگاه خاورشناسان»، در: فقه و مبانی حقوق اسلامی، س43، ش2، ص81-102.
پورنقشبند، نادر (1386). «نحوه برخورد اسلامشناسان غرب با سیره رسول اکرم»، در: مجله معارف، ش50، ص10-15.
پویا، اعظم (1385). مواجهه قرآن با فرهنگ مسیحیت، تهران: هستینما.
الحاج، ساسی سالم (2002). نقد الخطاب الاستشراقی، بیروت: دار المدار الاسلامی.
خاتمی، محمود (1382). «پدیدارشناسی دین؛ زمینهها»، در: قبسات، ش27، ص93-104.
خلیفه، محمد (2003). «المدرسه الیهودیه فی الاستشراق»، در: مجله الرساله المشرق، مجلد 12، ش1-4.
رضوان، عمر بن ابراهیم (1413). آراء المستشرقین حول القرآن الکریم و تفسیره، ریاض: دار الطیبه.
رنجبران، داوود (1393). «رد ادعای مستشرقان مبنی بر تأثیرپذیری اسلام از ادیان پیشین در تدوین احکام خود»، در: مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، س18، ش4،
ص563-592.
رنجبران، داوود (1397). «پژوهش تاریخی مؤلفههای گفتمان یهودی»، در: پژوهشهای تاریخی، س 54، دوره جدید، س10، ش4، ص39-60.
شاکر، محمدکاظم (1395). «مختصات روششناسی مطالعات شرقشناسان در مورد اسلام در دوره معاصر»، در: مجموعه مقالات دومین همایش بینالمللی شرقشناسی، مطالعات ایرانی و بیدلپژوهی، بیجا: بینا.
غفارینسب، اسفندیار؛ موحد، مجید (1392). «پدیدارشناسی دین و نقش آن در شناخت دین»، در: مطالعات معنوی، ش7، ص9-38.
کریمینیا، مرتضی (1380). مطالعات قرآنی در غرب، بولتن مرجع 6، تهران: الهدی.
کریمینیا، مرتضی (1386). سیرهپژوهی در غرب: گزیده متون و منابع، تهران: مجمع تقریب مذاهب اسلامی.
گلدزیهر، ایگناس (1357). درسهایی درباره اسلام، ترجمه: علینقی منزوی، تهران: کمانگیر، چاپ دوم.
لکزایی، مهدی؛ موسویان، سید حمید (1396). «پدیدارشناسی دین و هرمنوتیک نزد میرچا الیاده»، در: اندیشه دینی، ش64، ص138-150.
موسوی مقدم، سید محمد؛ مؤدب، سید رضا (1394). «بررسی نظریه شکاکیت نوین درباره شخصیت و سیره پیامبر»، در: مطالعات تحول در علوم انسانی، ش5، ص46-80.
نصرتی، سپیده؛ علمی، قربان؛ گذشته، ناصر (1396). «نقد و بررسی آراء تجدیدنظرطلبانه پاتریشیا کرون در زمینه مطالعات اسلامی»، در: تاریخ و تمدن اسلامی، ش25، ص124-147.
وات، ویلیام مونتگمری (1373). برخورد آرای مسلمانان و مسیحیان، ترجمـه: محمـدحـسین آریـا، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
وات، ویلیام مونتگمری (1953). محمد فی المدینه، تعریب: شعبان برکات، بیروت: المکتبه العصریه.
واخ، یواخیم (1380). جامعهشناسی دین، ترجمه: جمشید آزادگان، تهران: سمت.
واردنبرگ، ژاک (1373). «سیر اسلامشناسی در غرب»، ترجمه: همایون همتی، در: کلمه، ش12، ص85-93.
Bousquet, G. H. (1947). “Le Mystere de la formation at des origines du Fiqh”.in: Revue Algerienne, Tunisienne et Marocaine de la legislation et de la jurisprudence, Vol. 63, P. 76, Alger.
Coulson, N. J. (1991). A History of Islamic Law, Islamic Survey 2; 1964, Reprinted Edinburgh, Edinburgh University Press.
Crone, Patricia (1987). Roman, Provincial and Islamic law: The Origins of the Islamic Patronate, Cambridge.
Graham, W. (1980). "Review of Quranic Studies: Sources and Methods of Scriptural Interpretation, by John Wansbrough", in: Journal of the American Oriental Society 100ii, pp. 137-141.
Motzki, Harald (2002). The Origins of Islamic Jurisprudence Meccan Fiqh before the Classical Schools, Brill, Leiden, Boston, Koln.
Schacht, Joseph (1967). The Origins of Muhammadan Jurisprudence, 4t impression, Oxford.
Wansbrough, John (1978). The Sectarian Milieu: Content and Composition of Islamic Salvation History, Oxford University Press.