بررسی اندیشه‌های سیاسی کنفوسیوس در شکل‌گیری آرمان‌شهر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ادیان و عرفان، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

2 دانشجوی دکتری ادیان و عرفان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران

چکیده

ترسیم جهان آرمانی و مؤلفه‌های دست‌یابی به آن همواره یکی از پرسش‌های اساسی بشر است. در این میان اندیشه سیاسی کنفوسیوس و جهان آرمانی‌اش در چین باستان جایگاه ویژه‌ای دارد. وی شکل‌گیری جامعه آرمانی را این‌گونه میسر می‌داند که اصول اخلاقی و عمل به اصل لی، حکمرانی حاکم حکیم و اصلاح نام‌ها در آن انجام پذیرد. او معتقد است آرمان‌شهر در چین با الگوبرداری از دوران طلایی و اسطوره‌ای چین باستان و آموزش فضیلت‌های اخلاقی به حاکمان و الگو قراردادن آنها برای جامعه محقق خواهد شد. در این پژوهش می‌کوشیم با رویکردی تحلیلی و نظری مؤلفه‌های سیاسی و نظریه آرمان‌شهر در آیین کنفوسیوس را بررسی کنیم و به این پرسش پاسخ دهیم که: روش و برنامه کنفوسیوس برای رسیدن به آرمان‌شهر چیست؟

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of Confucius's Political Ideas in the Formation of the Utopia

نویسندگان [English]

  • sayyed saeid reza montazeri 1
  • narges khandel 2
1 Assistant Professor, Department of Religions and Mysticism, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran
2 PhD Student in Religions and Mysticism, Islamic Azad University, Qom, Iran
چکیده [English]

How to draw the ideal world and the components of achieving it has been always one of the fundamental human questions. Among these, the political thought of Confucius and his ideal world in ancient China has a special place. He considers the formation of the utopia to be possible when the moral principles, practice of Lee's principle, the rule of the wise ruler and the amendments are carried out in it. He believes that the utopia in China will be achieved by imitating the golden and mythical age of ancient China, teaching moral virtues to rulers and setting them as role models for society. In this research, using an analytical and theoretical approach, we try to study the political components of the utopia theory in the Confucianism and answer the question: What is the method and plan of Confucius to reach the utopia?

کلیدواژه‌ها [English]

  • Political Thought
  • Utopia
  • Confucius
  • Ren
  • Lee
  • Amendments
آشوری، داریوش (1397). دانش‌نامه سیاسی، تهران: مروارید.
پولادی، کمال (1394). اندیشه سیاسی در شرق باستان، تهران: مرکز، چاپ اول.
جای، چو؛ جای، وینبرگ (1369). تاریخ فلسفه چین، ترجمه: ع. پاشایی، تهران: گفتار.
زینر، رابرت چارلز (1389). دانش‌نامه فشرده ادیان زنده، ترجمه: نزهت صفای اصفهانی، تهران: مرکز.
کریل، هرلی گلسنر (1393). تاریخ اندیشه در چین، ترجمه: مرضیه سلیمانی، تهران: ماهی، چاپ اول.
مینگ، دو وی؛ استریکمن، مایکل؛ رینولدز، فرانک (1397). آیین‌های کنفوسیوس، دائو و بودا، ترجمه: غلام‌رضا شیخ زین‌الدین، تهران: مروارید، چاپ چهارم.
یاسپرس، کارل (1388). کنفوسیوس، ترجمه: احمد سمیعی، تهران: خوارزمی، چاپ دوم.
یولان، فانگ (1380). تاریخ فلسفه چین، ترجمه: فرید جواهرکلام، تهران: فرزان، چاپ اول.
Berthrong, John H. (2000). Confucianism, England: One World Oxford.
Brindley, Erica (2009). "Why Use an ox–cleaver to Carve a Chicken?: The Sociology of the Junzi Ideal in the Lunyu", in: Philosophy East and West, 59 (1): 47-70.
Chen, Ahy (2011). The Concept of Datong in Chinese Philosophy as an Expression of the Idea of the Common Good, translated by Albert H. Y. Chen, University of Hong Kong, pp. 1-21.
Clark, Anthony E. (2011). China's Saints, Bethlehem: Lehigh University Press.
Confucius (2003). Analects, Translated by Edward Slingerland, Hackett Publishing Company.
Creel, H. G. (1937). Studies in Early Chinese Culture, Baltimore: First Series.
Eliade, Mircea (1987). The Encyclopedia of Religion, vol. 4, New York: Collier Macmillan Publisher, London.
Goldin, Paul. R (2000), "The View of Women in Early Confucianism", in: Li Chenyang (ed). The Sage and the Second Sex: Confucianism, Ethics, and Gender, Chicago: open court, pp. 62–133.
Hsiao, King (1996). The Sacred Books of The East, translated by Jame Legge, Edited by Max Muller, vol. 3, Delhi.
Huang, Paolas (2009). Confronting Confucian Understandings of The Christian Doctrine of Salvation, vol. 3, Boston: Brall.
Kaizuka, Shigeki (2002). Confucius: His Life and Thought, translated by Geoffery Bownas, New York, Macmillan Company.
Kiang, Paul (1933). The Social Aspects of Confucianism and Taoism, Boston University.
Kimpel, Ben (1963). A Vital Guide to Hegel's Philosophy of History, Boston: Student Outlines Company.
Legge, James (1999). The Sacred Book of China, The Wordsworth of Encyclopedia of world Religion, vol. 27, Great Britain.
Mathews, Warren (2010). World Religions, Belmont: WadsWorth.
Pines, Yuri (2017). Confucius's Elitism, Hebrew University of Jerusalem.
Rainey, Lee Dian (2010). Confucius and Confucianism, the Essentials, New Jersey: Wiley-Black Well.
Walshe, W. Gilbert (1981). "Confucius", in: Encyclopedia of Religion and Ethics, Edited by James Hastings, vol. 3, Edinburgh: T. and T. Clarck LTD.
Yao, Xin Zhong (2003). Encyclopedia of Confucianism, London and New York: Routledge Curzon.
Yuan Xiang, Xu (2007). Confucius a Philosopher for the Ages, Beijing: Intercontinental Press.
Zhang, Wei-bin (2000). On Adam Smith and Confucius, New York: Nova Science Publishers.